Wat is er nieuw

Planten geschikt voor zandbodem.

Molly.be

Well-known member
Lid geworden
9 november 2019
Leeftijd
25
Hallo allemaal

Weten jullie misschien welke planten in zand goed groeien. Planten die bv niet gaan rotten. Ik ga namelijk mijn bodem veranderen naar zand.

Alvast bedankt

Laatst bewerkt:
Een beplante zandbodem is niet perse een aanrader. Echter heb ik zelf wel jaren lang een zandbodem gebruikt in een Rio 180 bak met weinig problemen. Cryptocoryne planten hebben het altijd prima gedaan maar ook de rotala soorten leken geen problemen te hebben bij een zandbodem. Ik gebruik momenteel plant substraat van superfish met daar overheen filterzand en de bodem is verrijkt met voedingscapsules van @tuinkabouter. De plantengroei is daar wel stukken beter op dan op de arme zandbodem met hier en daar een voedingscapsule. :petjeaf:

Een beplante zandbodem is niet perse een aanrader. Echter heb ik zelf wel jaren lang een zandbodem gebruikt in een Rio 180 bak met weinig problemen. Cryptocoryne planten hebben het altijd prima gedaan maar ook de rotala soorten leken geen problemen te hebben bij een zandbodem. Ik gebruik momenteel plant substraat van superfish met daar overheen filterzand en de bodem is verrijkt met voedingscapsules van @tuinkabouter. De plantengroei is daar wel stukken beter op dan op de arme zandbodem met hier en daar een voedingscapsule. :petjeaf:

En als ik gewoon filterzand gebruik? Kunnen de planten dan goed groeien? ?

Voor zover ik weet bevat filterzand van zichzelf geen enkele voedingsstof. Je zult de bodem dan dus wel moeten verrijken met voedingscapsules of iets dergelijks om een fatsoenlijke plantengroei te kunnen klaarspelen. Maar ik kan filterzand zeker aanraden om te gebruiken. Zolang je niet een al te kleine korrel gebruikt slibt de bodem niet zo snel dicht als bij gewoon zand.

En om een luchtige bodem nog verder te bevorderen kun je ook nog torenslakken nemen. Die wonen grotendeels in je bodem 🙂

Vallisneria spiralis of een andere vallisneria. Heeft alleen een bodem nodig zodat hij niet wegzwemt. Voor de rest haalt hij alles uit het water qua voedingsstoffen

Je kan er de meeste planten goed laten in groeien zonder problemen. Wel zou ik de zeer fijn zandkorrels achterwege laten in verband met vlugger toeslibben ervan . Plantenvoeding dien je toe in de waterkolom en eventueel kun je iets bij stoppen aan de wortels

Vaak gebruikt men zand met een korrel van 0,4-0,8mm want anders is het te fijn eigenlijk en dat kan problemen geven.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan