planten groeien in pot grond


gpatton

Well-known member
Lid geworden
28 december 2018
Berichten
2,077
Leeftijd
33
hier nog een filmpje hoe je zonder planten voeding en simpele pot soil planten het besten kunt groeien in je bak wat ook naar voren kwam is dat de vissen en garnalen het slecht deden op bodem die je in de winkel koopt voor je planten ik snap ook niet waarom meer mensen niet gewoon compost gebruiken in plaats van vloeiebaren planten voeding uit me eigen ervaring zie ik ook dat in baken waar ik al de gunk/compost laat liggen de planten beter groeien en eigelijk geen algen je moet dan wel met maten voeren
 
hier nog een filmpje hoe je zonder planten voeding en simpele pot soil planten het besten kunt groeien in je bak wat ook naar voren kwam is dat de vissen en garnalen het slecht deden op bodem die je in de winkel koopt voor je planten ik snap ook niet waarom meer mensen niet gewoon compost gebruiken in plaats van vloeiebaren planten voeding uit me eigen ervaring zie ik ook dat in baken waar ik al de gunk/compost laat liggen de planten beter groeien en eigelijk geen algen je moet dan wel met maten voeren

Compost grond is niet echt geschikt voor een aquarium omdat het een grond soort die erg branderig en vol ammonia en amoniak zit omdat deze grond nog niet helemaal is composteert zoals verse zwarte tuinaarde.
Compost grond bevat ook weinig mineralen zoals calsium en magnesium, daarom is compost ook niet geschikt voor stekgoed en opkweekplanten omdat er verbranding optreed door amoniak en dat wil echt niet in je water krijgen dat zo'n bodem veel amoniak gaat afgeven.
Potgrond is ook niet geschikt dit bevat teveel turf dat gaat ook afbreken en veel gas in de bodem opwekken door de afbraak, en het is gewoon gemalen turf wat vermengt met zand of tuinaarde maar beter geschikt voor potplanten en stekplantjes in te kweken.

Wat wel goed gechikt is dat is schone onbemeste tuinaarde gemengt met zand, omdat deze tuinaarde vrijwel goed is uitgewerkt krijg je veel minder last van gas door afbraak van teveel organische stoffen.

De kant en klare bodems in zakken/emmers ben ik zelf ook geen fan van omdat zulke bodems ook snel zijn uitgeput en vooral uit turf geperste pellets/bolletje bestaan zoals Amazonia en dergelijke, Denerile Deponit is dan niks meer dan zand met wat zwarte tuinaarde en stukjes turf waar zogenaamd extra voedingstoffen zijn aan toegevoegd.
Gewoon rommel wat hoop geld kost, en zelf een bodem samenstellen is goedkoper en stukke beter en je kan gewoon tuinaarde uit je tuin scheppen mengen met zand en beenmeel + lateriet of kleibrokjes en wat extra Fe2 ijzer bemesting toevoegen met mini osmoscote bolletjes.
Feitelijk koop je een dure kant enb klare bodem subtraat wat snel is uitgeput en soms de verkeerde samenstelling heeft en meer problemen opleverd dan de planten voeden of iets bijdraagd aan een gezonde bodem bacterie cultuur en microleven.
 
Laatst bewerkt:
Compost grond is niet echt geschikt voor een aquarium omdat het een grond soort die erg branderig en vol ammonia en amoniak zit omdat deze grond nog niet helemaal is composteert zoals verse zwarte tuinaarde.
Compost grond bevat ook weinig mineralen zoals calsium en magnesium, daarom is compost ook niet geschikt voor stekgoed en opkweekplanten omdat er verbranding optreed door amoniak en dat wil echt niet in je water krijgen dat zo'n bodem veel amoniak gaat afgeven.
Potgrond is ook niet geschikt dit bevat teveel turf dat gaat ook afbreken en veel gas in de bodem opwekken door de afbraak, en het is gewoon gemalen turf wat vermengt met zand of tuinaarde maar beter geschikt voor potplanten en stekplantjes in te kweken.

Wat wel goed gechikt is dat is schone onbemeste tuinaarde gemengt met zand, omdat deze tuinaarde vrijwel goed is uitgewerkt krijg je veel minder last van gas door afbraak van teveel organische stoffen.

De kant en klare bodems in zakken/emmers ben ik zelf ook geen fan van omdat zulke bodems ook snel zijn uitgeput en vooral uit turf geperste pellets/bolletje bestaan zoals Amazonia en dergelijke, Denerile Deponit is dan niks meer dan zand met wat zwarte tuinaarde en stukjes turf waar zogenaamd extra voedingstoffen zijn aan toegevoegd.
Gewoon rommel wat hoop geld kost, en zelf een bodem samenstellen is goedkoper en stukke beter en je kan gewoon tuinaarde uit je tuin scheppen mengen met zand en beenmeel + lateriet of kleibrokjes en wat extra Fe2 ijzer bemesting toevoegen met mini osmoscote bolletjes.
Feitelijk koop je een dure kant enb klare bodem subtraat wat snel is uitgeput en soms de verkeerde samenstelling heeft en meer problemen opleverd dan de planten voeden of iets bijdraagd aan een gezonde bodem bacterie cultuur en microleven.
maar je hebt ook verschilende compost het spul dat woord gemixed met dieren poep zodat je het snelste mogelijk compost proces krijgt 17 dagen dan heb je een berg van leven 50% schijnt dan levende organisme te zijn dit gebruiken ze in market gardens en dan heb je planten al de nutriens die ze nodig hebben. maar dat zal onderwater wel anders zijn heb ook welis op youtube mensen mooie gras matten zien groeien met wormen mest
 
maar je hebt ook verschilende compost het spul dat woord gemixed met dieren poep zodat je het snelste mogelijk compost proces krijgt 17 dagen dan heb je een berg van leven 50% schijnt dan levende organisme te zijn dit gebruiken ze in market gardens en dan heb je planten al de nutriens die ze nodig hebben. maar dat zal onderwater wel anders zijn heb ook welis op youtube mensen mooie gras matten zien groeien met wormen mest
Daar heb ik verder niet veel kennis van maar wel bodem substraat in beplante aquariums en dat veel kant en klare bodems gewoon nauwelijk werken maar duur betaald wordt.
Waarom het niet doordringd in de aquarium wereld geen idee, het begrip gzeonde bodem in een plantenbak stamd al vanaf de begin jaren en wordt bestempeld oude techniek van toen en dat nu anders door ontwikkeling en onderzoek.
Ja me hoela heel de water wereld van zoetwater is de basis nog steeds het zelfde als toen en dat begint met het juiste subtraat als bodem akls je voor planten en vissen kiest.
Walstad is een voorbeeld, vroeger op onze scholen stonden open aquariums met uit de sloot geschepte bagger afgedekt met zand en riet en sloot waterplanten, nog nooit is er iets aan plantenvoeding in gekieprt en het groeide jaren in het biologie lokaal bij het vernsterbank licht en in de winter op de TL-buizen van het lokaal zelf.
Ook het tropische aqaurium van 300liter was gewoon gevuld met tuinaarde en kei en afgedekt met zand , stond niet eens een filter op dan een enkele bruissteen met een Tl-buisje er boven, de amzone zwaardplanten kwamen gewoon boven de bak uit groeien samen met andere moersplanten soorten die gewoon in bloei stonden elk jaar!
Zat wel niet veel vis in hoofzakelijk guppen en platy's maar die kolonie hield zich zelf gewoon jaren in stand zonder echt veel te voeren dan de bekende vlokvoer uit een potje.
Dus dan is mijn les wel getrokken als het om een bodem subtraat gaat en planten in een aquarium en alle kant en klare planten substraten uit de winkel links laat liggen.
Wat wel een goed substraat was dat was van Velda volgens mij witte lavabrokjes onder het grind was het eningste subtraat wat verschrikkelijk goed werkte maar dan praat ik wel over ruim 30jaar geleden.
 
Leuk dat je probeert met alternatieven te komen voor de bodems die we normaal vaak gebruiken. Het kan geen kwaad om af en toe out of the box te denken. :)

Wat ik alleen zelf altijd heb als ik het idee van voedingsbodems (of dat nou potgrond is of klei of...) voorbij zie komen: zo'n bodem raakt op termijn uitgewerkt. Vanaf het moment dat de bodem erin ligt, verlies je eigenlijk continu voeding. Hoe ga je betrouwbaar na wanneer het moment daar is om zelf voedingsbronnen in te gaan brengen (sticks of capsules) of zelfs om de gehele bodem te vervangen? Dat lijkt me geen pretje. En als je niet vervangt, is de structuur van zo'n uitgebluste voedingsbodem net zo prettig voor planten als die van een zand- of grindbodem? Ademt het enigszins? Ook de langere termijn moet aantrekkelijk blijven.

Is natuurlijk ieders eigen afweging, maar ik vind zelf een inerte bodem om deze redenen fijn; die blijft in principe (je ontkomt nooit aan enig onderhoud) stabiel. Je weet waar je aan toe bent.

je moet dan wel met maten voeren
Moeten dat dan per se aquariummaten zijn? Of mag je ze ook kennen van het werk of van de voetbalclub? 🤪 Sorry, heel flauwwwwww.

spul dat woord gemixed met dieren poep
Bah! We doen met z'n allen moeilijk om een paar vissenpoepjes, maar volgescheten voedingsbodems zijn dan weer wél okee? :p
 
De Walstad methode.... luister en huiver en zo heb ik het ook geleerd tijdens biologie in 1982-1986 en nog steeds blijft het de natuurlijkste en beste methode.





 
Leuk dat je probeert met alternatieven te komen voor de bodems die we normaal vaak gebruiken. Het kan geen kwaad om af en toe out of the box te denken. :)

Wat ik alleen zelf altijd heb als ik het idee van voedingsbodems (of dat nou potgrond is of klei of...) voorbij zie komen: zo'n bodem raakt op termijn uitgewerkt. Vanaf het moment dat de bodem erin ligt, verlies je eigenlijk continu voeding. Hoe ga je betrouwbaar na wanneer het moment daar is om zelf voedingsbronnen in te gaan brengen (sticks of capsules) of zelfs om de gehele bodem te vervangen? Dat lijkt me geen pretje. En als je niet vervangt, is de structuur van zo'n uitgebluste voedingsbodem net zo prettig voor planten als die van een zand- of grindbodem? Ademt het enigszins? Ook de langere termijn moet aantrekkelijk blijven.

Is natuurlijk ieders eigen afweging, maar ik vind zelf een inerte bodem om deze redenen fijn; die blijft in principe (je ontkomt nooit aan enig onderhoud) stabiel. Je weet waar je aan toe bent.


Moeten dat dan per se aquariummaten zijn? Of mag je ze ook kennen van het werk of van de voetbalclub? 🤪 Sorry, heel flauwwwwww.


Bah! We doen met z'n allen moeilijk om een paar vissenpoepjes, maar volgescheten voedingsbodems zijn dan weer wél okee? :p
Een gebalanceerd aquarium raakt de bodem niet uitgeput tenzij je een slechte voedingsbodem gebruikt of kant en klare gebruikt zonder extra toevoegingen aan te brengen + Grind werkt niet daarom is vaak een voedings bodem snel uitgewerkt door het uitwateren en in de waterkolom terecht komt daar door kan je algen problemen krijgen en slechte planten groei.
Grind is net als een open riool op de bodem leggen, waarom denkje dat er veel aanbevolen wordt de bodem af te hevelen van vuil ? toeval of niet nee feit.
Daarom is zand te alle tijden met een voedingsbodem het beste afdek subtraat dat er bestaat voor een aquarium, wel kalkvrij zand en niet te fijn zoals stuifzand dat meer uit stof bestaat en dicht slaat.
Daarom heb ik ook voor die methode gekozen in de Discus bak, voedingsbodem van tuinaarde met suplementen zelf toegevoegd en afgedekt met filter zand 0.4-0.8mm.
De bak draaid vanaf 30 oktober 2019 meer dan een jaar, ik heb dan ook nog nooi maar dan nooit de bak af te hoeven afhevelen van vuil of noch omgewoeld met 10 Discussen 2 maanvissen en 15 corydorasen en beplant... het werkt echt!
25% eens in de week water verversen en soms pas na 2 weken.. hoor je niet vaak in een discus bak van 450liter zonder bioloog maar gewoon met het internefilter + een potfilter.
Dat komt dus door mijn dikke bodem die nu ook anarobe is geworden en ook extra Nitraat weg werkt.. zieke vissen nooit gehad in geen enkel aquarium dat ik op deze manier heb opgezet. toeval en geluk gehad met je Discussen ? nee gewoon regels van moeder natuur aanhouden en heel veel hightech meuk weg laten en op een goekopere en natuurlijker manier en de natuur haar werkt te laten doen.

Klinkt wat op dringerig met wat ik zeg maar wat ik vroeger al wist weet ik nu nog, daarom nooit geen grind meer in mijn aquariums want door grind maakt je het hezelf alleen maar moeilijk met onderhoud.. en dat was ook zo in mijn rio 180 voor ik daar ook een walstad methode in ging uit proberen.
Dus moest het grind zeker eems per 2weken afzuigen door alle bende die er in ging zitten en moet elke week verplicht 30% water wissel doen wegens het op lopende nitraat.
Rio350 ook de waldstad methode.. 1x in de maand ververs ik 25%om mijn KH wat op peil te houden verder.. ook nog nooit afgeheveld van vuil..
 
Laatst bewerkt:
Een gebalanceerd aquarium raakt de bodem niet uitgeput tenzij je een slechte voedingsbodem gebruikt of kant en klare gebruikt zonder extra toevoegingen aan te brengen + Grind werkt niet daarom is vaak een voedings bodem snel uitgewerkt door het uitwateren en in de waterkolom terecht komt daar door kan je algen problemen krijgen en slechte planten groei.
Grind is net als een open riool op de bodem leggen, waarom denkje dat er veel aanbevolen wordt de bodem af te hevelen van vuil ? toeval of niet nee feit.
Daarom is zand te alle tijden met een voedingsbodem het beste afdek subtraat dat er bestaat voor een aquarium, wel kalkvrij zand en niet te fijn zoals stuifzand dat meer uit stof bestaat en dicht slaat.
Daarom heb ik ook voor die methode gekozen in de Discus bak, voedingsbodem van tuinaarde met suplementen zelf toegevoegd en afgedekt met filter zand 0.4-0.8mm.
De bak draaid vanaf 30 oktober 2019 meer dan een jaar, ik heb dan ook nog nooi maar dan nooit de bak af te hoeven afhevelen van vuil of noch omgewoeld met 10 Discussen 2 maanvissen en 15 corydorasen en beplant... het werkt echt!
25% eens in de week water verversen en soms pas na 2 weken.. hoor je niet vaak in een discus bak van 450liter zonder bioloog maar gewoon met het internefilter + een potfilter.
Dat komt dus door mijn dikke bodem die nu ook anarobe is geworden en ook extra Nitraat weg werkt.. zieke vissen nooit gehad in geen enkel aquarium dat ik op deze manier heb opgezet. toeval en geluk gehad met je Discussen ? nee gewoon regels van moeder natuur aanhouden en heel veel hightech meuk weg laten en op een goekopere en natuurlijker manier en de natuur haar werkt te laten doen.

Klinkt wat op dringerig met wat ik zeg maar wat ik vroeger al wist weet ik nu nog, daarom nooit geen grind meer in mijn aquariums want door grind maakt je het hezelf alleen maar moeilijk met onderhoud.. en dat was ook zo in mijn rio 180 voor ik daar ook een walstad methode in ging uit proberen.
Dus moest het grind zeker eems per 2weken afzuigen door alle bende die er in ging zitten en moet elke week verplicht 30% water wissel doen wegens het op lopende nitraat.
Rio350 ook de waldstad methode.. 1x in de maand ververs ik 25%om mijn KH wat op peil te houden verder.. ook nog nooit afgeheveld van vuil..
erg intresant edje ben benieuwt wat deze methode zou doen voor de kweek van garnalen bijvoorbeeld want geen vuil weg zuigen klinkt goed denk dat ik binne kort maar een bakje opdeze manier ga op zetten hoe weet ik zkkr dat er geen planaria uit die pot grond me komt?
 
maar je hebt ook verschilende compost het spul dat woord gemixed met dieren poep zodat je het snelste mogelijk compost proces krijgt 17 dagen dan heb je een berg van leven 50% schijnt dan levende organisme te zijn dit gebruiken ze in market gardens en dan heb je planten al de nutriens die ze nodig hebben. maar dat zal onderwater wel anders zijn heb ook welis op youtube mensen mooie gras matten zien groeien met wormen mest
Wat betreft de wormenmest , dat is mooi spul hoor .
Ik heb daar eind vorig jaar een kuub van in de tuin verwerkt , het is wel relatief duur . Echter wel veel minder van nodig dan andere compost .
Hoe dit in een aquarium werkt , geen idee .
 
Wat betreft de wormenmest , dat is mooi spul hoor .
Ik heb daar eind vorig jaar een kuub van in de tuin verwerkt , het is wel relatief duur . Echter wel veel minder van nodig dan andere compost .
Hoe dit in een aquarium werkt , geen idee .
als ik het goed begrijp woord de potgrond/wormemest anarobies en dat werkt nitraten weg
 
Al veel langer kweek ik, emers, plantjes op. En dat doe ik inderdaad met gewone potgrond! Dat werkt prima. Omdat het bij onze planten bijna altijd om moerasplanten gaat, altijd zelfs bij een emerse opkweek, willen ze wel met de voetjes in het water staan. Potgrond gaat drijven in water dus gebruik ik altijd een bovenlaag om dit tegen te gaan. Met inderdaad is het niet verstandig om potgrond in je aquarium te gebruiken. Er zitten veel ingrediënten in die je niet in je bak wil.
 
Al veel langer kweek ik, emers, plantjes op. En dat doe ik inderdaad met gewone potgrond! Dat werkt prima. Omdat het bij onze planten bijna altijd om moerasplanten gaat, altijd zelfs bij een emerse opkweek, willen ze wel met de voetjes in het water staan. Potgrond gaat drijven in water dus gebruik ik altijd een bovenlaag om dit tegen te gaan. Met inderdaad is het niet verstandig om potgrond in je aquarium te gebruiken. Er zitten veel ingrediënten in die je niet in je bak wil.
ja je moet dus wel fatsoenlijke source hebben als het van de groen containers komt is het gemixed met van alles en nog wa
 
Gewoon schone onbemeste tuinaarde nemen en suplementen zelf toevoegen die nodig zijn.

Voor een Rio 350 heb je nodig.

50-60Kg filterzand om af te dekken
15- 20-schone onbemetste tuinaarde
2Kg lateriet of 10liter kleibrokjes
200Gram ijzeroxide poeder (JBL Ferropol is zo'n poeder kan je kant en klaar kopen)
1Kg Beenmeel, bevat calsium en magnesium en mineralen en spoor elementen.
1 potje mini omoscote NPK-40-20-20 c.a 40stuks is voldoende voor 6 maanden in de opstart fase de planten te voorzien van stiktof.fosfaat,nitraat en spoor elementen.
Voor extra micro elementen kan je wat extra ijzer houdende planten voeding mengen door de tuinaarde ongeveer 50-75ml max

Hoe ga je te werk.. eerst tuinaarde in een emmers of een kuip mengen met alle suplementen behalve de osmoscote , water daarna toevoegen tot het goed is in gewaterd tot modder maar let op geen modder maken die wegdruipt dus stevige modder die nog zijn vorm kan behouden !
Dan aan brengen op de bodem. c.a 3cm voorin en achter in dikker laag aanbrengen van 4-7cm.
Na het aan brengen osmoscotebolletjes 40stuks verspeiden over het achterste gedeelde waar de grootste planten komen te staan, deze geven de planten vast de extra fosfaat en nitraat dat nog niet aanwezig is in de opstart fase.

Dan afdekken met zand c.a 5cm minimaal liefst 8-10cm , daarna decoratie aanbrengen + beplanten en aquarium vullen, filter opstarten, en geduld hebben met opstarten en het systeem eerst minimaal 4weken te laten rusten om in te kunnen draaien voor voldoende nuttige bactierien..
Na 4-6weken kan je wat visje gaan toevoegen maar niet in 1x het gehele bestand aan vissen toevoegen ! opbouwen week later doe je er weer wat visjes bij enz enz.. tot de maximale bezetting is bereikt.

Met Discussen kan dit ook maar koop de groep in een keer en koop ze niet te klein.. wegens het extra en meerdaage voeren van jonge discussen krijg je een hoge bioload wat het systeem nog niet aan kan na 4-6weken indraaien !
Volwasse discussen of jong volwassen kunnen met 2-3x voeren per dag makkelijk af en scheeld een behoorlijker bioload in het water geld ook voor andere chiclides en dus ook maanvissen !

Tja zo heb ik het opgezet met de 450liter Discus aquarium en de 350liter Community aquarium.. en ben echt van mening dat het veel makkelijk te onderhouden is en na 6-12maanden ook de Anarobe bacterie gaan vormen en Nitraat langzaam gaat zakken en minder gaat worden zodat je minder water wissels hoeft te doen en ook minder water hoeft te verversen.
In de begin fase vooral met discussen en Maanvissen kom je daar de eerste 6-12maanden nog niet mee weg om geen waterwissels regelmatig te doen.. dat heeft geduld nodig omdat nitraten nog nog niet worden afgebroken in de bodem.
 
Goed om hier diverse manieren te lezen hoe je een zo goed mogelijke bodem kan krijgen die de planten doet groeien en bloeien. Zelf ben ik daar niet voldoende in thuis om voor een voedingsbodem te kiezen. Inmiddels staat mijn aquarium 9 jaar met zand erin voor de Corydoras meervalletjes en de Japonica garnalen (helaas nog maar twee mannetjes over maar over enkele maanden weer wat erbij). De Echinodorassen sloegen direct aan want na 4 dagen direct al nieuwe bladgroei. Had ze wel eerst laten aclimatiseren in de huiskamer want ze waren erg koud uit de verzenddoos gekomen. Tuurlijk uit gewassen en topjes wortels eraf. Ik denk dat er nog resten meststof van de vorige Echinodorussen in de bodem zat waar ik kleibolletjes bij stak. Ze gingen geweldig totdat de alg toesloeg omdat ik opeens mantelzorger werd en goed onderhoud erbij in schoot.

Nou las ik ooit ergens dat je minstens elke zeven jaar de oude bodem eruit moet halen en er een nieuwe in doen, doen jullie dat ook?
Raden jullie dit aan?

Ik verneem het graag.

Groet,
Stella
 
Arikato,
Als een bodem geen bodemrot bevat en je drukt opnieuw weer voedingstabs of kleibollen etc etc bij de planten dan is het niet echt nodig om een bodem te vervangen.
Er zijn genoeg aquariums geweest die op deze manier 15-20jaar zo zijn gehouden zonder ooit de bodem te vernieuwen dan enkel wat voeding bij de planten drukken zo a om de 3-6maanden.
Vroeger deed ik dat ook al jaren op deze manier en nog nooit een bodem vervangen omdat het te veel gedoe is en vaak een nieuwe bodem moet weer een poos rijpen met bacterien omdat je helemaal opnieuw start.
Dus ik zou het gewoon erin laten en enkel nieuwe voeding aanvullen bij de planten.
 
Laatst bewerkt:

Terug
Bovenaan