Leuk dat je probeert met alternatieven te komen voor de bodems die we normaal vaak gebruiken. Het kan geen kwaad om af en toe out of the box te denken. 🙂
Wat ik alleen zelf altijd heb als ik het idee van voedingsbodems (of dat nou potgrond is of klei of...) voorbij zie komen: zo'n bodem raakt op termijn uitgewerkt. Vanaf het moment dat de bodem erin ligt, verlies je eigenlijk continu voeding. Hoe ga je betrouwbaar na wanneer het moment daar is om zelf voedingsbronnen in te gaan brengen (sticks of capsules) of zelfs om de gehele bodem te vervangen? Dat lijkt me geen pretje. En als je niet vervangt, is de structuur van zo'n uitgebluste voedingsbodem net zo prettig voor planten als die van een zand- of grindbodem? Ademt het enigszins? Ook de langere termijn moet aantrekkelijk blijven.
Is natuurlijk ieders eigen afweging, maar ik vind zelf een inerte bodem om deze redenen fijn; die blijft in principe (je ontkomt nooit aan enig onderhoud) stabiel. Je weet waar je aan toe bent.
Moeten dat dan per se aquariummaten zijn? Of mag je ze ook kennen van het werk of van de voetbalclub? 🤪 Sorry, heel flauwwwwww.
Bah! We doen met z'n allen moeilijk om een paar vissenpoepjes, maar volgescheten voedingsbodems zijn dan weer wél okee? 😛
Een gebalanceerd aquarium raakt de bodem niet uitgeput tenzij je een slechte voedingsbodem gebruikt of kant en klare gebruikt zonder extra toevoegingen aan te brengen + Grind werkt niet daarom is vaak een voedings bodem snel uitgewerkt door het uitwateren en in de waterkolom terecht komt daar door kan je algen problemen krijgen en slechte planten groei.
Grind is net als een open riool op de bodem leggen, waarom denkje dat er veel aanbevolen wordt de bodem af te hevelen van vuil ? toeval of niet nee feit.
Daarom is zand te alle tijden met een voedingsbodem het beste afdek subtraat dat er bestaat voor een aquarium, wel kalkvrij zand en niet te fijn zoals stuifzand dat meer uit stof bestaat en dicht slaat.
Daarom heb ik ook voor die methode gekozen in de Discus bak, voedingsbodem van tuinaarde met suplementen zelf toegevoegd en afgedekt met filter zand 0.4-0.8mm.
De bak draaid vanaf 30 oktober 2019 meer dan een jaar, ik heb dan ook nog nooi maar dan nooit de bak af te hoeven afhevelen van vuil of noch omgewoeld met 10 Discussen 2 maanvissen en 15 corydorasen en beplant... het werkt echt!
25% eens in de week water verversen en soms pas na 2 weken.. hoor je niet vaak in een discus bak van 450liter zonder bioloog maar gewoon met het internefilter + een potfilter.
Dat komt dus door mijn dikke bodem die nu ook anarobe is geworden en ook extra Nitraat weg werkt.. zieke vissen nooit gehad in geen enkel aquarium dat ik op deze manier heb opgezet. toeval en geluk gehad met je Discussen ? nee gewoon regels van moeder natuur aanhouden en heel veel hightech meuk weg laten en op een goekopere en natuurlijker manier en de natuur haar werkt te laten doen.
Klinkt wat op dringerig met wat ik zeg maar wat ik vroeger al wist weet ik nu nog, daarom nooit geen grind meer in mijn aquariums want door grind maakt je het hezelf alleen maar moeilijk met onderhoud.. en dat was ook zo in mijn rio 180 voor ik daar ook een walstad methode in ging uit proberen.
Dus moest het grind zeker eems per 2weken afzuigen door alle bende die er in ging zitten en moet elke week verplicht 30% water wissel doen wegens het op lopende nitraat.
Rio350 ook de waldstad methode.. 1x in de maand ververs ik 25%om mijn KH wat op peil te houden verder.. ook nog nooit afgeheveld van vuil..