Wat is er nieuw

Planten groeien niet meer

Kardinaaltje1

Well-known member
Lid geworden
24 juli 2009
Leeftijd
31
Ik snap er helemaal niks meer van. Weken geleden groeide de planten nog best wel goed maar sinds 2 weken lijkt het wel alsof er een soort 'groeistop' in m'n bak is.

Het vreemde is, de planten blijven wel allemaal groen en verslijmen bijvoorbeeld niet. Alleen groeien doen ze niet. Er zitten wel wat drijfplanten in m'n bak.

Ik heb een Rio 180, dus 2x 45 Watt en alleen voor een reflector hangen.

Ik voeg dagelijks 5 ml Easycarbo toe en wekelijks 15 ml Profito. Kan het zijn dat dit te weinig is?

Verder maak ik gebruik van een bio Co2 systeem met 2 flessen.

Mijn waterwaardes net gemeten:

PH: 6,9
KH: 7'd
GH: > 10'd
NO2 mg/l: 0
NO3 mg/l: 50

CO2 kan ik helaas niet meer meten, moet ik even een nieuw meet setje voor halen.

Wie kan mij helpen?

hoe kom je aan die hoge no3 waarde ? welk testsetje gebruik je hiervoor?

Ik maak nu nog even gebruik van een Sera teststrip, de koffer staat al wel in bestelling maar zal denk ik pas 'volgend jaar' geleverd worden.

De roze kleur van de NO3 komt heel goed overeen dus ik ben bang dat dit wel aardig klopt.

Ik heb gister trouwens nog m'n water ververst.

Niemand? 🙁

is misschien te weinig wat je toevoegt. Misschien de dosis eens iets verhogen en dan een
aantal weken zo houden en aankijken. Toen ik de aanbevolen dosis verdubbelde ging opeens ook alles
als een speer.

Waarom trouwens carbo EN bio co2? Zou het op een van beiden houden en dan heeft mijn voorkeur de bioco2.

hmm, eigenlijk vertrouw ik niet op waardes van teststrips waardoor advies moeilijk word.
mogelijk kunnen foto's meer info verschaffen.

uit je voorlopige gegevens leid ik af
dat je veel licht hebt want 2x 45watt boven 180l is aardig veel en dient er voldoende/veel voeding voor de planten voorzien te worden.
-langer dan 7-8 uur verlichten lijkt me onverstandig
- je gebruikt bio-co2 indien dit via een omgekeerd bakje is en zorgt dat je een beetje overschot hebt aan co2 (af en toe een bel die ontsnappen uit het omgekeerd bakje)samen met carbo lijkt me dit voorlopig ok.
-sporenelementen kun je gemakkelijk enkele weken x2a3 doen en kijken of er beterschap komt.
-volgen mijn kun je mogelijk npk tekort hebben nochtans laat je eerste no3 waarde vermoeden van niet.

Heb je de mogelijkheid om 1 van de lampen uit te schakelen? 1x 45W is voldoende voor een 180l. bak. Ik zou de reflector ook verwijderen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan