Planten groeien niet mooi


belichting is al aangepast, maar dat zal tijd nodig hebben. Helaas verklaard dat niet de zelfde type problemen in mn oudebak die goed belicht werd. Dus ik denk toch een beetje van beide. Ik hoop dat ik morgen mn water uitgebreid kan testen bij mn LFS maar die zijn vaak terughoudend wat betreft druppel testen. Enkel stick test (kost geen geld :()
Zelf een druppeltest kopen?
Zijn goedkoper dan je denkt en kan veel leed besparen omdat je direct in kan grijpen.

Ik heb deze en hier is hij nu ook in de aanbieding
 
Zelf een druppeltest kopen?
Zijn goedkoper dan je denkt en kan veel leed besparen omdat je direct in kan grijpen.

Ik heb deze en hier is hij nu ook in de aanbieding

Ga ik zeker doen, maar ik wil eerst de oorzaak achterhalen. Ik wil graag weten wat ik moeten weten voordat ik een koffer aanschaf(waar dan juist dat gene niet in zit dat ik moet meten). Ik zat te denken aan de JBL proscape testlab. Iemand ervaring hiermee?
 
Laat die van JBL maar want die proscape laat vaak verschillende waarden zien en ik zou het met druppels meten.
 
Ga ik zeker doen, maar ik wil eerst de oorzaak achterhalen. Ik wil graag weten wat ik moeten weten voordat ik een koffer aanschaf(waar dan juist dat gene niet in zit dat ik moet meten). Ik zat te denken aan de JBL proscape testlab. Iemand ervaring hiermee?
Ook die wertk met stripjes en dan moet je dat scannen op je foon, de strips wijken al af en met scannen zit je met verschillende lichtinvallen dus dat is net zo zuiver als dat je je vinger in het water steekt en gokt wat de waardes zijn
 
Ook die wertk met stripjes en dan moet je dat scannen op je foon, de strips wijken al af en met scannen zit je met verschillende lichtinvallen dus dat is net zo zuiver als dat je je vinger in het water steekt en gokt wat de waardes zijn
Nee ik heb het niet over de striphes die gebruik ik al. Het is een koffer met druppel testen. Mn LFS gaf aan dat de striphes overigens betrouwbaar genoeg zijn. Bovendien heb ik deze een tijdje samen gebruikt met druppels en de waarden waren zga gelijk dus ik deel deze mening wel. Eat betreft silicaat, heb het getest en dat is het zeer zeker niet. Deze was zga 0. LFS denken aan bacterie colonies die nog niet op orde zijn en dat de verlichting niet ok is. Ik ben er ook bang voor want na een aantal dagen de licht intensiteit te hebben verhoogd heb ik verbrande randjes aan mn sword ik heb de intensiteit verminderd naar 70 van 12 tot 18:00 en verder tot 22:00 op 20% (hij start om 8 tot 10 opbouwend naar 30% Fingers crossed want een nieuwe lamp wordt me echt te duur bedankt voor alle tips
 
Foto1 is 70%
Foto2 is 20% (gemiddeld elke kleur heeft andere waarde)
 

Bijlagen

  • A2D51276-55F3-443C-AC11-E85E5FAD9F97.jpeg
    A2D51276-55F3-443C-AC11-E85E5FAD9F97.jpeg
    118.3 KB · Weergaven: 96
  • 548EEC2C-6316-4C12-87E2-5E24AFA25FFC.jpeg
    548EEC2C-6316-4C12-87E2-5E24AFA25FFC.jpeg
    151.4 KB · Weergaven: 92
Nee ik heb het niet over de striphes die gebruik ik al. Het is een koffer met druppel testen. Mn LFS gaf aan dat de striphes overigens betrouwbaar genoeg zijn. Bovendien heb ik deze een tijdje samen gebruikt met druppels en de waarden waren zga gelijk dus ik deel deze mening wel. Eat betreft silicaat, heb het getest en dat is het zeer zeker niet. Deze was zga 0. LFS denken aan bacterie colonies die nog niet op orde zijn en dat de verlichting niet ok is. Ik ben er ook bang voor want na een aantal dagen de licht intensiteit te hebben verhoogd heb ik verbrande randjes aan mn sword ik heb de intensiteit verminderd naar 70 van 12 tot 18:00 en verder tot 22:00 op 20% (hij start om 8 tot 10 opbouwend naar 30% Fingers crossed want een nieuwe lamp wordt me echt te duur bedankt voor alle tips

Ikverbaas me over je werkwijze, dinsdag heb je je licht naar 95% gezet en nu, drie dagen later wijzig je al weer. Dat heeft geen zin, het is zelfs slecht! Je planten hebben een gewennigstijd aangaande lichtsterkte. Je zult veel meer geduld moeten hebben. Een licht aanpassing heeft pas na een paar weken effect, ook nog weer afhankelijk van je plantensoort. Al die wijzigingen zo snel achter elkaar dat is vragen om problemen!
 
Ikverbaas me over je werkwijze, dinsdag heb je je licht naar 95% gezet en nu, drie dagen later wijzig je al weer. Dat heeft geen zin, het is zelfs slecht! Je planten hebben een gewennigstijd aangaande lichtsterkte. Je zult veel meer geduld moeten hebben. Een licht aanpassing heeft pas na een paar weken effect, ook nog weer afhankelijk van je plantensoort. Al die wijzigingen zo snel achter elkaar dat is vragen om problemen!

ik begrijp het volkomen, maar ik laat niet mijn planten verbranden door te fel licht ‍♂️ Dat heeft niets met gewenning te maken. Het is gewoon too much en waarschijnlijk (al hoop ik van niet) geen goede lampen.
 
ik begrijp het volkomen, maar ik laat niet mijn planten verbranden door te fel licht ‍♂ Dat heeft niets met gewenning te maken. Het is gewoon too much en waarschijnlijk (al hoop ik van niet) geen goede lampen.

Ok, het is natuurlijk helemaal aan jezelf, ik waarschuw alleen maar voor te verwachten problemen bij deze werkwijze. Verder geloof ik niet zo in verbrande randjes aan je planten. Dan moeten ze al tegen de lamp aanliggen boven water. Waarschijnlijk zal dat dus, zo denk ik, iets anders zijn. Zelf werk ik met een behoorlijk hoge lichtintensiteit boven een plantenbak en heb nog nooit zo iets gezien of meegemaakt. Maar nogmaals, het is jouw bak, jij beslist natuurlijk!
 
Het hangt denk ik ook af van het type plant. Dit zijn Amazone planten met lage licht behoefte. Ik had zelf ook geen idee (ben zoals je kan lezen ook maar een beginner), maar ik liet deze foto zien in mn LFS en zij gaven aan dat het verbrand was door te hoge lichtintensiteit. Maar ik ben niet meer van plant het te veranderen nu. Het staat een stuk lager nu en langer. Nu tijd geven en afwachten
 

Bijlagen

  • 925BACCC-CCAD-4378-ACC4-24D016A1682A.jpeg
    925BACCC-CCAD-4378-ACC4-24D016A1682A.jpeg
    160 KB · Weergaven: 90
De enige redelijk vaste conclusie die ik kan trekken is dat al je planten een gemeenschappelijk probleem hebben. Aangezien ze allemaal de vreemde bruine zwakheid aan de randen vertonen. Zelf je javavaren 'windelov'. Ik vind je belichting ook weinig maar heb zelf geen leds. Dus zou het op basis van wat ik gelezen heb over percentages advies moeten geven dus dat laat ik aan Ben en de anderen. Echter zou je javavaren dit probleem vertonen door te weinig licht? Denk het niet dus die gemeenschappelijke oorzaak zit dan denk ik toch echt in de plantenvoeding. Er is een testkoffer onderweg dus dat zou weer het 1 en ander kunnen uitsluiten. Verder geen vreemde dingen gedaan met je bak de afgelopen tijd?
 
Het hangt denk ik ook af van het type plant. Dit zijn Amazone planten met lage licht behoefte. Ik had zelf ook geen idee (ben zoals je kan lezen ook maar een beginner), maar ik liet deze foto zien in mn LFS en zij gaven aan dat het verbrand was door te hoge lichtintensiteit. Maar ik ben niet meer van plant het te veranderen nu. Het staat een stuk lager nu en langer. Nu tijd geven en afwachten
Mijn vermoeden is dat dit geen verbrande randen zijn. Je zal ook wel last hebben van het verglazen van bladeren en van gaatjes in je bladeren. Dit is meestal een teken van CO2 tekort. Wanneer je je licht verminderd zal dit beter worden waardoor jij denkt, "Mijn Lfs had gelijk". Maar dat is m.i. niet zo. Doordat je het licht mindert zal het CO2 tekort beslist afnemen. Minder licht betekend minder groei en dus ook minder vraag naar bemesting waaronder CO2. Maar daardoor verval je misschien weer in je eerdere probleem namelijk dat je planten niet willen groeien door een licht tekort. Je moet dus je werkelijke probleem oplossen, denkelijk een CO2 tekort. Om dit heel precies te weten is het belangrijk dat we je waterwaarden weten, gemeten met een druppeltest. De plant die je aangeeft is trouwens een Echinodorus grisebachii 'Bleherae'. Deze plant gedijt het beste bij een gemiddelde lichtsterkte en voeding bij de wortels. Maar je hebt al gezegd dit niet meer te willen veranderen dus dat moeten wij ook respecteren, hetgeen ik dus beslist ook doe. Maar ik wilde je dit toch als extra informatie megeven. Doe ermee wat je wilt!
 
De enige redelijk vaste conclusie die ik kan trekken is dat al je planten een gemeenschappelijk probleem hebben. Aangezien ze allemaal de vreemde bruine zwakheid aan de randen vertonen. Zelf je javavaren 'windelov'. Ik vind je belichting ook weinig maar heb zelf geen leds. Dus zou het op basis van wat ik gelezen heb over percentages advies moeten geven dus dat laat ik aan Ben en de anderen. Echter zou je javavaren dit probleem vertonen door te weinig licht? Denk het niet dus die gemeenschappelijke oorzaak zit dan denk ik toch echt in de plantenvoeding. Er is een testkoffer onderweg dus dat zou weer het 1 en ander kunnen uitsluiten. Verder geen vreemde dingen gedaan met je bak de afgelopen tijd?
Beide microsorums vertonen dezelfde zwarte vlekken. Aangezien het een vrij nieuw aquarium is (en deze het goed deden in mn oude bak) denk ik dat het wennen is aan de nieuwe bak, licht, stroming en het feit dat de bacteriën nog niet optimaal zijn. Wellicht geef ik ook de veel voer, nu om de dag voornamelijk diepvries (half blokje) dit is binnen een minuut op. Maan ik heb jonge maantjes en die moeten toch goed eten. Ik heb ook vee te veel gerommeld in de bak. Al met al allerlei mogelijke oorzaken. Vandaag een 40% waterverversing gedaan en bodem goed gereinigd. Voor en na de verversing gemeten en de gh en kh knallen weer omhoog. Leiding water hier (in Delft) is ook drama (wellicht zit her probleem in mn leidingen). Dus mn pannen water staan weer overuren te maken en morgen zodra het afgekoeld is weer verversen hopen dat het wat omlaag gaat. En zo zie je maar ik rommel veel en veel te veel maar zodra de kh/gh weer ok zijn beloof ik plechtig de bak met rust te laten.
 
Zwarte vlekken op de varens ontkom je bijna niet aan. Verhoogde kh en en gh bemoeilijkt ook de voedingsopname voor planten. Constant veranderenden variabelen helpen daar niet bij. k denk dat je laatste zin het best is. Wat ik had gedaan was zorgen dat de plantenvoeding up to date is dus regelmatig gedoseerd. Co2 laten draaien en je verversbeleid inderdaad op je vissen gericht had. Je planten komen op 2e plaats bij groeiende vissen. Verder inderdaad rust en regelmaat. Ze zullen waarschijnlijk niet shinen die plantjes maar dan had je andere doelstellingen gezet, maanvissen kweken in een hollandse plantenbak of aquascape zijn natuurlijk 2 verschillende takken van sport. Maar goed merk al dat je best wel weet wat je doet. Zou wel echt aan raden om te gaan meten. Dan kan je beter inschatten of je je bak nog wat rust kan gunnen of dat je echt moet verversen. Succes!
 
Je co2 is nog steeds te laag volgens je dropchecker en je belicht nog steeds te weinig. Je verandert te snel te vaak variabelen in je bak. Geen wonder dat je planten het slecht doen.
 
Inmiddels gemeten met druppels:
Ph - 7
Gh - 13
Kh - 9
No3 - 20
No2 - 0
Nh3 - 0
Po4 - 1
Co2 - 30

Helaas nog steeds last van donkere aanslag op blaadjes :(
 
Sorry typfout, nitraat is 20
 
Nee ik heb het niet over de striphes die gebruik ik al. Het is een koffer met druppel testen. Mn LFS gaf aan dat de striphes overigens betrouwbaar genoeg zijn. Bovendien heb ik deze een tijdje samen gebruikt met druppels en de waarden waren zga gelijk dus ik deel deze mening wel. Eat betreft silicaat, heb het getest en dat is het zeer zeker niet. Deze was zga 0. LFS denken aan bacterie colonies die nog niet op orde zijn en dat de verlichting niet ok is. Ik ben er ook bang voor want na een aantal dagen de licht intensiteit te hebben verhoogd heb ik verbrande randjes aan mn sword ik heb de intensiteit verminderd naar 70 van 12 tot 18:00 en verder tot 22:00 op 20% (hij start om 8 tot 10 opbouwend naar 30% Fingers crossed want een nieuwe lamp wordt me echt te duur bedankt voor alle tips
Ik heb de JBL proscape koffer, nitraatmeting kleiner dan 10 ppm is niet nauwkeurig, fosfaat idem. maar nu maakt dat niet zo veel uit.
LFS gaf aan stripjes goed genoeg zijn....andere LFS zoeken want dan verkoopt die nog meer onzin.
Bacterie niet in orde....zou kunnen, is afhankelijk hoe je bent opgestart.
 
Maar je CO2 level ligt wel erg hoog? Je zou ietwat boven de 20 mg/l moeten zitten. Hoe is je waterdistributie?
 
Zolang de vissen er geen last van hebben lijkt me dat co2 nooit te hoog kan zijn. Waterdistibutie? Bedoel je mn “leverancier”? Zo ja, drama. Water is veel en veel te hard.
 
Zolang de vissen er geen last van hebben lijkt me dat co2 nooit te hoog kan zijn. Waterdistibutie? Bedoel je mn “leverancier”? Zo ja, drama. Water is veel en veel te hard.
Mits je genoeg verlicht en voedingsstoffen beschikbaar stelt.
 
Zolang de vissen er geen last van hebben lijkt me dat co2 nooit te hoog kan zijn. Waterdistibutie? Bedoel je mn “leverancier”? Zo ja, drama. Water is veel en veel te hard.

Dat is niet juist want bij een te hoge co2 kan de fotosynthese terug lopen voor de planten.

 
Zolang de vissen er geen last van hebben lijkt me dat co2 nooit te hoog kan zijn. Waterdistibutie? Bedoel je mn “leverancier”? Zo ja, drama. Water is veel en veel te hard.

Waarom zou je zo'n hoge CO2 waarde willen hebben? Overigens heeft dit ook wel degelijk invloed op je planten. Daarnaast hebben waterwaarden veel invloed op elkaar. Een goede waterdistributie zorgt ook voor een goede verdeling van je bemesting en dus ook van je CO2.
 
Teveel co2 is eigenlijk ook nog eens zonde vindt ik persoonlijk. Als het niet nodig is dan zou ik dat dan ook niet doen.
 

Terug
Bovenaan