Planten groeien niet?


strafelock

Member
Lid geworden
16 april 2021
Berichten
21
Leeftijd
34
Hoi,

Ik heb mijn Volga 450L nu zo'n 3 maanden draaien, maar zie echt totaal geen groei in mijn planten. Waarschijnlijk heeft het te maken met de lichtsterkte van de lampen etc. vandaar mijn vraag hier.
Ik heb 2x een Aquatlantis EasyLed 2.0 in mijn bak hangen die ik tot nu toe 8 uur heb aan staan per dag en draait met de volgende instellingen via de Aquatlantis Luminus Controller:

Kanaal 1 (wit/rood/blauw): 12:00 - 20:00 op 30%
Kanaal 2 (geel): 12:00 - 20:00 op 20%

Ik voeg nu sinds een week Profito plantenvoeding toe (45ML per week maar wel verdeelt over 2x in de week) en er zitten bij mijn Echinodorussen en Crypto's Easylife Rootsticks.
Hoogstwaarschijnlijk komt het gewoon door de lichtsterkte, maar hoe kan ik ze nou het beste instellen zonder dat ik straks een algen-explosie veroorzaak?

Zat nu te denken om de lichtsterktes te veranderen naar:
Kanaal 1 (wit/rood/blauw): 12:00 - 20:00 op 50%
Kanaal 2 (geel): 12:00 - 20:00 op 30%

Ter verduidelijking:
1 kanaal is 2x EasyLed aan elkaar gekoppeld via de Luminus Controller.

Hoor graag wat tips en tricks zodat ik mijn planten mooi kan laten groeien en een vollere planten bak krijg!

Planten die erin zitten:
- Crypto
- Crypto Wendtii
- Vallisneria
- Vallisneria Giganthea
- Anubias
- Javavarens
- Echinodorus
- Javamos
- Hygroyza aristata (drijfbamboe) ipv de Amazone Kikkerbeet die nog op de foto staat, die ik heb eruit gehaald omdat m'n filter inlaat constant onder de wortels zat hiervan
- Gras-achtig plantje waarvan ik de naam niet meer weet

6sIL4pw.jpg
 
Het lijkt mij dat 30% en 20% wat aan de lage kant is idd.
Probeer stapsgewijs de lichtsterkte op te hogen en kijk wat er gebeurt, vergeet niet om de voedings stoffen ook aan te passen. Meer licht is ook vraag naar meer voeding.
succes.
 
Ik heb dezelfde verlichting en controller en heb het gemiddeld op 70% staan wat overeenkomt met zo n 20 lumen per liter. Dat is al geen vetpot en de planten groeien rustig. Maar als je uitgaat van 30% dan zit je rond de 10 lumen denk ik.
Mijn led geeft op 300 liter max 9000 Lumen dus dat is 30 lumen per liter maar op 30% is dat maar 10 lumen.
 
Bedoel je dan gemiddeld 70% van beide kanalen bij elkaar of per kanaal? Ik voeg trouwens geen co2 toe.
 
Ik voeg nu sinds een week Profito plantenvoeding toe (45ML per week maar wel verdeelt over 2x in de week) en er zitten bij mijn Echinodorussen en Crypto's Easylife Rootsticks.
Aan de Echinodorus te zien heb je diverse tekorten, dus of te weinig of uitgewerkte rootstics, en je hebt geen Nitraat en fosfaat in je toediening van voedingsstoffen alleen profito en dat zijn sporen elementen.
Ik zou beginnen met je waterwaarden te meten of te laten meten.
 
Aan de Echinodorus te zien heb je diverse tekorten, dus of te weinig of uitgewerkte rootstics, en je hebt geen Nitraat en fosfaat in je toediening van voedingsstoffen alleen profito en dat zijn sporen elementen.
Ik zou beginnen met je waterwaarden te meten of te laten meten.

Met druppeltest meet ik inderdaad maar 4 ppm Nitraat, dit hoort rond de 20 te zitten voor goede plantengroei als ik het goed lees?
Moet ik dan iets speciaals halen om het nitraat te verhogen?
 
Ik denk dat met 30% aan led je wel genoeg nitraat hebt maar ik zou dat verhogen naar bv 20 lumen per liter en dan kun je beter rond de 10 mg nitraat zitten. Ook je fosfaat is belangrijk alsmede de co2.
Ik denk dat je met 20 lumen ook niet aan co2 kan ontkomen tenzij je toch lager gaat zitten met de led en dan ook een trage groei hebt.
Als je de led niet wil opvoeren dan moet je tevreden zijn met de huidige groei denk ik want met weinig licht is er ook weinig groei.
Aha, dus eigenlijk 70% per kanaal = 140% in totaal,

of 35% per kanaal = 70% totaal? Zo verwarrend haha.

Ik bedoel dan 70% per kanaal of als je je kanaal 1 anders dan kanaal 2 wil samen 140% van de 200 die beide balken kunnen geven. Ik heb met beide op 70% dus 30 lumen per liter en ik zit nu op 20 lumen omdat ik dim.
 
Ik heb ook dezelfde verlichting en controller, maar snap er ook geen fluit van :). Vooral niet met waar ik nou goed aan doe qua kleur verlichting. Ik had kanaal 1 voor 8 uur op 95 procent staan, geeft wat mooi, blauw licht, iig niet zo fel ogend, maar planten groeien heel traag, mijn drijfplant, de phyllantus fluitans zelfs helemaal niet. Vandaag de wat meer gelige verlichting ingezet, even kijken of ik verschil merk. Ik geef wekelijks all in one plantenvoeding van plantedbox en gebruik bodemcapsules. Ter illustratie:
De 1e foto is kanaal 1, de wat blauwige verlichting dus, en de 2e foto is wat ik vandaag ingevoerd heb, de wat gelige.
 

Bijlagen

  • 20210605_130917.jpg
    20210605_130917.jpg
    163.4 KB · Weergaven: 71
  • 162825795736384574636395921889.jpg
    162825795736384574636395921889.jpg
    186.3 KB · Weergaven: 68
Hoi,

Ik heb mijn Volga 450L nu zo'n 3 maanden draaien, maar zie echt totaal geen groei in mijn planten. Waarschijnlijk heeft het te maken met de lichtsterkte van de lampen etc. vandaar mijn vraag hier.
Ik heb 2x een Aquatlantis EasyLed 2.0 in mijn bak hangen die ik tot nu toe 8 uur heb aan staan per dag en draait met de volgende instellingen via de Aquatlantis Luminus Controller:

Kanaal 1 (wit/rood/blauw): 12:00 - 20:00 op 30%
Kanaal 2 (geel): 12:00 - 20:00 op 20%

Ik voeg nu sinds een week Profito plantenvoeding toe (45ML per week maar wel verdeelt over 2x in de week) en er zitten bij mijn Echinodorussen en Crypto's Easylife Rootsticks.
Hoogstwaarschijnlijk komt het gewoon door de lichtsterkte, maar hoe kan ik ze nou het beste instellen zonder dat ik straks een algen-explosie veroorzaak?

Zat nu te denken om de lichtsterktes te veranderen naar:
Kanaal 1 (wit/rood/blauw): 12:00 - 20:00 op 50%
Kanaal 2 (geel): 12:00 - 20:00 op 30%

Ter verduidelijking:
1 kanaal is 2x EasyLed aan elkaar gekoppeld via de Luminus Controller.

Hoor graag wat tips en tricks zodat ik mijn planten mooi kan laten groeien en een vollere planten bak krijg!

Planten die erin zitten:
- Crypto
- Crypto Wendtii
- Vallisneria
- Vallisneria Giganthea
- Anubias
- Javavarens
- Echinodorus
- Javamos
- Hygroyza aristata (drijfbamboe) ipv de Amazone Kikkerbeet die nog op de foto staat, die ik heb eruit gehaald omdat m'n filter inlaat constant onder de wortels zat hiervan
- Gras-achtig plantje waarvan ik de naam niet meer weet

6sIL4pw.jpg
De beste weg is om uit zoeken wat je planten aan licht vragen om überhaupt te kunnen groeien! En niet op een andere manier bedenken wat wel eens een leuke lichtintensiteit zou kunnen zijn. Licht is voor een plant een eerste vereiste om zelfs te leven. Bij een juiste lichtintensiteit die gemiddeld rond de 8 uur, excl. dimtijden, gegeven moeten worden gaan de planten vragen om bemesting die dus een afgeleide is van de licht intensiteitsvraag. Jouw plantenkeuze beziende zal dit uitdraaien op een gemiddelde lichtsterkte. Dus nogmaals; niet bedenken zal ik het licht eens op 50% o.i.d. zetten want je plantenkeuze bepaald de licht intensiteit! Of dit gaat leiden tot eventuele alg problemen heeft te maken bij een juiste lichtafstelling van overige bemestingstekorten waaronder mogelijk ook CO2. Veel succes!
 

Terug
Bovenaan