Wat is er nieuw

Planten groeien niet

mister

Active member
Lid geworden
7 september 2012
Beste allemaal,

Mijn planten groeien niet goed en grote amazone zwaardplanten, valisneria of andere taaie planten blijven wel leven maar worden kort, klein. Valesneria zie je op de foto, amper 5 cm hoog!

Ik houd al jaren aquarium en het plantenbestand ging op en af maar was nooit echt optimaal. De plantenvoeding deed ik exact zoals voorgeschreven. als ik ijzer afzonderlijk bijgaf dan leken de planten wel weer wat te groeien. Lotus groeide altijd als een gek omdat er echt voldoende voeding voorradig was maar andere planten kwijnden dus weg of bleven superklein.

De bladranden van de amazone zwaardplanten zijn wat gegolfd en wijst misschien wel op een of ander gebrek. De lampen vervangen leek its te helpen maar het resultaat daarvan was ook minimaal.

CO 2 heb ik ook toegevoegd en geeft ook weinig of geen resultaat. De filter stiller zetten of net veel stroming creeren geeft ook geen resultaat.

Ik heb gen voedingsbodem. Ik liet wel de verlichting minimaal 12 uur branden om de slechte groei toch wat te compenseren. ik weet dat langer dan 12 uur geen extra groei effect geeft. Dit is dan ook mogelijk de reden dat sterke planten klein blijven/worden.

Andere oorzaak kan de verlichting zijn, 2 lampen. temp 26gr. algen gewone groene alg wat toegenomen door toegenomen bemesting, da Cabomba reageert nu sinds enkele dagen door nieuwe toppen maar opnieuw, dit effect is minimaal. er is nog zeker een gebrek of fout.

gebruik kraanwater, regenwater af en toe bij kweek van vissen. De bladeren van de planten, ik weet niet of dit normaal is, breken ook heel makkelijk, net als een stukje caramel ofzo knapt het kapot als ik ze eruit haal.

Ik weet voorlopig niet wat ik nog kan doen.

Iemand een idee of ervaring die hetzelfde is....

http://imageshack.com/a/img540/4993/M0E3qr.jpg
http://imageshack.com/a/img909/8253/Yt81Ry.jpg
http://imageshack.com/a/img661/770/YMAmEN.jpg
http://imageshack.com/a/img908/6285/gYahO6.jpg
http://imageshack.com/a/img537/4622/3zf1GM.jpg

Alvast dank,

foto s bijgevoegd.

Wat zijn de waterwaarden en wat voeg je toe in de bak??
Hoe langer het licht aan is des te meer er voeding wordt gevraagd en des te sneller kun je tekorten verwachten.

Heb je goede stroming in de bak??
En heb je een totaaltje misschien en wat info over het licht en de inhoud van je bak??

En wat voor bodem gebruik je?

Bij mij groeide het ook allemaal slecht, totdat ik verleden week gestopt ben met de plantenvoeding. Er opnieuw een bosje cacomba en waterpest er in gedaan en na een week zie ik ze nu eindelijk groeien. Dus misschien is het een overdaad aan plantenvoeding.

Als je geen plantenvoeding doseert dan is de kans aanwezig dat je tekorten gaat krijgen aan sporen.
Ik volg de EI en heb een tijdje 3x de aanbevolen dosis gebruikt en heb er geen last van gehad. Nu is iedere bak weer anders natuurlijk.
Misschien moesten de planten nog aanslaan Folkishpeter??
Je moet altijd zorgen dat je voldoende voeding in je water hebt. Teveel hoeft dan ook weer niet maar tekorten zorgen vaak voor problemen als geen groei of algen.

De waarden zijn blijkbaar serieus gewijzigd. sinds het vullen van mijn filter met ceramische filterbuisjes is het hard geworden, NO is nu gestegen door de toegevoegde plantenvoeding?

Waarden met Teststrip, NO3 en PH gecontroleerd met druppeltest.

PH 7.8
KH 10 - 15*d
Gh 16d
NO2 < 0.1
NO3 50

Bodem is afgerond grind, white Pearl.
Aquarium 1.20m x 0.35 diep en 0.50 hoog
Verlichting: Aquastar Sylvania 2 x 30 Watt. De laatste 2 weken 1 licht gebruikt om effect te zien, voorlopig niets
Voeding: Florena, Planta min en Carbo Green. Tot vorige week nog een blauwe fles in S vorm, de naam ontgaat me

ik heb sinds 2 weken de filter op de hoogste stand staan om veel stroming te creeeren, voorheen stond die op de zwakste stand.

In plantenvoeding zit geen no3.
je hebt wel een erg hoge kh zeg. Zou eigenlijk moeten zakken en de ph moet bij een kh van 10 richting de 7 want nu heb je zo goed als geen co2.
No2 zou er eigenlijk ook niet in mogen zitten. Is je filter goed open?? Ik bedoel zijn de sponzen niet verstopt of heb je elders vuil?
Kun je de po4 ook meten?? Nu is meten met strips niet meer dan een ruwe indicatie. Druppels zouden veel beter zijn.
Hoe voeg je co2 toe want de ph is hoog bij gebruik van co2.

De groene alg i denk ik een gebrek aan co2.
Als laatse vraag, sinds wanneer voeg je plantenvoeding toe??
Nou een heleboel vragen voor je 😉.

Er is ergens een tekort en daarom vraag ik veel info. gebruik je kleibollen?
Ik zou om de vraag naar voeding te verminderen het licht naar 9 uur terugbrengen eerst.

De filter zat nu idd wel wat dicht sinds ik zoveel stroming heb gestart en ik had wel die NO verwacht.

Ik gebruik geen kleibollen, heb je hier mee rinfo over? is dit om bij de plantenwortels te doen?

Die hoge KH en hogere PH is sinds ik die witte ceramische filtersubstraten heb toegevoegd, die lijken mij kalkhoudend te zijn en ik voeg nu turf toe in de filter om dit te verminderen.
Doe ik dit goed of moet ik chemicalien gebruiken? (doe ik liever niet)

P04 heb ik momenteel geen test van.

Plantenvoeding voeg ik al lang toe, lijkt mij sterk dat er tekort van is, ( ik denk zelfs eerder teveel nu sinds 2 weken....)

Ik zal de verlichting naar 9 uur brengen met een klok op de stekker.

CO2 doe ik met Carbo green druppels/vloeibaar

Op de achtergrond die je nieuwe valisneria, die staat er sinds week in en begint al tekenen van achteruitgang te tonen, vlak ervoor staat die heel erg kleine valisneria.

Ik zou zo graag een volle bak planten willen zien, maar ik ben ten einde raad.

Hoe oud zijn de lampen?
Keramische buisjes zijn ansoluut niet kalkhoudend.

Als je water te hard wordt, kan dit komen door een kalkhoudende bodem en/of stenen.

Kijk maar eens bij kleibollenmix op Aquariumbemesting.nl.
Die gebruik ik ook.
Carbo is geen co2 hoor.

Lijkt me raar dat die buisjes dat veroorzaken.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan