Wat is er nieuw

planten groeien niet

cone

Well-known member
Lid geworden
7 januari 2015
Iemand enig idee waarom mijn planten niet meer groeien en langzaam wegkwijnen.
Het gaat om een Echinodorus rubin en een Echinodorus bleheri.

Bij beide planten ligt een kleibolletje tussen het grind en ook voeg ik profito toe.
De zwaardplant is al oud en heeft het eigenlijk altijd goed gedaan, maar sinds een snoeibeurt 2 maanden geleden doet hij niets meer. De ander is een nieuwe plant. na het plaatsen zijn de grote bladeren afgestorven, maar is daarna niet meer aangeslagen.

20161001_080930.jpg

20161001_080941.jpg

20161001_081035.jpg

20161001_081045.jpg

om de een of andere reden komt dit bericht niet bij "nieuwe post" te staan:S:S

PH= 7, KH=8, GH=5, NO2=0, NO3=22.
Dit zijn de enige waardes die zelf kan meten.
Behalve profito en de kleibollen voeg ik momenteel niets toe.
Normaal deed ik er ook easy-carbo bij maar daar ben ik al een tijdje mee gestopt. Al een flinke tijd voor de snoeibeurt

Je nitraat is meer dan genoeg maar het is jammer dat je de po4 niet kan meten.De kleine Echino heeft best goede en frissen bladeren zover ik het kan bekijken.
Wat de Zwaardplant heeft durf ik niet te zeggen.Hoe doen de andere planten het en heb je misschien een foto?
Co2 heb je ook voldoende. Wat me opvalt is dat je wel een lage gh hebt van 5 als je dit afzet tegen de kh.

Po4 kan ik wel bij de LFS laten meten.
Verder heb ik er alleen vallisnera in staan en die doet het goed.

Wel allemaal planten die niet veel eisen. Zoals ik al zei vindt ik de kleine Echino ook er goed bijstaan op de foto en dit zijn ook langzame groeiers natuurlijk.
Wat er aan de hand is met de Zwaardplant weet ik dus niet maar zou zeker de po4 ook even laten meten.

Ik ga het water laten testen, en kijk dan even verder.
Bedankt

Vandaag bij Lfs geweest en de po4 laten meten.
Po4 = 0,25.
Hij rade me aan geen actie te ondernemen

Tja, je hebt niet zo veel en ook nog vrij makkelijke planten dus het kan voldoende zijn. Zelf zou ik het iets hebben verhoogd want 0,25 kan erg snel verbruikt worden.
Je andere planten doen het goed, dus wat de Zwaardplant kan hebben durf ik niet te zeggen.

Het kan inderdaad een plaatselijk probleem in de bodem zijn, maar de kans acht ik wel klein moet ik zeggen.

zijn de wortels wel mooi wit?
Ik heb hem er vandaag eruit gehaald en de wortels waren lang en wit.

Ik heb de plant in een andere bak ( quarantaine-bak) op zolder gezet en nieuwe planten gekocht😉

Geen idee welke de nieuwe planten zijn, maar de oude lijken me toch een groot gedeelte van hun voedingsstoffen uit de bodem te halen.
Kleibolletjes gaan maar een tijd mee en daarna zijn ze uitgeput.
Andere mogelijk oorzaak: verandering in verlichting. Andere instellingen van de timer? Nieuwe lampen?
Los daarvan: een kH die hoger ligt dan de gH zie ik ook niet zo graag. Ontkalker?

Ook een hoge Gh is niet echt bevorderlijk heb ik begrepen. Alle planten nemen ook voedsel met de bladeren op maar de één makkelijker dan de ander.

Geen idee welke de nieuwe planten zijn, maar de oude lijken me toch een groot gedeelte van hun voedingsstoffen uit de bodem te halen.
Kleibolletjes gaan maar een tijd mee en daarna zijn ze uitgeput.
Andere mogelijk oorzaak: verandering in verlichting. Andere instellingen van de timer? Nieuwe lampen?
Los daarvan: een kH die hoger ligt dan de gH zie ik ook niet zo graag. Ontkalker?

Kleibolltjes zitten er ook 2 maanden in, maar ben wel vorig jaar december overgestapt op led-lampen

Verder zijn mijn waterwaardes toch niet echt slecht? Ik heb tot op heden nog nooit echt problemen gehad, en mijn Kh waarde is altijd we wat hoger geweest.
Overigens moet ik zeggen dat ik alleen de KH, NO3, No2 en Ph met druppeltest doe en andere waardes met teststrip.

Maar hoeveel (led) licht wordt er gegeven gedurende welke tijd? Echinodorus vraagt overigens een gemiddelde lichtsterkte. Trouwens maakt Bert S wel een belangrijke opmerking; hij heeft het over ontkalker. Dit zou bijv. een verklaring kunnen zijn voor het feit dat de Vallisneria het goed doet. De laatstgenoemde is een plant die over het algemeen het beter doet in alkalisch water. Als de zwaardplant last heeft van tekorten geeft ze/hij dit aan door kortere vaak lichtere baderen te vormen. Is dit gebeurd?

Het is ook raar dat eigenlijk alleen de Zwaardplant het slecht deed.

Idd. De zwaardplant is ook al zeker een jaar of 3-4. Dus wellicht dat ie gewoon op is. Ik merk het wel of ie in de quarantaine bak nog aanslaat of niet.:daisy:

En ik moet zeggen zo'n frisse nieuwe plant is ook niet verkeerd op zijn tijd:
20161005_184239.jpg

Toch vond ik de kleine Echino er niet raar uitzien, maar goed nu even kijken hoe de nieuwe het doen.

Toch vond ik de kleine Echino er niet raar uitzien, maar goed nu even kijken hoe de nieuwe het doen.

Die kleine staat ook nog in deze bak, maar staat niet op de foto. Als over een paar dagen mijn catapa bladeren gezonken zijn wordt het tijd voor een totaal plaatje.:foto:
Dit was een tipje van de sluier😀

Die kleine staat ook nog in deze bak, maar staat niet op de foto. Als over een paar dagen mijn catapa bladeren gezonken zijn wordt het tijd voor een totaal plaatje.:foto:
Dit was een tipje van de sluier😀

Kijk, ik zag je laatste post nu gewoon rechts in het stukje met nieuwe posten hoor😉.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan