Planten groeien onder goedkope ledstrip verlichting in een diep aquarium


@Eeg: Dit zijn inderdaad een stuk betere strips en zijn dus ook duurder dan de hier bedoelde "goedkope ledstrips" het probleem met deze is dat ze behoorlijk warm kunnen worden en de levensduur verkorten. Goede koeling is hierom noodzakelijk.
Ik zou wanneer je last van alg hebt de tijd dat het licht aan is verkorten, niet de sterkte van het licht
 
Ik heb deze kleur verlichting nu ook in combinatie met Royal blue en cool white.
In verhouding:
1:1 met de Blauwe
en 1:~2 met de witte.

Resultaat moet nog blijken maar verwachtingen na uitzoeken en ervaringen van anderen zijn zeer positief.
Blauw stimuleert blad groei en rood de hoogte.
Let wel:
Okal zeggen veel mensen dat led niet warm word is niet waar. In vergelijking met andere lampen klopt dit zeker . Ook is led niet gemaakt om hoge temperaturen te verdragen en dit zal dus de levensduur verkorten. Probeer de leds onder de 35* te houden liever nog wat koeler dan dat.
 
Ik ben zelf ook bezig met led, als ik alles op een rij heb zal ik wat meer posten.

Tot nu toe heb ik een TC420 met een RGB en cool wit strip boven mijn bak hangen (+originele tl's)
Dit werkt heel mooi als nachtverlicht, het is echt genieten als s'avonds het licht langzaam uit gaat van
geel naar rood naar blauw :)

verder heb ik nog 5m warm wit en 5m cool wit aan (goedkope) strip liggen uit China, mijn eerste indruk is dat hier
maar weinig licht af komt, en ben ik dus niet verder mee gegaan.
Afgelopen week 1w powerleds binnen gekregen, daar komt aardig wat meer licht af per watt.
Wel hebben ze een grote spreiding van het licht en nu wacht ik dus op reflectoren.
Eerst had ik 90� besteld maar bij nader inzien leek me 60� beter dus die zijn ook onderweg.
De strips en de powerleds zijn beide 6500k maar toch is de kleur heel anders

Als alles klaar is zal eens met een luxmeter rond gaan.
 
Stefanfr zei:
@Tom: Dan heb ik alleen strips die aan of uit kunnen (ja ook gedimd). Kan nu mijn led's per 3 aansturen zodat ik een natuurlijkere zon kan simuleren die van links naar rechts over het aquarium gaat. En die led's zijn mega duur. dan ben ik 360 euro kwijt voor het zelfde als nu.
oCVylOHDUATEegVuyTLa5XcnR_UXC8HS.jpeg

Hoe krijg je dat ding waterdicht?
 
JurgenD zei:
Stefanfr zei:
@Tom: Dan heb ik alleen strips die aan of uit kunnen (ja ook gedimd). Kan nu mijn led's per 3 aansturen zodat ik een natuurlijkere zon kan simuleren die van links naar rechts over het aquarium gaat. En die led's zijn mega duur. dan ben ik 360 euro kwijt voor het zelfde als nu.
KxWvgRoiLWloWOdSJB0HClL0Pu78Iu-4.jpeg

Hoe krijg je dat ding waterdicht?

epoxy
 
Ik was inderdaad van plan om het door epoxy of iets dergelijks een geheel te maken (coating bovenop).
De warmte word zoiso al geleid naar het aluminium waar water langs af komt dus voor koeling ben ik niet bang dat zit wel goed.

Zal binnenkort het project posten met een how-to er bij moet eerst nog wat onderdelen ontvangen
 
Denk dat je zo te zien alleen met de rechter, de 2e van rechts en de 3 linkse succes kan maken om planten mee te laten groeien.
De rechter is neem ik aan de 1w? Dan hoop ik dat dit geen 100% is want dan doen ze het niet zo heel goed.
Zal wanneer ik klaar ben wel eens een foto sturen van 1w led's op 320mA ofwel 90% die zijn een stukje feller, maar kan ook door de camera komen natuurlijk


EDIT:
Had nog een test setje van 4 liggen 3 RoyalBlue en 1 Cool White
En leveren een lumen van 449.85 op(gemeten lumen)
GskuLFWTRf4bGVUanx2YBBY5fn-uEAZa.jpeg

GskuLFWTRf4bGVUanx2YBBY5fn-uEAZa.jpeg
 
@Stefan,

Die van mij branden bij 300mA, (nog niet nagemeten)
En idd denk ik ook dat een camera heel veel verschil kan maken.
Ik denk dat je allen met een luxmeter verschillende verlichtingen kunt gaan vergelijken.
Hoe kun jij trouwens lumen meten???

Morgen ga ik mijn 2e RGB strip inbouwen.
En dan maar wachten op de refektoren uit china voor de powerleds, zodat ik daar verder mee kan.
 
Eeg zei:
Oke, hier is ie dan (de link naar de LED bars):

aliexpress

Kost niet veel, werkt naar mijn mening wel prima...kleurtemperatuur is natuurlijk ook een beetje en smaak-kwestie. In een nano-bakje heb ik met plakstrips gewerkt van ca. 3200K (verbruik 14,4W / meter)

Deze bars leveren veel meer licht terwijl ze maar een beetje meer vermogen opnemen (18W / meter).


zelf vandaag deze ge�nstalleerd 8/ stuks tjonge ze geven ect veel licht, op 70% gezet , bedankt voor de tip
 
Er zit een lichtsensor op je telefoon die dit kan meten, ook bestaan er apps voor om dit te meten, tuurlijk zal natuurlijk 100% nauwkeurig zijn maar geeft je toch grofweg een beeld van hoeveel lumen je hebt, dit moet je wel nog uitrekenen door de schijnhoek en de afstand naar de led in een calculator in te voeren, die staat gewoon op Google
 
Eeg zei:
Ik zou wel eens willen weten of deze strips in een grotere / diepere bak voldoen..

Waarschijnlijk niet..
Dergelijke constructies zijn ook niet gemaakt om gebruikt te worden in een 'natte' omgeving.
En daardoor krijg je op een gegeven moment last van ' oudersdoms ' verschijnselen..
 

Terug
Bovenaan