Wat is er nieuw

Planten groeien ongelijk

Erik Blom

Well-known member
Lid geworden
13 december 2012
Beste,

Ik heb een nieuwe bak opgestart, hij draait nu 11 dagen.
Alleen er is mij iets opgevallen, de planten rechts in de bak groeien als kool en de planten links blijven achter.
Ik heb de uitstroom van uit mijn pomp rechts zitten en de aanzuig links.
Verder bemest ik volgens de EI methode met CO2 dmv een reactor.
Ik heb op de uitloop van mijn pomp in de bak al een 45 graden bocht gezet zodat het meer naar links geblazen wordt.
Ik heb een Eheim pomp met een capaciteit van 1600 l/h, de inhoud van mijn bak is 200 liter.
Door deze grote pomp heb ik wel voldoende stroming in de bak.
Ik zal ook ff een foto posten, ik hoop dat iemand een eventuele oplossing heeft.

Alvast bedankt,

Erik

IMG_2139.JPG

Ik denk dat je de planten even de tijd moet geven om aan te slaan.

Geef alles de tijd. De planten blijven links achter maar ze groeien wel? Het gaat ook om andere planten. Niet elke plant groeit even hard of krijgen uiteindelijk hetzelfde formaat. Buiten dat: Is je bodem overal gelijk. Komt je bemesting in gelijke mate op elke plek. (Waterdistributie!) Welke bemesting gebruik je naast CO2? Sommige planten hebben meer specifieke behoeftes. Misschien is het goed om waterwaardes te geven om te zien of er sprake is van tekorten. Je stroming is heel mooi te zien wanneer je gebruikt maakt van Easy Life filtermedium. Een wit goedje dat vanzelf weer uit je water verdwijnt maar wel precies laat zien hoe je distributie verloopt en waar dus e.e.a. terecht komt.

Om welke water waardes zou het dan gaan, ik bemest wel volgens de EI methode dan hoef je toch eigenlijk geen waardes te meten.
Moet je dat Easy Life filtermedium gewoon in je bak doen of specifiek in je filter?

Om welke water waardes zou het dan gaan, ik bemest wel volgens de EI methode dan hoef je toch eigenlijk geen waardes te meten.
Moet je dat Easy Life filtermedium gewoon in je bak doen of specifiek in je filter?
Maar je wilt, van tijd tot tijd, wél je waardes weten. Wanneer er, om welke redenen dan ook, problemen zijn waarin je water een rol kan spelen is dit nu eenmaal belangrijk. Voor mede hobbyisten in ieder geval om je van passend advies te voorzien.

Ik moet zeggen dat ik bij de EI ook haast nooit meet en als dat 2x per jaar is dan is dat al veel denk ik.

Goedemorgen,

Welke water waardes willen jullie weten dan ga ik het even regelen.

Ik heb volgende waardes gemeten, ik heb deze gemeten vlak voor de water wissel(EI methode).

Kh: 7
Nh4: 0,0 - 0,5
Nh3: 0,0 - 0,5
No2: 5,0
No3: 50,0
Po4: 4,0
Ph: 6,0 - 6,5

Ik hoop dat dit wat zegt

Ondertussen meer kennis van zaken?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.