Planten groeien slecht dus water testen.


Friesian

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
9 februari 2020
Berichten
4,921
Locatie
2e boom, 4e tak rechts.
Hallo allemaal, morgen.

De planten groeien slecht dus ben het rijtje (dankjewel @triple) verlichting, CO2 en watertesten aan het nalopen verlichting verbeterd, CO2 moet nog beter. Kleur dropchecker is een punt van aandacht.

Vanmorgen, nu water getest met teststrips. Graag ontvang ik tips. Fe bijvoorbeeld, ook belangrijk om te testen? Welk getal als richtlijn?

Bij de planten is staurogyne-repens nieuw voor mij, wel gegoogled, informatie gelezen in de winkel op mijn telefoon.

Screenshot_2023-03-08-10-25-21-60_ea9fb75c1adcdda340e636d04356b752.jpg


 

Bijlagen

  • IMG20230308102820_copy_2400x3200.jpg
    IMG20230308102820_copy_2400x3200.jpg
    219.3 KB · Weergaven: 82
  • IMG20230308102825_copy_2400x3200.jpg
    IMG20230308102825_copy_2400x3200.jpg
    226.6 KB · Weergaven: 81
  • IMG20230308102844_copy_2400x3200.jpg
    IMG20230308102844_copy_2400x3200.jpg
    265.3 KB · Weergaven: 80
Laatst bewerkt:
Volgens mij mis ik de po4 en hoe kan die no3 omhoog zijn geschoten? 50 mg kan maar is heel erg veel. Ik zou eerder sturen op bv 15/1,5 nitraat en fosfaat.
 
Fe meten heeft nut als je apart sporen- & mineralenmix toevoegt. De hoeveelheid ijzer is dan een algemene maat voor de hoeveelheid daarvan in je bak. Richtwaarde is ongeveer 0,25-0,5mg/l.
 
Volgens mij mis ik de po4 en hoe kan die no3 omhoog zijn geschoten? 50 mg kan maar is heel erg veel. Ik zou eerder sturen op bv 15/1,5 nitraat en fosfaat.
Ik vindt de resultaten via druppeltesten ook sterk afwijken wat betreft nitraat. Na eergisteren een waterwissel van 70% en meestal 5 mg/l met druppeltesten.
 
Fe meten heeft nut als je apart sporen- & mineralenmix toevoegt. De hoeveelheid ijzer is dan een algemene maat voor de hoeveelheid daarvan in je bak. Richtwaarde is ongeveer 0,25-0,5mg/l.
Nou ja, het hangt weer af van je plantenkeuze, Maar over het algemeen is ijzer goed voor bladvorming van je planten. Het maakt je bladeren mooi helder groen. De opname van ijzer is niet zo heel hoog. Zelf heb ik altijd zo'n 0,05 tot maximaal 0,1 ml level ijzer aangehouden. Voor Nymphea soorten is ijzer zeker aan te raden. Ze worden dan merkbaar mooier!
 
Voor een betrouwbaarder test resultaat kan je beter werken met een druppeltest. Behalve je licht, CO2 en de bemesting, is het ook goed om te checken of de wsterdistributie goed werkt.
 
Hoi Andre

Goed je hebt nu enkele grote waterwissels om je water te resetten ok
Je KH en GH waardes ok
CO2 als de CO2 continu test groen is ok ,groen/geel als maximum zien
FE/ijzer zou ik niet meten ( maar als je het toch zou doen waarde tussen 0.1 tot 0.5mg/l)

Doe voor 1 maand een wekelijkse waterwissel van +-25% en voeg daarna je plantenvoeding toe
de aanbevolen weekdosis sporenelementen
No3 via kaliumnitraat +-no3 van 10mg/l
Po4 via kaliumfosfaat +-po4 van 1mg/l
Gebruik je AIO als plantenvoeding dan doseer je maar de helft van de aanbevolen dosis

Na 4 of 5 weken meet je je waterwaardes net voor je waterwissel doet komen deze in de buurt van
-NO3 waarde tussen 5 tot 25mg/l ok
- PO4 waarde tussen 0.2 tot 5mg/l ok
Dus de no3/po4 verhouding is op dit moment ondergeschikt je kan dus een no3/po4 hebben van 5/5 zonder dat je hiervoor mag/moet ingrijpen
Als je gemeten waardes lager of hoger zijn dan wat ik aangaf als targets waardes de dosis plantenvoeding aanpassen

Je neemt van ieder plantje een stekje en plaats die vol in licht om eventueel verschil in groei te zien ( je kunt dit ook herhalen met bemeste/verrijkte bodem)
 
Gisteren een water druppeltesten gedaan van water voor 70% waterwissel (om de andere dag).
NO3 3 mg!/l :S
PO4 2
 
Maar dit gaat dan ook weer over PO4 en dat was niet zo slecht. NO3 was toch (te) laag?
Ik doelde op de gele indicator van Andre en hij heeft al uitval gehad door een teveel aan co2 dus hij kan beter rustig aandoen en goed op de kleur letten denk ik.
 
Je NO3 waarde mag wat omhoog. Bij de PO4 waarde van 2mg hoort een NO3 waarde van ongeveer 20 mg NO3.
De verhouding NO3 : PO4 moet ongeveer 10 : 1 zijn.
 

Ik ga weer een waterwissel doen, mede vanwege de te hoge CO2 waarde. En ook een luchtpompje daarna als ondersteuning.
 
Maar dit gaat dan ook weer over PO4 en dat was niet zo slecht. NO3 was toch (te) laag?
Klopt helemaal. Maar ik had eerst een donkere Dennerle voedingsbodem onder het wat lichter gekleurd grind, nu al weer langere tijd aquarium zand. Zou het zand fosfaat binden/opslaan?
 
Hoi.

Ik heb, eindelijk, gevonden waar het probleem waarschijnlijk zit bij de plantengroei. Ik gaf te weinig plantenvoeding zie ik op de fles AIO.
Daarom is er een advies wat ik eigenlijk vrij vaak geef: Kijk naar je planten, zij vertellen je precies wat er nodig is. Dat doen ze ook zeker bij een voedingstekort. Maar hopelijk heb je nu al een probleem opgelost. Veel succes!
 
Ik heb gisteren nog even een foto gemaakt. Ik ging uit van de middelste dosis maar gaf 2 x per week 15 ml AIO - Complete - van aquariumbemesting.nl

IMG_20230330_231120.jpg
 
Daarom is er een advies wat ik eigenlijk vrij vaak geef: Kijk naar je planten, zij vertellen je precies wat er nodig is. Dat doen ze ook zeker bij een voedingstekort. Maar hopelijk heb je nu al een probleem opgelost. Veel succes!
Voor jou is dat de eenvoudigste weg. Door jouw ervaring heb je een goed beeld van hoe bepaalde tekorten eruit zien. Voor de minder ervaren mensen is dat niet weggelegd.
Het mooie is dat Friesian nu de kans kreeg om hierover te leren. Door middel van metingen weet hij wat er mis was en door goed te kijken weet hij nu ook welke symptomen je dan krijgt.
 
Sterk zou ik niet perse zeggen. Andere verlichting dan JBL solar natur schijnt meer intensiteit te hebben.
 
Sterrenkruid is vrij makkelijk en qua voeding niet zoveel eisend want in mn nano zonder voeding groeide het ook nog als kool.
 
Voor jou is dat de eenvoudigste weg. Door jouw ervaring heb je een goed beeld van hoe bepaalde tekorten eruit zien. Voor de minder ervaren mensen is dat niet weggelegd.
Het mooie is dat Friesian nu de kans kreeg om hierover te leren. Door middel van metingen weet hij wat er mis was en door goed te kijken weet hij nu ook welke symptomen je dan krijgt.
Nogmaals, kijk naar je planten. Ik blijf dit zeggen precies om het door jou geschrevene: Je geeft namelijk de juiste reactie, leer van het voorgaande. En dit geldt dus ook voor de mensen met minder ervaring! Vaak blijft men namelijk volharden in allerlei metingen en toevoegingen zonder het echte antwoordt te zien. Ervaring kan je echt opbouwen daarbij helpt vertrouwen in je zelf en logisch redeneren. Overigens zijn mijn reacties ook daar op gericht: Kijk en leer! Én dat geldt ook voor mij!!
 

Terug
Bovenaan