Planten groeien slecht na overschakelen van EasyLife EasyCarbo naar CO2 systeem.


K

kevinjansen

Guest
Beste planten kenners.

Ik had in het begin last van baardalg, en dit zou komen door een CO2 te kort. Gezien een geschikt CO2 systeem voor een 450liter bak (Rio450) nogal prijzig was werd mij door de kwekerij EasyLife EasyCarbo geadviseerd.
Elke dag 10ml van dat spul in het aquarium en de baardalg zal verdwijnen en de planten zullen beter en sneller gaan groeien. En verrekt de baardalg verdween, de planten groeien als kool de oude bruinere bladen sterfde langzaam af en er kwamen knal groene voor in de plaats.

Maar ik had nou niet zo zin om elke dag die 10ml erin te gooien, dus heb vervolgens een CO2 systeem aangeschaft. De dropchecker is correct groen. KH 3/3.5 PH van 6.8.
Licht van 13:00 - 21:00 en er zit een voedingsbodem in de grond. Ongeveer 6 maanden oud. (Tot me spijt aangeschaft want het schijnt als die uitgewerkt is dat hij zal gaan rotten, en op internet adviseren ze van die capsules aan te nemen zie je tussen de planten wortels stopt. Maar dat even terzijde.

Nu ben ik dus gestopt met dat 10ml per dag en draait de Co2 nu ongeveer 2-3 weken, alleen valt het me op dat de blaadjes van mooi groen terug afzakken naar bruin en dat de groei een stuk trager gaat.

Is dit dat de planten gewoon moeten wennen naar de nieuwe CO2 ipv EasyLife EasyCarbo of doe ik iets verkeerd / te weinig waardoor de planten achteruit gaan.

Groet,

Kevin
 
Ik vermoed dat je planten nog aan het aanpassen zijn naar de CO2. Easy Carbo is geen CO2 in een flesje maar een vervangende koolstofbron. Je plantjes waren gewend aan een lage CO2 waarde en hadden zich hierop ingesteld. Nu je een hoge CO2 waarde biedt moeten de plantjes zich aanpassen en dit kan wel even duren. Houd er wel rekening mee dat met het toedienen van CO2 de behoefte aan licht en andere voedingsstoffen is toegenomen, dus wellicht dat je de plantenvoeding (micro en macros) zal moeten bijsturen!

Je kunt er voor kiezen om tijdelijk toch nog EasyCarbo te doseren en dit over de span van 8 weken (ofzo) af te bouwen. Dus elke week zeg 10% minder geven. Dit vooral om je plantjes te helpen te wennen aan de nieuwe / hogere co2 waarde. Overigens kun je naast CO2 ook EasyCarbo doseren, het is in kleine hoeveelheden een prima anti-algen middel.

Bovenstaande is alleen een vermoeden, wellicht voor je iets doet even wachten op de echte experts. :)
 
Een voedingsbodem gaat niet "standaard" rotten. Je planten hebben tijd nodig om aan een gewijzigde omstandigheid te wennen. Algen kunnen dit zeer snel, planten, een hogere vorm, hebben daarvoor dus tijd nodig. Hoeveel tijd verschilt per soort. Gun ze die tijd. CO2 is ook iets anders als carbo. Wanneer je waterwaarden bijhoudt moet er rekening mee houden dat carbo waarden niet meegenomen worden. Je kan naast CO2 tijdelijk af en zo carbo toedienen, het zit elkaar niet in de weg verder.
 
Goed dat je deze vraag hier op het forum stelt! Ook ik ben erg benieuwd naar een foto van je bak of wat foto's van de planten. :foto:
Ik lees nergens terug dat je ook andere voeding in je bak gooit behalve de CO2 installatie. Voeg je nog plantenvoeding toe? En zo ja, welke voeding en in welke hoeveelheden?
 
Beste,

De actuele waardes:

Kh 3/3.5
ph 6.9
NO3 25mg/l
PO4 2mg/l

Ik doe geen aparte planten voeding erbij dan de voedingsbodem die er al in zat. Moet er nog iets anders bij en welke raden jullie dan aan?
 

Bijlagen

  • Foto_bruine alg.jpeg
    Foto_bruine alg.jpeg
    155.9 KB · Weergaven: 122
  • foto_alg.jpeg
    foto_alg.jpeg
    189.7 KB · Weergaven: 122
  • foto_geheel.jpg
    foto_geheel.jpg
    61.2 KB · Weergaven: 120
Mogelijk laten je wisselende waterwaardes je sumatravaren smelten
Waar lees jij iets over wisselende waterewaardes?

Beste,

De actuele waardes:

Kh 3/3.5
ph 6.9
NO3 25mg/l
PO4 2mg/l

Ik doe geen aparte planten voeding erbij dan de voedingsbodem die er al in zat. Moet er nog iets anders bij en welke raden jullie dan aan?
Ik zou zeggen dat er spraken is van een onbalans in je bak met een mindere plantengroei als gevolg. De balans tussen licht, CO2 en plantenvoeding moet goed op elkaar afgestemd zijn voor een optimale plantengroei. Niet alle planten halen de voeding uit de bodem en daar zal, naar mijn idee, ook het tekort zijn. Door CO2 toe te voegen stimuleer je de plantengroei. Maar als je vervolgens geen plantenvoeding extra toe voegt hebben ze dus geen bouwstenen om mee te kunnen groeien. Dan ga je de tekorten opmerken zoals nu het geval is. Ik geef zelf Easy-Life Profito en werk met voedingscapsules in het substraat ook voeg ik dan los Nitraat (NO3) en Fosfaat (PO4) toe naar behoefte van de planten.

Voor zover ik je plantenbestand kan inzien lijkt het mij wat aan de hoge kant om op 25 mg/l NO3 en 2 mg/l PO4 te zitten. Dit zou naar mijn idee wel op 10:1 uitmogen komen. Een verlaging in deze gehaltes kun je bereiken door een waterwissel uit te voeren.

Ik hoor het graag als anderen hier een andere kijk op hebben. :petjeaf:
 
De 10:1 norm die hierboven aangehaald wordt is een leidraad. Men moet dit niet als een wetmatigheid zien. Ts heeft een verhouding die meer richting 20:2 gaat, niks mis mee zou ik zeggen. Wel is er een noodzaak om planten te bemesten. CO2 is uiteraard een vorm van bemesting maar er zijn daarnaast ook micro en macro voedingsstoffen nodig voor een goede plantengroei. Verder ben ik erg benieuwd naar de belichtingsintensiteit. Welke lampen, type merk etc. Dit omdat er ook spraken is van bruinalg. Dit kan ook voorkomen bij een te lage belichtingssterkte.
 
"De 10:1 norm die hierboven aangehaald wordt is een leidraad. Men moet dit niet als een wetmatigheid zien. Ts heeft een verhouding die meer richting 20:2 gaat, niks mis mee zou ik zeggen..."
Dat klopt zeker. Het leek mij echter een goed om hier in het begin wel een beetje aan vast te houden. Maar inderdaad, het is absoluut geen gouden regel of ongeschreven regel.
 
Ik doe geen aparte planten voeding erbij dan de voedingsbodem die er al in zat. Moet er nog iets anders bij en welke raden jullie dan aan?
Toen je de Carbo gebruikte voegde je ook geen plantenvoeding toe? als het toen ook goed ging zal dat nu ook moeten kunnen.
Al is wat voeding in de waterkolom geen overbodige luxe, er zijn genoeg planten die dat nodig hebben.
 
heb je er een luchtpompje in?
ik zie een hoop bubbels, of is dat CO2?

Indien CO2 dan is dat niet goed, want dan is het niet goed opgelost.
Indien lucht dan is dat niet goed, want het verdrijft de CO2
 

Terug
Bovenaan