Planten groeien slecht


Raico/Skye

Well-known member
Lid geworden
12 januari 2019
Berichten
63
Leeftijd
52
Hallo,
ik heb een ferplast cayman 110 (230l), verlichting rgbw 2stks van 95 cm met luminous flux 20/cm.
Als pomp heb ik een eheim pro 3/250 en een extra pompje van 400l/uur. Ik filter via de bodem en eheimpomp.
Mijn co2 installatie heb ik afgesteld op 120bpm(dropchecker op groen), en geef 15 ml Complete(aquariumbemesting.nl) per dag.
2* in de maand ververs ik 1/3 van het water(kraanwater). Heb geen voedingsbodem maar lavasplit met daarboven op Dupla soil.
Mijn waterwaardes zijn; No3- 7, No2-0, Gh-8, Kh-8, Ph-7. Geen last van algen. Aquarium draait zeker 2 maand.
Maar mijn planten, vooral de Alternantheta reineckii, Micranthemum Monte Carlo en Cryptocoryne wendtii(bruin) groeien slecht, en ik kan zelf de oorzaak niet vinden.
Wie kan mij te hulp schieten, wat mis ik/wat zie ik over het hoofd/wat doe ik fout????
 

Bijlagen

  • Foto eigen aquarium.jpg
    Foto eigen aquarium.jpg
    630.2 KB · Weergaven: 94
Gelet op de kleur van de dropchecker denk ik dat je wat meer co2 mag toevoegen.
 
Denkelijk is het goed om je eens af te vragen wat een plant vraagt om goed te kunnen groeien. Dat begint bij het licht, beter gezegd, bij de lichtsterkte. Alternantheta reineckii en Micranthemum Monte Carlo zijn plantensoorten die zeer veel licht vragen. Waarbij de eerste ook graag extra CO2 wil. Maar ik zie volop in het licht ook Anubias staan die liever een beschaduwde plek wil. Dus zomaar een willekeurige plek voor een plant is al geen goed idee. Na het bepalen van de geschikte planten voor de lichtsterkte die je kan bieden komt daarna de bemestingsvraag. Waaronder dus ook CO2 hoort. Denk daarbij ook aan bodembemesting. Bijvoorbeeld voor de Echinodorus. Mijn advies zou dus allereerst zijn; verdiep je even in wat een plant vraagt voor een optimale groeimogelijkheid. Succes!
 
Hoeveel bpm co2 adviseer je dan, Jessica??
Ik weet dat de anubias verkeerd staat, maar hij groeit bijna als een tierelier. Voor bodembemesting kan ik dan ook de Complete in de bodem spuiten, Benvo??
 
Dupla is toch een decoratief substraat? Daar zitten volgens mij geen voedingstoffen in en in je lavasplit toch wel niet.
Heb je voedingcapsules in de grond gestoken? Als je dat nog niet hebt gedaan zou ik daar eerst mee beginnen.
Je kan kant en klare capsules kopen (Tropica of Masterline, iod). Je kan 1 capsule bij een plant erbij steken.
Ik heb ze in verleden ook bij @tuinkabouter gekocht (weet niet of hij nog verkoopt).
Persoonlijk vind ik dat nogal veel voeding geconcentreerd op een plek en trek ik de capsules uit elkaar en stop ik 2 a 3 korrels in de grond bij een plant.
Als je dan na 2-3 maanden ziet dat je plantengroei weer wat stagneert, steek je er nieuwe korrels (of capsules) bij.
 
Dank je, ga ik zeker proberen.
 
Hoeveel bpm co2 adviseer je dan, Jessica??
Ik weet dat de anubias verkeerd staat, maar hij groeit bijna als een tierelier. Voor bodembemesting kan ik dan ook de Complete in de bodem spuiten, Benvo??
Een lichtgroene checker is in de regel een goede waarde.
 
Plantjes zijn ook gek op Fosfaat.
Ook van nitraat genieten ze net als John van kroketten.

Ik had ook problemen met de groei van planten. Ik heb ook het idee dat het een combinatie van factoren is waar de oplossing ligt. Betere verlichting, bemesting, bewoners. De japonica gingen aan de planten met meer voeren, betere verlichting, betere bemesting in de ruime zin van het woord moet ik nu elke 2 weken snoeien. En eerst moest ik dat veel minder. Heb ook een Juwel Rio 180 maar nu met JBL Solar Led Natur zonder extra poespas regeling via een slimme telefoon.
:)
 
Laatst bewerkt:
Ik gebruik extra Fosfaat en Nitraat naast de reguliere dagelijkse bemesting. Planten groeien als kool nu.
 
Hoi, ik heb de fosfaat + nitraat en bodemcapsules besteld. Als ik deze binnen heb, start ik meteen ook met co2 verhogen.
Nu maar duimen en wachten op het resultaat.
Alvast bedankt allemaal voor jullie input.
Zal over 3 a 4 weken een foto plaatsen van het resultaat.
 
Succes en ik ben benieuwd.
 

Terug
Bovenaan