Wat is er nieuw

Planten groeien slecht..

• Onderwerp starter Onderwerp starter nono
  • Startdatum Startdatum
N

nono

Guest
Hallo,

Ik hoop dat iemand me kan helpen want ik ben nu een beetje aan het klooien en ben het zat..
Ik heb een Juwel Rekord 160, 1.00 x 40 x 45.
Mijn planten groeien niet, ik heb al heel lang Echinodorussen erin staan en ze gaan niet dood maar groeien ook niet echt.
Maken nieuwe bladeren aan en de oude gaan dood, verder blijven ze klein van formaat.
Ik voeg tweewekelijks (bij de waterwissel) profito toe en heb kleibollen bij de wortels.
Licht is aan van 12:30u tot 22:00u.
Waardes zijn in orde en de temp is 24 graden.
Ik heb een vrij forse stroming, uitstroombuis met gaatjes gericht op het wateroppervlak.

Ik heb van de week mijn bak goed onder handen genomen en dacht dat het miss met de stroming te maken had dus ik heb de uitstroom iets onder het oppervlak gehangen waardoor die minder beweegt.
Nu heb ik gelijk een kaamlaag op het water.
Heeft dit te maken met de richting van de uitstroom of gewoon de renovatie van afgelopen week?

Ik krijg overigens vandaag drijfplantjes binnen.

Kan iemand mij helpen en ook een advies geven over de uitstroom richting?

Echinodorus vraagt geen profito.
Wel Ijzer, dus kleibolletjes met lateriet.

Bij mij staan ze 40 cm hoog ,40 cm breed, en er komen steeds nieuwe scheuten aan.
Stop eens met profito, of halveer de dosis.
Als er weinig gebruikt wordt,en je gooit er weer bij,wat krijg je dan?? Overdosis.
Meet je waterwaarden eens.

Mijn uitstroom gaat er op 2 plaatsen in,
slang---T stuk ----------hoek.
Zo de bak in.

De kaamlaag komt denk ik omdat er nu geen stroming meer is.
Ook een Echino neemt wel voeding via de bladeren maar het liefst via het wortelstelsel.
Maar ja kleibollen gebruik je al begrijp ik.
Wat is de co2 waarde van je, alhoewel ze ook daarvan niet veel nodig hebben.
Zijn de kleibollen recent toegevoegd of zijn het oude bolletjes??

Volgens mij werkt de link in je onderschrift ook niet.

jessicapilon zei:
De kaamlaag komt denk ik omdat er nu geen stroming meer is.
Ook een Echino neemt wel voeding via de bladeren maar het liefst via het wortelstelsel.
Maar ja kleibollen gebruik je al begrijp ik.
Wat is de co2 waarde van je, alhoewel ze ook daarvan niet veel nodig hebben.
Zijn de kleibollen recent toegevoegd of zijn het oude bolletjes??
Met kleibollen alleen ,lukt het niet, Ijzer ,lateriet moet erin zitten.

Tja maar in de Profito moet ook ijzer zitten toch??
Ik heb diverse Echino s in de bak en heb alleen kleibollen en plantenvoeding en dat gaat heel goed hoor.

Ik weet niet in hoeverre ijzer in kleibollen zit, maar in de plantenvoeding zit voldoende want mijn Fe is rond de 0,5-1

Ja, maar dat blijft in het water.
Dat gaat niet de bodem in.(komt bodemafzuiging weer om hoek kijken, die Zuigt alles er naar toe)

Daarom lateriet,in de bodem.

Dat klopt Bertus maar uit onderzoeken is gebleken dat moerasplanten prima voeding via de bladeren kunnen opnemen, maar niet of stengelplanten ook voeding met de wortels opnemen.
Nu heb ik dat van een ander dus weet niet hoe of wanneer dit is onderzocht.
Zoals ik al zei doen de Echino s het in mijn bakken ook prima en gebruik ik ook alleen plantenvoeding en kleiballetjes.
Dus het zo moeten kunnen denk ik dan toch??
Uit wat ik heb gehoord maak ik op dat de Echino s best ijzer en andere stoffen via de bladeren opnemen.
Maar ja wie ben ik he 😉

Kan de TS misschien de waterwaarden eens posten??
Wellicht heb je toch ergens een tekort.

jessicapilon zei:
Dat klopt Bertus maar uit onderzoeken is gebleken dat moerasplanten prima voeding via de bladeren kunnen opnemen, maar niet of stengelplanten ook voeding met de wortels opnemen.

Dan zou ik graag bron zien van dat onderzoeken.

Dat is namelijk niet juist, juist de moerasplanten nemen meestal bijna geen voeding op via hun bladeren, maar hoofdzakelijk via hun wortels, ze maken dan ook flinke bossen met wortels aan voor die rede, dat is eigenlijk al teken dat ze wortels gebruiken voor voeding en niet om alleen te verankeren. Echinodorus soorten zijn planten die echt voeding hoofdzakelijk uit de bodem halen. Maar zijn zoals altijd ook uitzonderingen, anubias is een moerasplant maar heeft geen grote bos met wortels en kan door zijn targe groei ook overleven met alleen voeding in het water en met wortels helemaal boven de grond, wortels kunnen boven de grond kunnen nauwelijks voeding opnemen, worden ook groen en dan is de opnamen maar minimaal.

Echte waterplanten die maken weinig wortels aan en zijn geen wortels waar ze voeding mee naar boven halen. Lotus soorten is overigens weer heel andere verhaal, ook weer uitzondering op de regel, is waterplant maar ook een echte wortelvoeders, maakt gigantische partijen wortels aan met heel veel fijne worteltjes om voeding op te nemen.

Planten die als moersaplanten staan aangeduid zijn vaak planten die deels of hele tijd bovenwater staan, ze kunnen onderwater overleven maar hun bouw is gemaakt voor bovenwater. Ze trekken via hun bladeren waar zoutgehalte hoger is dan die in wortels het vocht omhoog, osmoseproces. Hun stoma(huidmondjes) zijn overdag uitlaten geen inlaten, daar komt ook gas(co2) uit en stroming is naar buiten. Alleen in de nacht kan er wat terug stromen als druk zakt in de balderen en zal er ook wat zuurstof opgenomen worden en wat voeding, maar dat staat niet in verhouding met de voeding die ze nodig hebben.

Maar ga nu niet als gek bemesten want planten hebben meer nodig dan voeding, ook geschikte omgeving, waterhardheid en pH spelen belangrijke rol of planten kan overleven of niet. Kijk dat dus ook altijd even na. Echinodorus zal liefst wat zurig zacht water hebben, hardwater met hoog pH is voor meeste Echinodorus soorten niet gelijk een doodsteek maar ze zullen het niet optimaal doen, kans dat plant verzwakt en ziek word is groter bij niet optimale omstandigheden.

Hou het ergens tussen de 6 en 8 pH, meeste soorten houden liever van 6 dan van 8. En zacht water is ook wel aan te raden.

Hoop dat je hier iets mee kan, heb hier Echinodorus gehad die meterbakje uitgroeide, heb ze weg moeten doen.

Ik heb ze ook in alle bakken.
De uitlopers knip ik af, de er een ceramiekje over de steel,en laat ze zo naar de bodem zakken.
voeding klei met lateriet.
De wortels groeien van zelf aan.
Staan hier in de kamerbak ,ook groot uit gegroeit.
Zitten nu jonge sturi,s op.te grazen,van wat er op zit.

Peter,
Bedankt voor de info. Tja ik kan geen bron noemen omdat een lid mij deze info heeft verstrekt en ik dat dus niet verder weet.
Anders had ik je met alle plezier de bron gegeven hoor.

Peter_w zei:
jessicapilon zei:

Dat is namelijk niet juist, juist de moerasplanten nemen meestal bijna geen voeding op via hun bladeren, maar hoofdzakelijk via hun wortels, ze maken dan ook flinke bossen met wortels aan voor die rede, dat is eigenlijk al teken dat ze wortels gebruiken voor voeding en niet om alleen te verankeren. Echinodorus soorten zijn planten die echt voeding hoofdzakelijk uit de bodem halen. Maar zijn zoals altijd ook uitzonderingen, anubias is een moerasplant maar heeft geen grote bos met wortels en kan door zijn targe groei ook overleven met alleen voeding in het water en met wortels helemaal boven de grond, wortels kunnen boven de grond kunnen nauwelijks voeding opnemen, worden ook groen en dan is de opnamen maar minimaal.

Echte waterplanten die maken weinig wortels aan en zijn geen wortels waar ze voeding mee naar boven halen. Lotus soorten is overigens weer heel andere verhaal, ook weer uitzondering op de regel, is waterplant maar ook een echte wortelvoeders, maakt gigantische partijen wortels aan met heel veel fijne worteltjes om voeding op te nemen.

Planten die als moersaplanten staan aangeduid zijn vaak planten die deels of hele tijd bovenwater staan, ze kunnen onderwater overleven maar hun bouw is gemaakt voor bovenwater. Ze trekken via hun bladeren waar zoutgehalte hoger is dan die in wortels het vocht omhoog, osmoseproces. Hun stoma(huidmondjes) zijn overdag uitlaten geen inlaten, daar komt ook gas(co2) uit en stroming is naar buiten. Alleen in de nacht kan er wat terug stromen als druk zakt in de balderen en zal er ook wat zuurstof opgenomen worden en wat voeding, maar dat staat niet in verhouding met de voeding die ze nodig hebben.

Maar ga nu niet als gek bemesten want planten hebben meer nodig dan voeding, ook geschikte omgeving, waterhardheid en pH spelen belangrijke rol of planten kan overleven of niet. Kijk dat dus ook altijd even na. Echinodorus zal liefst wat zurig zacht water hebben, hardwater met hoog pH is voor meeste Echinodorus soorten niet gelijk een doodsteek maar ze zullen het niet optimaal doen, kans dat plant verzwakt en ziek word is groter bij niet optimale omstandigheden.

Hou het ergens tussen de 6 en 8 pH, meeste soorten houden liever van 6 dan van 8. En zacht water is ook wel aan te raden.

Hoop dat je hier iets mee kan, heb hier Echinodorus gehad die meterbakje uitgroeide, heb ze weg moeten doen.

Denk dat John mij als bron bedoeld.

Lees eerst een "Sources of nutrients to rooted submerged macrophytes
growing in a nutrient-rich stream" Door madsen (niet van de minste) & Cedergreen.

Als plantenliefhebber zal je ongetwijfeld "Ecology of the Planted Aquarium" van D. Walstad gelezen hebben.
Daar word ook beschreven hoe het zit met hard en zacht water planten.

Als ik vanavond/deze week wat meer tijd heb wil ik wel wat uitgebreider hierop ingaan.

Nou,van mij hoeft dat niet.
Zolang ze hier goed groeien,vind ik het goed.

Misschien vinden anderen het wel interessant😉

Dus @backplay... Zou wel meer info hierover willen.

backplay zei:
Peter_w zei:
jessicapilon zei:

Denk dat John mij als bron bedoeld.

Lees eerst een "Sources of nutrients to rooted submerged macrophytes
growing in a nutrient-rich stream" Door madsen (niet van de minste) & Cedergreen.

Als plantenliefhebber zal je ongetwijfeld "Ecology of the Planted Aquarium" van D. Walstad gelezen hebben.
Daar word ook beschreven hoe het zit met hard en zacht water planten.

Als ik vanavond/deze week wat meer tijd heb wil ik wel wat uitgebreider hierop ingaan.

Ahumm.Tja dat klopt maar ik noem niet zomaar een naam want dat vindt ik niet netjes. Maar ja ik bedoelde jou dus 😀

@backplay
Als hun beweren dat moerasplanten hoofdzakelijk(ze bestaan, maar zijn uitzonderingen op de regel, zoals ik al eerder aangaf) via de bladeren hun voeding opnemen dan zet ik grote vraagtekens bij dat boekje. Ik zou toch graag quote willen zien van dat boek waar ze dat beweren, is overigens volkomen legaal om quote uit boek te posten voor discussie, dat is opgenomen uitzondering in de auteurswet. Quote moet dan bijdragen aan de discussie en mag natuurlijk niet hele boek quoten. 😀

Ik heb zowel op school(22 jaar terug, land en tuinbouw school) al waterplanten gekweekt en jaren bij kwekerij gewerkt waar ze moerasplanten en waterplanten kweekte en daarbij ook les gehad natuurlijk. En kweek zelf ook al jaren moerasplanten, en ik kan je van veel soorten vertellen hoe ik ze dood kan laten(ook uit ervaring 😀 ) gaan en hoe ik ze in groei kan krijgen, veel uit eigen ervaring over meerder jaren, ene soort is de andere namelijk niet, kan echt niet allemaal hetzelfde benaderen.

En daarbij heb ik natuurlijk heel veel studies en onderzoeken gelezen in mijn leven, honderden.

Ik heb stuk van artikel gelezen, gaat om twee waterplanten, Elodea canadensis en de Callitriche cophocarpa.

Met moerasplanten bedoelen we bij onze hobby planten die normaal bovenwater groeien, maar kunnen wennen aan onderwater.

De Echinodorus is een echte bovenwaterplant, staat in amazone, en ver van de rivieren af, alleen bij hoog water zal plant maar net onderwater komen te staan. Echinodorus staat niet bij de rivieren, stroompjes omdat daar het water 10meter diep word in regentijd en Echinodorus dat niet overleeft. Ik heb verscheidene expedities gelezen/gezien en men heeft nooit Echinodorus aangetroffen bij bijvoorbeeld de amazone rivier.

Ik ben nu deze aan lezen.
"Interactions between contaminated aquatic environments and element uptake by Echinodorus amazinocus and Cryptocoryne undulata"

Heb alleen abstract gelezen, moet even eten maken en ga vanond de rest lezen, deze sluit wat beter aan bij de plant waarover we het in dit topic hebben. 🙂

In abstract staat dit, maar heb rest dus nog niet gelezen.
"Studies with C. undulata and E. amazinocus demonstrated that the concentration of all of the elements in the plants was changing relatively. "

Ik heb vanavond nieuwe kleibolletjes met lateriet bij de wortels gestopt en de stroming weer op het wateroppervlak gericht.
Ik kan nu even niet mijn waardes meten, ik zal dat morgen doen!

Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig of Peter of Backplay nog iets meer kunnen vertellen over de opname dmv de wortels of de bladeren bij de moerasplanten.
Hebben jullie hier misschien al iets meer over gelezen of te vertellen???

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan