Wat is er nieuw

Planten groeien slecht

Bramow

Well-known member
Lid geworden
24 juni 2014
Ik heb ivm veel alg nieuwe planten gekocht.
Alg is inmiddels minder maar de planten groeien niet erg goed.

Planten zijn:

Cabomba Aquatica - 6 plantjes
Micranthemum micranthemoides - 1x
Echinodorus argentinensis - 1x
Salvinia natans - drijfplanten 1 portie

Waterwaarden:
No3- 10
No2- 0
GH- 14
Kh- 6d
Ph- 6.8
Ci2- 0

Verlichting staat nu 7 uur aan.

Ik voeg profito en easycarbo toe.

Ik ben 12 en dus beginner, heb veel opgezocht, gelezen en geprobeerd, maar het lukt niet.

WIE HELPT MIJ??

Waar komen de nieuwe planten vandaan?
Hoe lang heb je ze al?

Wat voor verlichting?

~ Ivo

Planten zijn van Aquaplantsonline.nl

Heb ze paar weken.

Juwel daylight.

Heb je misschien een foto van de bak en van de planten met alg??

Overgang emers - submers?

~ Ivo

Zou de overgang kunnen zijn zoals Ivo al zegt. ik zag in je andere topic dat je eind juni nog geen plantenvoeding gebruikte en nu dus wel.
Zijn dit geen algen die je nog hebt uit die tijd??
Je had toen wellicht een tekort omdat je geen plantenvoeding doseerde.
Ik begrijp dat de algen al minder zijn maar dat nu de groei niet optimaal is.

De Echino is ook geen snelgroeier hoor.
Ook zou ik blaadjes met alg erop wel verwijderen.

Zeven uur licht is ook niet heel erg veel. Misschien kun je hier een uurtje of 8 van maken??
ook zou je eens bij de winkel kunnen vragen of ze je po4 willen meten.
Dat heb je nog niet laten meten voorzover ik lees.

emers wil zeggen: de plantjes zijn boven water gekweekt en hebben dus bladeren die dienen om boven water te groeien/leven
submers wil zeggen: de plantjes hebben bladeren om onder water te groeien/ leven
overgang is: plant werd boven water gekweekt, staan nu al een poos onder water en is die emerse bladeren aan het verliezen en begint de andere, submerse blaadjes te krijgen.

Bram,
kan je ook zeggen hoeveel je van de plantenvoeding toevoegt en wanneer?

Bedankt voor alle tips. Ik zal ze opvolgen en binnenkort posten hoe het dan is!

De TS had in juni al een topic dat er veel alg in de bak zat en geen plantenvoeding gebruikte.
Dat gebruikt hij nu wel begrijp ik en vandaar dat de algen wellicht minder worden.
Maar ja de planten moeten ook weer wennen aan de nieuwe situatie en wellicht de overgang naar submers.
Ik heb het idee dat een beetje geduld wellicht hier op zn plaats is en dat de planten dan wel weer gaan groeien.

Alleen jammer dat we de po4 niet weten.

Ik zie dat je in je andere topic al wat tips hebt gekregen van Bertus hoe te verversen met zachter water.
Weet je wat de GH waarde is van je kraantjeswater? Het ligt idd waarschijnlijk daar aan, maar het zou bv ook kunnen dat je stenen of iets dergelijk in je bak hebt liggen die kalk afgeven en het water dus langzaam harder maken.
Dan zal het verversen ook wel helpen maar niet voor lange tijd.

Heb je de mogelijkheid om een paar foto's van je bak op het forum te plaatsen?

Planten zijn inmiddels al 1 centimeter gegroeid.

Leuk om lezen!
En de alg, blijft die achterwege?

Nog wel ja, gelukkig.

Maar ik ga vrijdag 2 weken op vakantie, dus kan dan geen carbo of profito toevoegen.
Hopelijk gaat het wel goed.

Moed niet verliezen als je terugkomt, je weet nu wat je bakje nodig heeft om het goed te doen.
Als je terugkomt gewoon even "grote kuis" (eventuele alg verwijderen en wat snoeien) + terug de nodige voeding geven.
Je bak zou er dan snel weer moeten OK uitzien.
Als je kan is het wel goed om er, voor je vertrekt, een portie snelgroeiende plant in te leggen, dan heb je nadien minder als...
Heb je iemand die de vissen komt voeden?
Anders kan je aan die persoon vragen om de carbo en profito toe te voegen. Wel duidelijk zeggen dat ze niet mogen overdoseren h�! Het is niet omdat de voeding een keer niet werd gegeven dat ze de volgende keer meer mogen geven.

Ok�

Tja ze zullen ook gevoerd moeten worden dus diegene ou ik dan even vragen en duidelijk een stikker op de fles plakken hoeveel ze moeten doseren.
Dan kan dat niet misgaan hoop ik.

Nou, ik heb zo'n voederautomaat van juwel die aanstaat als ik wegben, er komt dus niemand om de vissen/planten te voeden.

Ik heb wel eens gelezen dat als je de lamp uit hebt de planten minder voeding nodig hebben.
Is dat zo?

Licht is juist ook voeding voor de planten,zonder licht gaan ze na verloop van tijd dood...

Heb je de voederautomaat al eerder gebruikt?
Zeker nagaan hoeveel eten in de bak terechtkomt, je wil niet hebben dat hij 2 weken dagelijks een veel te grote hoeveelheid geeft.
Desnoods boven een doosje testen, kan je meermaals de goede dosis zoeken zonder dat alles in het water terechtkomt, en kan je het eten opnieuw in de automaat doen.

Al getest, gaat erg goed, draait nu al 3 of 4 maanden.

En vandaag eerste cobomba gestekt.

super, proficiat!

Terug van vakantie!!

Alles ziet er goed uit, maar je kunt zien dat er 2 weken niks aan is gedaan.

Ga binnenkort wel het grind vervangen voor grof zwart grind, als ik het kan vinden.
Heb overal gezocht maar niks.
Klein grind gaat weg i.v.m. mijn gravel-cleaner zuigt alles op, dus of ander grind of andere cleaner.

Wat raden jullie aan?

In mijn bak gebruik ik Dekoline carat 1 (kleur Nero).
Oogde bij aanschaf zwart, geeft nu meer een donkerbruine kleur.
Stukjes zijn niet scherp.

Ikzelf ben er tevreden van, weet niet wat er nog allemaal bestaat, maar deze is voor mij wel OK.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan