Wat is er nieuw

Planten groeien slecht

• Onderwerp starter Onderwerp starter Rob95
  • Startdatum Startdatum
Het maakt totaal niet uit wat je IN, OP of AAN je bak hangt. Ieder component kan een beperkende factor zijn.
Dus om nou zeggen dat je te weinig licht hebt, vind ik erg kort door de bocht.

Hoe meer licht op een bak, des te meer voeding en CO2 en stroming je nodig hebt in een bak.
Het gaat er juist om een evenwicht te creeren. Dit kan met met veel of weinig van iets.
Ik heb een collega, die maar 1 TL op zijn rio 300 heeft. T8 welteverstaan.
Die bak ziet er schitterend uit. Alles groeit wel heel traag, maar staat er wel fris bij. Zonder CO2.

Ik denk dat hier CO2 tekort icm met voeding de belangrijkste factor is. De std verlichting boven een bak is doorgaans voldoende om een goed evenwicht te verkrijgen.

Het punt dat we juist tegenwoordig massaal aan de CO2 zitten, is juist door TEVEEL licht. :stars:

Ik ben het wel met het verhaal van Marcel eens. Alles moet snel groeien en daarom hangt er vaak veel licht boven. Ik heb diverse 60cm bakjes en daar is de groei ook traag maar je hoeft aan de andere kant ook zo goed als niks bij te voegen. Daarbij komt dat je haast ook nooit algen ziet in zo n bakje.

biljoenblik zei:
Het maakt totaal niet uit wat je IN, OP of AAN je bak hangt. Ieder component kan een beperkende factor zijn.
Dus om nou zeggen dat je te weinig licht hebt, vind ik erg kort door de bocht.

Hoe meer licht op een bak, des te meer voeding en CO2 en stroming je nodig hebt in een bak.
Het gaat er juist om een evenwicht te creeren. Dit kan met met veel of weinig van iets.
Ik heb een collega, die maar 1 TL op zijn rio 300 heeft. T8 welteverstaan.
Die bak ziet er schitterend uit. Alles groeit wel heel traag, maar staat er wel fris bij. Zonder CO2.

Ik denk dat hier CO2 tekort icm met voeding de belangrijkste factor is. De std verlichting boven een bak is doorgaans voldoende om een goed evenwicht te verkrijgen.

Het punt dat we juist tegenwoordig massaal aan de CO2 zitten, is juist door TEVEEL licht. :stars:

Inderdaad, het is mogelijk om een gezonde bak te hebben zonder CO2.
Vroeger heb ik dat gehad. Ook al omdat er geen geschikte CO2 installaties waren die betaalbaar waren.
Met deze ervaringen in het achterhoofd moet er dus wel een nuance aangebracht worden. En wel deze; niet alle planten kunnen gedijen een dergelijke bak, verder ben je natuurlijk meer afhankelijk van het beschikbare water en/of de mogelijkheden om dit aan te passen. Hieronder ook nog een voorbeeld:

http://www.aquascaping-blog.com/169/aquarium-zonder-co2

Tot zover deze aanvullingen.

Groet,
Ben.

Het kan zeker maar dan moet je niet teveel licht hebben zoals Ben ook al aangeeft en planten die niet veel licht/co2 verlangen.
Het kan ook in de 60cm bakjes dus waarom niet in de grotere bakken 😉.
Het komt er dan gewoon op neer dat je goed moet kijken welke beplanting je gaat aanschaffen.

@Tom zei:
@Tom zei:
biljoenblik zei:
.. vind ik erg kort door de bocht.

Stukje uitleg..

Zeer goed stukje. En dan worden hier steeds maar TL buizen uit de 800 (Ra 8-9) reeks aanbevolen....
Tja 900 (Ra 9-10) reeks is duurder, maar wel veel mooier.
Veel goedkope leds halen de 800 nog niet eens.

Alleen gaat het in dit stuk meer over de kwaliteit van het licht, niet de kwantiteit.
In mijn relaas heb ik even puur naar het stukje kwantiteit gekeken.

Dit omdat het stukje kwaliteit erg persoonlijk is.

Kwantiteit is gewoon de waarde ( at 24V ) en heb ik even doorberekend via een datasheet ( DS65 VLNH );
Luxeon Rebel Bin code E

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan