Wat is er nieuw

Planten hard water

fab

Member
Lid geworden
17 augustus 2017
Leeftijd
40
Hallo

Volgens de website van onze waterleverancier ligt de hardheid van het leidingwater tussen 12.88 en 17.92 °D. Zodoende vroeg ik mij af of er bepaalde aquariumplanten zijn die beter gedijen in hard water?

Alvast bedankt!

fab

Makkelijke aquariumplanten voor beginners: 5 aanraders - PlantedBox

https://planted-box.com/makkelijke-aquariumplanten-voor-beginners/

1. In cache
  2. Vergelijkbaar
11 nov. 2015 - Op zoek naar gemakkelijke aquariumplanten die het goed doen in eender welk aquarium? ... Hieronder geef ik je een top 5 van gemakkelijke aquariumplanten, ... Waterwaardes: hard water, zacht water, veel of weinig meststoffen, ... bladeren die een mooi centraal focuspunt voor je aquarium kunnen zijn.

Ik zit ook met hard water, zeker interessant om te volgen dus.

Dit kan ik bevestigen. Deze groeit zeer goed bij mij. Ook voor anubias en sagittaria doen het fantastisch. Javavaren doet het wat minder bij mij, maar ik weet niet waarom dit zo is.

Osmose apparaat.
Maak je je water zachter.

De opgesomde planten ken ik reeds, maar toch bedankt natuurlijk! Hopelijk kan het lijstje nog wat meer aangevuld worden, misschien met planten die wat minder gekend zijn?

Mos doet het bij mij niet echt goed, ik weet niet waarom. Nymphoides sp. Taiwan heb ik nu staan. Die maakt vele nieuwe stengels aan, maar hij wordt wel niet groter dan pakweg 15cm.

Voorlopig laat ik osmose even voor wat het is. Ik kijk even voor planten die het wel zouden kunnen doen in het hier aanwezige leidingwater.

De opgesomde planten ken ik reeds, maar toch bedankt natuurlijk! Hopelijk kan het lijstje nog wat meer aangevuld worden, misschien met planten die wat minder gekend zijn?

Mos doet het bij mij niet echt goed, ik weet niet waarom. Nymphoides sp. Taiwan heb ik nu staan. Die maakt vele nieuwe stengels aan, maar hij wordt wel niet groter dan pakweg 15cm.

Voorlopig laat ik osmose even voor wat het is. Ik kijk even voor planten die het wel zouden kunnen doen in het hier aanwezige leidingwater.
Maar alleen het water is niet voldoende... Je zou dan iets moeten vertellen over je hardware. Welke verlichting heb je precies? Je gebruikt geen CO2 of gaat dat ook niet gebruiken? Planten bestaan namelijk bij de gratie van o.m. licht, CO2, temperatuur en water.

Tuurlijk, ik postte al eens de vraag of ik te veel/te weinig licht heb. Daar kwam niet echt een conclusie uit. Ik zou hoe dan ook graag opnieuw beginnen met mijn cube, vandaar mijn vraag naar plantenkeuze.

Dennerle nanocube 60L (38*38*43cm)
Twee Dennerle powerled 5.0 (te veel, te weinig?)
Eheim Ecco pro 120 met chihiros in- en uitlaat (waarbij ik me afvraag of de inlaat niet te hoog hangt eigenlijk)
Bodem Dennerle Crystalquartz zwart 5kg
Leopardstone (-> heb ik op aanraden intussen weg gehaald.)
Wat mos, Nymphoides sp taiwan "Flipper", Leids plantje, javavaren, waterpest, en Pistia Stratiotes
Bewoners: 6 rode rio's en 10 galaxy rasbora (pareldanio, ...)
Het licht is sinds kort met een timer, in totaal 8u per dag.
Eerst gaf ik plantenvoeding van Dennerle, maar sinds 2 weken ben ik overgeschakeld naar de All-in-one.
Ons kraanwater is erg hard: volgens de leverancier: 12.88 - 17.92 °D
Ik heb geen verwarming in de bak, maar de temperatuur van het water schommelt tussen 20 en 23C.

Ik heb hier ook knetterhard water en tot nu toe deden de plantjes het goed, had wel geen high tech bak dus geen CO2, dus beperkt licht.
Alleen Vallisneria wil bij mij nooit terwijl die juist houdt van harder water.

Vallisneria is soms een hoofdstuk apart lijkt het wel.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan