Planten herplanten in zandbodem, stap voor stap?


B

bart12345

Guest
Hoi, Ik heb een rio240 staan met een zandbodem, welke redelijk beplant is.

Af en toe verscheep ik wat zand van voor naar achter, maar met enige regelmaat is de zandlaag vooraan dikker dan aan de achterkant. Ook heb ik weleens gelezen dat het met een zandbodem belangrijk is om af en toe de boel even om te woelen om gasvorming en bodemrot te voorkomen (ik heb geen voedingsbodem). Klopt dit?

Nu heb ik bedacht om stapsgewijs de boel aan te pakken. Bijvoorbeeld het aquarium in 3 of 4 delen op te delen in de breedte, en week voor week het onderhoud aan te pakken. Is dit verstandig?

Ik wil dan bijvoorbeeld de planten eruit halen per deel, lelijke bladeren eruit, wortels kortsnoeien, zand en dergelijke weer naar wens en omwoelen, en planten weer terug. Is dit een raar of stom idee? Of kan ik beter de planten laten staan waar ze staan nu ze geworteld zijn en er niet aankomen?

Als ik alle echinodorussen tegelijk uit de bak ga zitten halen en door de hele bak ga zitten rotzooien ben ik bang dat er nogal veel troep vrijkomt, vandaar de stapsgewijze gedachte.

Edit: misschien hoort deze meer bij waterchemie en onderhoud.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het hangt ook van de korrel af denk ik want hoe kleiner de korrel des te groter de kans op dichtslibben lijkt me zo. Een goed ingedraaide bodem moet je niet teveel willen omwoelen want dan komen er ook andere stoffen vrij zoals nh3/4. Zelf gebruik ik een korrel van 0,4-0,8mm en dat is een mooi maatje vindt ik dan zelf.

Ik zal je topic wel even verplaatsen;).
 
Ik heb diezelfde korrel, het zwarte zand van de hornbach. Alleen is die naar mijn smaak ook een centimer te dik dus wil er sowieso wat uit hebben.
Ook zijn sommige planten dermate moeilijk bereikbaar dat ik er denk ik niet aan ontkom om die los te moeten halen, en zou ik zo af en toe de inrichting ook wel wat willen veranderen waardoor ik planten ook moet verplaatsen. Is dit een aanslag op de planten? Of zal de plant weer helemaal opnieuw moeten aanslaan bij het uit de bodem halen en weer terugzetten met gesnoeide wortels?

(Ik heb sommige planten ook te dicht op elkaar geplant waardoor de bovenste grotere bladeren het goed doen maar de onderste nieuwe eigenlijk wegkwijnen omdat er geen ruimte is).

Eigenlijk wil ik dus her en der planten een nieuwe plek geven en de stukken hout en stenen wat verschuiven, in combinatie met wat zand weghalen en verschuiven. Is zo'n stappenplan, waarvan het idee puur is gebaseerd op gebakken lucht, dan een goede manier om dit te doen, of kan ik net zo goed de hele bak uit elkaar rausen.
 

Terug
Bovenaan