Planten in aquarium gaan er slecht uit zien.


Stuk

Member
Lid geworden
1 maart 2023
Berichten
10
Leeftijd
54
Beste lezer,
Ik heb een zoetwateraquarium van 87 Liter en sinds de start van zo'n 2 a 3 maanden terug gaat het met de planten steeds slechter. ik heb veel gegoogeld, maar zie door de bomen het bos niet meer. Maak geen grbuit van een voedingsbodem en voeg elke 2 dagen wat vloeibare plantenvoeding / C02 toe. Is het mogelijk om voor iemand in te schatten a.d.h.v. bijgevoegde foto's waar er een tekort. of misschien wel een overvloed van is.
Met vriendelijke groet, Stuk
 

Bijlagen

  • IMG_6025.jpeg
    IMG_6025.jpeg
    1.2 MB · Weergaven: 41
  • IMG_6023.jpeg
    IMG_6023.jpeg
    1.9 MB · Weergaven: 39
  • IMG_6024.jpeg
    IMG_6024.jpeg
    1.6 MB · Weergaven: 42
Planten hebben een aantal dingen nodig om te kunnen groeien:
Licht (van een bepaalde minimale sterkte), dus welke lamp heb je?
N (meestal in de vorm van nitraat)
P (meestal in de vorm van fosfaat)
K (Kalium, wordt meestal toegevoegd aan de N of P)
sporenelementen & mineralen
CO2 (afkomstig uit de lucht, en kun je extra toevoegen)
Om het e.e.a. nog wat ingewikkelder te maken, halen sommige planten hun voedingsstoffen uit het water, terwijl er ook een heel aantal is dat graag de voeding (ook) bij de wortels aangeboden krijgt.

Ik zou eens beginnen met te kijken wat voor vloeibare plantenvoeding je hebt. Veel producten claimen een 'All in one' te zijn, terwijl ze alleen sporenelementen & mineralen bevatten. En dan komen je planten dus N, P, K tekort.
Verder zeg je vloeibare CO2 toe te voegen. Dat is een product dat slechts tot op bepaalde hoogte vergelijkbaar is met gasvormige CO2. Het is een chemisch goedje, waar bepaalde planten zelfs niet eens goed tegen kunnen!

Ik hoop dat je zo een eindje op weg geholpen bent, en anders horen we het wel.
 
Hoi @Stuk - Stuk.

Ik heb even wat zoekwerk gedaan. Je hebt een Fluval Vue led 87 liter aquarium.
Op DEZE SITE lees ik dat het aquarium een 7500K (lichtkleur) day verlichting night en off stand heeft.

Behalve wat @Lysia noemt over plantenvoeding ben ik ook benieuwd naar wat voor filtermateriaal er in het filter zit en wanneer je de filtermaterialen spoelt. Zit er bijvoorbeeld carbon, actieve kool, in dat kan juist wat plantenvoeding uit het water halen.
 
Goedemiddag,
Ben ik vergeten aan te geven, De verlichting is vervangen voor de Fluval Plant 3.0 verlichting. Het filter wat wordt gebruikt is wel het standaard filter wat is meegeleverd.
Mvgr,
 
Kun je de waterwaarden doorgeven en welke voeding voeg je precies toe want je spreek over plantenvoeding/co2(carbo).
Weet je zo ook hoeveel lumen je verlichting is?
 
Goedemiddag,
Ben ik vergeten aan te geven, De verlichting is vervangen voor de Fluval Plant 3.0 verlichting. Het filter wat wordt gebruikt is wel het standaard filter wat is meegeleverd.
Mvgr,
Hoeveel cm is je lamp? Dan kunnen we berekenen hoeveel lumen je bak per liter heeft.
 
Dat is op zeg maar 85 liter bijna 30 lumen. Dat is niet echt weinig vindt ik en dan heb je zeker bijna nitraat en fosfaat, sporen en co2 nodig.
 
30 lumen per liter zorgt ervoor dat je planten hard kunnen groeien, maar dan moet je ervoor zorgen dat er geen tekorten optreden.
De NPK meststoffen en sporenelementen moeten op orde zijn, maar ook het CO2 gehalte. Wil of kan je geen CO2 toevoegen, dan zal je je verlichting terug moeten schroeven naar 20-25 lumen per liter. Ook je plantenbestand moet dan misschien aangepast moeten worden aan een lagere lichtopbrengst.
 
Beste,
Bijgevoegd een screenshot van instellingen van de verlichting. Branden dus zeker niet op volle sterkte. Zien jullie hier nog iets geks aan.
Mvgr
 

Bijlagen

  • IMG_6035.png
    IMG_6035.png
    2.4 MB · Weergaven: 15
Waterwaardens zijn:
Nitrate = 0
Nitrite = 0
GH = > 7
KH = 6
PH = 7
Chlorine = 0,6

Is met teststrips, dus bij benadering.
 
Nitraat is in ieder geval te laag, ik ben benieuwd wat je P (fosfaat) is, maar ik vermoed dat dat er ook niet in zit. Je planten hebben HONGER!
 
Nitraat is in ieder geval te laag, ik ben benieuwd wat je P (fosfaat) is, maar ik vermoed dat dat er ook niet in zit. Je planten hebben HONGER!
Ikzelf heb ook sterk het vermoeden dat het een gebrek aan voeding is. En rr vanuit gaande dat dat inderdaad zo is. Wat zou u adviseren qua voeding ?
 
En als laatste nog even de voeding die ik toevoeg.
 
En als laatste nog even de voeding die ik toevoeg.
 

Bijlagen

  • IMG_6037.jpeg
    IMG_6037.jpeg
    4.4 MB · Weergaven: 17
  • IMG_6037.jpeg
    IMG_6037.jpeg
    4.4 MB · Weergaven: 17
Ik zou bij aquariumbemesting.nl poeders bestellen zodat je de tekorten kunt bijsturen. Je kunt hiermee stockoplossingen maken.

Ze hebben daar ook AIO all in one plantenvoeding
 
Zorg dat je wat NPK en sporenelementen doseert.
Je kunt dit via een AIO , start niet met de aanbevolen dosis want dit is voor aquaria die enkele versnellingen hoger zitten in plantengroei.
Zelf gebruik ik losse poeders van kaliumnitraat en kaliumfosfaat om de NPK sturen.
Voor de sporenelementen kun je eveneens poeders gebruiken maar ik blijf bij flesje profito.
Jou gebruikte plantenvoeding is een vorm van C-bron die ver onder echte co2 zit.
Zelfbouw bio-co2 setje met een omgekeerd bakje die werkt op suiker/gist mengsel is een veel betere oplossing hiervoor.
 

Terug
Bovenaan