Wat is er nieuw

Planten in 'low-tech' bak

nilo1804

~
Forumleiding
AquaForum Donateur
Lid geworden
5 januari 2012
Leeftijd
26
Hallo allen,

Ik ben van plan om wat meer planten aan mijn aquarium toe te gaan voegen. Vroeger (15j geleden) had ik altijd een voedingsbodem met grind in een juwel rio 125. Planten groeiden vaak prima maar ik had altijd baard/penseelalg in die bak.
Sinds ik een zwak ledbakje, een zandbodem, gedempt licht en wat anubias heb, heb ik geen last meer van algen gehad dus alles met voeding en veel licht vind ik een beetje 'eng'.

Nu heb ik een 100x40x40 open bak met een twinstar 90B, geen CO2 en plantenvoeding en een zandbodem. Er zitten wat anubias in en wat cryptocoryne wendetii brown en die doen het prima, weinig groei maar ook geen algen en ze blijven in leven zal ik maar zeggen. Ook heb ik veel ripariumplanten met de wortels in het water en de bladeren er dus boven, deze vreten als het goed is zeer veel nitraat uit het water.

Graag zou ik wat achtergrond planten toevoegen, bijvoorbeeld braziliaans klimop, valisneria, bacopa, dat soort 'fris groene' smalle hoge planten. Deze zullen grotendeels in de schaduw van de riparium planten komen. Nu is mijn vraag, kan dit? En zo nee, wat kan ik wél doen? Andere optie zou zijn meer anubia's/javavaren/bolbitis, wat epiphyten lijken het wel prima te doen zonder voeding bij de wortels.

Ik zou nog wel iets van kleibolletjes willen doen, of een all-in-one voeding in de waterkolom, maar geen CO2 of sterke lamp ofzo. Hebben jullie leuke tips en ideeën?

Niels

Gelet op de planten die nitraat vreten zou ik dat wel op peil houden en dat kan met een AIO maar dan moet je wel flink verversen want anders kan de po4 weer oplopen.
Je kan ook alleen nitraat toevoegen als dat nodig is.
Zo te horen heb je best weinig licht en dan kun je inderdaad denken aan Javavaren, Crypto s, Vallisneria.
Ik heb voorheen veel kleinere bakken met weinig licht gehad en ook zonder co2 dus dat kan prima.

Ja ik weet het niet zeker maar lijkt me dat de ripariumplanten ook po4 opnemen?

Ja dat is zo want de planten zullen alle voeding opnemen. Maar goed met een AIO moet je wel wekelijks flink verversen normaliter. Je kan kijken na 1 week wat er van de voeding nog in de bak zit maar je moet ervoor waken dat de waarden niet teveel oplopen als je niet veel ververst.
De AIO is eigenlijk afgestemd op de EI.

Aha goed om te weten, bednakt John, dat is inderdaad niet helemaal mijn plan, doel is juist zo min mogelijk verversen en lekker onderhoudsarm :DD

Je kan natuurlijk ook kiezen voor testen en doseren op verbruik.
Dan zal je wel no3, po4 en micro's apart toe moeten gaan voegen.
Zou wel wat aan bemesting doen anders geef je alg wel wat meer kans.

Ik zou zelf ook met een stockoplossing gaan werken hoor. Dat is ook goedkoper. Je test dan enkele weken het verbruik en dan weet je wat je moet toevoegen elke week waardoor je niet telkens hoeft te meten en je kan minder verversen.

Ik heb hier een mooie plantenbak met redelijk veel verlichting co2 en bijbehorende voeding maar dat is nu.
Ik weet nog goed mijn 1e aquarium als een jochie van zo'n 10 jaar oud (dus al weer heel lang geleden)😅. Ik kreeg voor mijn verjaardag een heuse juwel record 600 met maarliefst 1hele tl lamp op mijn slaapkamer. Ik had er toen nog totaal geen verstand van. Maar met niet al te veel licht en geen voeding maar wellicht wel iets wat te veel vis🤭 was het een aardig mooie beplant aquarium.
De planten die er toen in stonden van wat ik mezelf kan herinneren zijn:

1Meerdere soorten Javavaren (zet deze op lange smalle stukjes hout zodat je de hoogte in kan werken

2anubias Ook deze kannje het beste op houd plaatsen

3lobelia cardinalis

4saggitaria subulata wat ik mezelf er nog van kan herinneren is dat deze plant op den duur overal uit de bodem tevoorschijn kwam

5cryptocoryne ik dacht de undulata maar dat weet ik niet zeker.

6 er stond ook nog een plant in uit de vijver van mijn ouders ik weet niet meer welke plant dit was. Het was een stengelplant met ronde donkergroene blaadjes welke snel vanuit de bodem helemaal naar boven groeide en er staat me wat van bij dat deze boven water paarse bloemmetjes kreeg.

Wellicht stond er nog wat meer in maar het is al weer zo'n 27 jaar geleden dus ik zal wellicht wat vergeten zijn

Om een lang verhaal kort te maken ik denk dat er best veel mogelijk kwa platen en makkelijk onderhoud. Als een jochie van 10 zonder enige kennis het ook lukt😄 dan moet iedereen het toch kunnen😉

Heb je enig idee hoeveel lumen je er boven hebt hangen?

Ik heb een Juwel met halfgedimd licht, en daar doet mijn nymphoides Taiwan het erg mooi in. In mijn 2m bak (waarvan het aantal lumen ergens op de 15lumen/liter uitkomt) heeft ie net te weinig licht.
Ik werk wel met losse oplossingen voor Natrium, fosfaat en micro's en ververs eens per twee weken.

2528lumen volgens Twinstar, maar ik heb het gedempt op stant 4 van de 7, stel dat is de helft dan zit je op 8lumen per liter, op vol vermogen zou je op 15 a 16 zitten. Maar door de opzet met de riparium planten in mandjes zit de achtergrond op 0-1 lumen schat ik, dus daar iets laten groeien zal sowieso erg lastig worden

Dat is wel heel erg weinig licht....

Nouja ik kan natuurlijk de lamp wat minder dempen, dan zit je dus op 15 lumen per liter, dat is in de easy categorie aldus het document van Cornelius.

Moet wel zeggen dat ik 15lumen dan aardig fel vind aan de ogen, ben benieuwd hoe dat met een >40 lumen bak dan zit...

Ik heb ook een lowtech aqaurium, als in ik heb er alleen een heel dik filter op en een simpele ledlamp. Met plantenvoeding doseren kom je al een heel eind, ook zonder CO2 al is de balans wel wat meer precair dan met CO2.

Vallisneria groeit als kool, evenals Hygrophylia Polysperma. Ook heb ik verschillende cryptsoorten erin waaronder de flamingo en die is zowaar roze. Het duurt allemaal wel wat langer met de groei, maar met geduld heb je uiteindelijk echt wel een mooie bak vol planten. Mossen doen het over het algemeen ook erg goed in lowtech en daar heb je zoveel soorten van dat je er ook al wat variatie mee kunt krijgen. Ik gebruik geen kleibolletjes, alleen een klein beetje aquasoil die nu vermengd is met grof en fijner grind met daarover heen weer een zandtoplaag. Ikzelf heb geen ervaring met alleen zand, dus misschien zijn kleibolletjes dan wel echt nodig. Of je schept al het zand eruit en gooit er eerst een laag grind in, zodat je daar ook naar verloop van tijd een goede voedingsbodem krijgt met al het detritus wat er in ophoopt.

Vallisneria is voor mij de go to plant om achterin te zetten. Als die dan lang groeit, krijg je ook een soort van plantenplafond in je bak, wat een hemel is voor slakken en garnaaltjes. Je moet er wel bijblijven, want die scheuten komen overal op, ook waar je ze misschien niet wilt.

In het begin wel wat problemen gehad met verschillende soorten alg (staghorn, haar en bba), maar nu heb ik alleen nog de BBA die is aangemaakt. Bij de Vallisneria groeit dat er vanzelf uit en bij de anubias neem ik het voor lief. Het stoort mij niet iig.

Ja trage groei maakt me niet zo veel uit! Heb jij ook geen voedingsbodem? Misschien dat ik met worteltabletjes nog een eind kan komen, ik sta niet zo heel positief tegenover voeding als ik daarmee meer waterwissels moet doen.

Ik denk dat ik wat meer cypto's en anubias ga bestellen, en dan een poging wagen met Hygrophylia Polysperma bijvoorbeeld!

Je kan ipv een voedingsbodem net zo goed met kleibollen werken. Dat doe ik ook.

En jij hebt daarnaast nog voeding in de waterkolom toch? Moet dat of kan dat ook zonder (met dan tragere groei tot gevolg maar dat vind ik prima)

Ja trage groei maakt me niet zo veel uit! Heb jij ook geen voedingsbodem? Misschien dat ik met worteltabletjes nog een eind kan komen, ik sta niet zo heel positief tegenover voeding als ik daarmee meer waterwissels moet doen.

Ik denk dat ik wat meer cypto's en anubias ga bestellen, en dan een poging wagen met Hygrophylia Polysperma bijvoorbeeld!
Alleen een zakje dennerle aquasoil van 15 kilo (kan iets meer/minder zijn). Voor de rest alleen inert grind en sinds de verhuizing een fijnzand toplaag. Voordeel van grind is dat er genoeg ruimte tussen de steentjes is waar poep, detritus en anders zooi kan ophopen, om zo weer voeding te geven aan je planten. Wel handig om dan wat slakken toe te voegen die ook in de bodem woelen.

Ik voed niet wekelijks plantenvoeding en ik doe al helemaal niet wekelijks een waterwissel. Zit nu op 1 waterwissel van max 20% in de maand en dat doe ik meer om een goed gevoel te krijgen dan dat het echt nodig is.

Ik wil wel iets meer gaan voeden, maar dat is meer om de iets meer vragende plantjes ook te kunnen planten.

En jij hebt daarnaast nog voeding in de waterkolom toch? Moet dat of kan dat ook zonder (met dan tragere groei tot gevolg maar dat vind ik prima)
Ja ik wel want snelgroeiers halen de meeste voeding uit de waterkolom en die stek je vaak waardoor ze amper wortels hebben. Ik volg een aangepaste EI.

Was mijn kweekbakje even vergeten.
Daar zit een minuscuul led lampje in met iets van 5 diodes, niet echt geschikt voor planten.
Bucephalandra en anubias doen het daarin prima, kleine waterwissel en ongeveer 1 ml all in one op de gok.
Zit ook geen voedingsbodem in.

Ik werk met fijn grint/ zand en kleibolletjes.

Ik heb hier een mooie plantenbak met redelijk veel verlichting co2 en bijbehorende voeding maar dat is nu.
Ik weet nog goed mijn 1e aquarium als een jochie van zo'n 10 jaar oud (dus al weer heel lang geleden)😅. Ik kreeg voor mijn verjaardag een heuse juwel record 600 met maarliefst 1hele tl lamp op mijn slaapkamer. Ik had er toen nog totaal geen verstand van. Maar met niet al te veel licht en geen voeding maar wellicht wel iets wat te veel vis🤭 was het een aardig mooie beplant aquarium.
De planten die er toen in stonden van wat ik mezelf kan herinneren zijn:

1Meerdere soorten Javavaren (zet deze op lange smalle stukjes hout zodat je de hoogte in kan werken

2anubias Ook deze kannje het beste op houd plaatsen

3lobelia cardinalis

4saggitaria subulata wat ik mezelf er nog van kan herinneren is dat deze plant op den duur overal uit de bodem tevoorschijn kwam

5cryptocoryne ik dacht de undulata maar dat weet ik niet zeker.

6 er stond ook nog een plant in uit de vijver van mijn ouders ik weet niet meer welke plant dit was. Het was een stengelplant met ronde donkergroene blaadjes welke snel vanuit de bodem helemaal naar boven groeide en er staat me wat van bij dat deze boven water paarse bloemmetjes kreeg.

Wellicht stond er nog wat meer in maar het is al weer zo'n 27 jaar geleden dus ik zal wellicht wat vergeten zijn

Om een lang verhaal kort te maken ik denk dat er best veel mogelijk kwa platen en makkelijk onderhoud. Als een jochie van 10 zonder enige kennis het ook lukt😄 dan moet iedereen het toch kunnen😉

Knap dat je na 27 jaar nog weet welke planten je toen had. Was mijn geheugen maar zo goed 😂

Niets van de Apo site? Zit dan straks op 4 verschillende websites dingen voor de bak te bestellen :juggle:

Haha ja dat is zonde van de porto. Ik ken de andere niet maar zie enkele met enkel ijzer. Ik zou dan wel kijken naar een product met ook sporenelementen.
Die jij laat zien zijn vrij prijzig. Die mix daar haal je 50-60 uit dus voor ongeveer 10 euro incl porto heb je er gelijk 50-60:!

Perfect werkje om bij de tv te doen. Dan heb je opeens het gevoel dat het héél nuttig is om tv te kijken!
(maar heel spaarzaam zijn met water toevoegen: beter een druppel te weinig dan een druppel te veel).

Mocht het iets te vochtig zijn per ongeluk dan even 5 min wachten en de boel weer prakken en dan zie je vaak al dat er vocht verdampt is en dan kun je weer makkelijker draaien.
Maar beter is om het voorzichtig toe te voegen zoals Elise al aangeeft en goed prakken met een vork en dan draaien maar :DD :DD

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan