Wat is er nieuw

Planten in opstartfase

• Onderwerp starter Onderwerp starter Oscar
  • Startdatum Startdatum
O

Oscar

Guest
Hallo allemaal,

Mijn aquarium is nu een paar dagen aan het opstarten. Ik merk dat de plantjes wel wat achteruit gaan.. ik zie bij mijn Sagittaria subulata dat de sprietjes iets doorzichtig worden.

Is dit normaal gedrag van planten tijdens de opstartfase of ga ik nu al de mist in? Ik kan me namelijk voorstellen dat een plant eerst energie zal steken in het wortelen enz.

ik hoor graag van jullie!

Veel planten moeten inderdaad wennen aan de nieuwe omstandigheden. Bij de Sabulata herken ik het niet zelf maar ik zou het even afwachten en zorgen voor voldoende voeding voor de planten.

Denkelijk moet je inderdaad, zoals John terecht opmerkt, even afwachten. Het is in ieder geval een plant die ijzer kan gebruiken. Verder komen ze tot meest optimale groei in redelijk hard/alkalisch water. Misschien dat dit een rol speelt. Ik ken je waterwaarden niet.

Ik heb ze ook in de nano staan met leidingwater zonder verdere toevoegingen en daar doen ze het goed en ook in de 80cm met de EI hebben ze het prima gedaan met co2😉

Er zitten nu nog 3 extra plantjes in! hopelijk dat het nu lekker gaat starten.
1: Anubias nana
2: Microsorum trident
3: stukje javamos

ik heb ze inderdaad opgebonden op de microsorum trident na, die kon volgens de persoon in de LFS ook in de bodem, of heb ik dan een verkeerd advies gekregen?

Ik zie ook dat er een heel klein slakje is mee gekomen met het javamos. Is dat heel erg of is dat juist goed tegen de algen?

Dat is de Javavaren zeg maar, een van de vele soorten, en die mag ook niet met de wortelstok in de bodem hoor.

Slakjes zijn nuttig en kunnen helemaal geen kwaad in de bak.

Ik zal hem dan iets omhoog halen zodat de grote wortel net boven de grond zit! bedankt voor de tip 🙂

Eigenlijk mogen enkel de dunne worstels in de grond steken en moet de wortelstam boven de bodem . Beste manier om dat te bereiken is ergens opbinden .

bedankt voor de tips! ik heb de plantjes iets omhoog getrokken. Nu steekt de wortelstam boven de bodem uit, dat moet goed gaan denk ik dan. Ik vind de locatie waar hij nu staat erg mooi dus ik ben niet van plan hem ook op de steen te binden ( was een heel erg gepriegel om de anubias goed op de steen te binden zonder overal lelijk visdraad te zien 😀).

Dat is ook nog een idee! scheelt een hoop gedoe. Alle javavaren is nu wat omhoog gehaald zodat de grote wortel niet meer in de bodem zit. Ik heb ook all in one van planted box besteld! hopelijk zullen de planten hierdoor nog beter aanslaan 🙂

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan