Wat is er nieuw

planten in osmose water

Jelle Touwen

Well-known member
Lid geworden
11 maart 2013
Ik heb gisteren een aquariumstelling gereserveerd waarin ik verschillende soorten dwergcichliden wil gaan houden. Onder andere mijn Apistogramma barlowi. om de natuurlijke waterwaarden van deze soort te benaderen zal ik ze op puur osmose water gaan houden, met een beetje turf in de filter.
Nu mijn vraag, zijn er planten die op puur osmosewater te houden zijn?

Eikenbladvaren doet het prima in onze osmosewater Zuidoost-Azi� bak.
Pistia/Limnobium werkt ook.

Denk dat je in eerste plaats aan je vissen moet denken, en dan is alleen RO water niet goed. Je vissen hebben elektrolyten nodig, waarvan chloride, calcium, magnesium en kalium de belangrijkste zijn.
Planten hebben wel wat meer nodig, dus logischerwijs zal je voor hem wat meer moeten toevoegen. Anders gaat het niet werken.

Omdat ik inderdaad aan mijn vissen denk heb ik water nodig met een geleidbaarheid van 9 mS/cm de enige manier om dat te verkrijgen is met RO water te werken. Planten zoals javamos zou ik er leuk bij vinden, maar gaat dat niet gaan de vissen voor en word het een hout bak.

Dus dan ga je RO water remineraliseren.
Ben je zeker van de eenheid die je gebruikt? mS/cm

backplay zei:
Denk dat je in eerste plaats aan je vissen moet denken, en dan is alleen RO water niet goed. Je vissen hebben elektrolyten nodig, waarvan chloride, calcium, magnesium en kalium de belangrijkste zijn.
Planten hebben wel wat meer nodig, dus logischerwijs zal je voor hem wat meer moeten toevoegen. Anders gaat het niet werken.
Vooropgesteld dat ik het met je eens ben dat je aan de vissen moet denken toch een vraag.
Die waarden (inderdaad microSiemens/cm) zijn niet ongebruikelijk in het natuurlijke habitat van (best wel wat) vissen. Mijn gedachte is dan dat die vissen uit dergelijke habitats op andere wijze worden voorzien in hun mineraalbehoefte. Bijvoorbeeld en in het bijzonder door het voedsel: allerlei insectjes kunnen mineralen van buiten het water tot aan de visjes krijgen, bijvoorbeeld, of je kunt denken aan vruchten(resten) die in het water vallen waar een en ander in zit.
Als (ook) op andere manieren dan via het water de vissen worden voorzien is toevoegen dus geen noodzaak. Wij menen dat hier ook terug te zien. In de ruim twee jaar dat wij de Zuid-Amerika bak verversen met puur osmosewater heeft bijvoorbeeld nog geen vis gatenziekte gehad, terwijl zeker (dwerg)cichliden daar zeer vatbaar voor zijn bij een mineraaltekorkt en we constant (dwerg)cichliden hebben gehad.

Hoe zie jij dit?

~ Ivo

Het is inderdaad van belang de vissen goed en afwisselend te voeren. Ik heb een mooie visloze vijver tot mijn beschikking vol detritus. Hier zal dus altijd genoeg van voorhanden zijn. Verder af en toe wat levend voer.

Mascha&Ivo zei:
Vooropgesteld dat ik het met je eens ben dat je aan de vissen moet denken toch een vraag.
Die waarden (inderdaad microSiemens/cm) zijn niet ongebruikelijk in het natuurlijke habitat van (best wel wat) vissen. Mijn gedachte is dan dat die vissen uit dergelijke habitats op andere wijze worden voorzien in hun mineraalbehoefte. Bijvoorbeeld en in het bijzonder door het voedsel: allerlei insectjes kunnen mineralen van buiten het water tot aan de visjes krijgen, bijvoorbeeld, of je kunt denken aan vruchten(resten) die in het water vallen waar een en ander in zit.
Als (ook) op andere manieren dan via het water de vissen worden voorzien is toevoegen dus geen noodzaak. Wij menen dat hier ook terug te zien. In de ruim twee jaar dat wij de Zuid-Amerika bak verversen met puur osmosewater heeft bijvoorbeeld nog geen vis gatenziekte gehad, terwijl zeker (dwerg)cichliden daar zeer vatbaar voor zijn bij een mineraaltekorkt en we constant (dwerg)cichliden hebben gehad.

Hoe zie jij dit?

~ Ivo
In wateren met een extreem lage geleidbaarheid speelt voeding idd een grote rol.
Je moet wel de vraag stellen of je met alleen RO water de dieren een plezier doet. Als je die extreme omstandigheden minder extreem maakt (dus meer elektrolyten), doe je 9/10 je vissen een plezier en ga je er op voorhand al voor zorgen dat er minder stress kan zijn door hogere osmotische druk.
Er zijn vissen die een sterk en effici�nt systeem hebben, maar onder stress (bv. ziekte) gaat dat osmotisch systeem minder goed werken.
Als ik mijn killi's in natuurlijke omstandigheden zou houden, zou een put graven in de tuin en er wat regenwater in doen al genoeg zijn. Maar ideaal is het niet. Om maar te zeggen dat de natuur niet altijd een sprookje is.
Daarom zou ik zelf preventief altijd wat bijvoegen, kwaad kan het zeker niet.

Maar het ging natuurlijk over de planten, en daarvoor is het helemaal niet goed.

backplay zei:
Ben je zeker van de eenheid die je gebruikt? mS/cm
Kan je hier even op antwoorden. Desnoods omrekenen naar ppm.
Nu is het millisiemens/centimeter

Ik bedoelde microSiemens/cm. Ik heb ze een tijd op 50 mS/cm gehad en dat was nog te hoog om de eieren uit te laten komen. Vandaar de extreme waarden. Heb Tom C er over gesproken, die heeft ze gevangen en gekweekt, die raadde extreme waarden aan.

Ok.
Van eieren heb ik geen verstand. 😉
Alvast succes!

Thanks, planten zijn niet echt mijn ding, dus misschien veiliger als ik het bij een natuurlijk uiterlijk laat. Veel hout en bladeren.

Al zijn de drijvers die Ivo opnoemde wel het proberen waard, die gaan meer kans hebben als submerse planten.

Heldere uitleg :thumbs:

Wat zou dan toegevoegd kunnen worden en wat zijn effecten in bv. mS/cm?

Bij ons in de ca. 50 microSiemens/cm Zuidoost-Azie bak zijn in ieder geval zonder bijvoeren 10 Betta coccina F1 jongen groot geworden en doet eikenbladvaren het niet onaardig. Kijk, de bladeren zijn niet in optimale conditie, soms wat broos, of ze breken wellicht wat sneller af, maar het groeit wel en houdt zo het water ook weer schoon.

2015-08-15-08_zpsl03itnoi.jpg

Kroos doet het eigenlijk ook altijd wel en houdt je water goed schoon, maar dat is wel een love-it-or-hate-it plantje.

Mascha&Ivo zei:
Wat zou dan toegevoegd kunnen worden en wat zijn effecten in bv. mS/cm?
Een kalium bron (KCl,K2SO4)
Een Calcium bron (CaCl, CaSO4)
Een Magnesium bron (MgCl, MgSO4)
Een natrium bron (NaCl)
Sporenelementen (micro plantenvoeding)
Desnoods wat jodium (KI)

Geleidbaarheid heb ik even snel getest, alles is in ongeveer 45-50L.
Zoveel KCL verhoogt 12�S:
399169_0_82_wp_20151003_004.jpg

Zoveel MgSO4*7H2O verhoogt 35�s:
646929_0_82_wp_20151003_006.jpg

Zoveel Ca(NO3)2*4H2O verhoogt 16�S:
497246_0_82_wp_20151003_010.jpg

Sporenelementen (met extra Aluminium, Titanium en Jodium) verhoogt 12�s: (alle waardes in mg/l)
144879_0_82_wp_20151003_012.jpg

Is allemaal snel gedaan, dus nauwkeurigheid zal wel minder zijn.

Zolang je dus niet overdrijft valt de invloed op de geleidbaarheid nog goed mee.
Simpelste is om een iets als DIT te kopen, als is zelf maken veel goedkoper.

En dat werkt dan ook voor de vissen als bron van de elektrolyten als ik het goed begrijp?

Het is allemaal in functie van de vissen.
Planten en andere organismes gaan hier ook wel baat bij hebben.

Kijk, hier leren we weer wat van.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan