Planten in potten


Badmuts

Active member
Lid geworden
31 oktober 2019
Berichten
31
Leeftijd
45
Locatie
Tilburg
Hallo allemaal,

Ik heb een leuk gezelschapsaquarium (Lido 200) met een zooi planten, vissen, slakken en garnalen.

De vissen zijn o.a. Corydora Sterbai en een ancistrus. Kei leuk om ze te zien klieren, maar wat ik minder leuk vind, is dat ze steeds de planten uitgraven.
Nou ja, de Anubias en de javavaren moet ik dus wel regelmatig uitgraven.
Ik heb inmiddels zoveel stenen, hout en lege (aardewerk) potjes op en rond de planten liggen, dat ik me zorgen moet gaan maken over bodemrot.

Nou zat ik te denken dat ik die planten dus beter in potjes kan gaan zetten.

Hoe kan ik dat het beste doen?
Ik zat zelf als volgt te denken:
Die plastic potjes met gaten (waarin ze komen als je ze aanschaft), steentje onderin, plantje erin en dan vullen met zand en bovenop nog wat steentjes.
Dat dan in het aquarium in het zand plaatsen, zodat de wortels wel goed uit de pot kunnen groeien.

En dan heb ik een hoop stenen over, kan ik mooie steenstapeltjes maken voor onder de Anubias en de Javavaren.

Zou dit kunnen werken?

En hebben jullie misschien nog betere ideeën?
 
Graag even een totaal foto van je bak, ik merk diverse dingen uit je verhaal waarvoor een foto meer duidelijkheid zal geven.
 
Deze behoren niet met hun wortelstok (rizoom) in de bodem te zitten maar opgebonden worden op hout, steen oid.
Dat zitten ze ook, maar vervolgens worden ze door die schattige monstertjes alsnog ingegraven. Vandaar dus het uitgraven.
 
Graag even een totaal foto van je bak, ik merk diverse dingen uit je verhaal waarvoor een foto meer duidelijkheid zal geven.

Zie de foto. Javavaren rechtsvoor is dus alweer ingegraven door de vissen.
 

Bijlagen

  • 20210717_190728.jpg
    20210717_190728.jpg
    545 KB · Weergaven: 97
De plantjes staan trouwens veel mooier als er geen stenen overheen liggen (ongeveer 10 liter lavasteentjes)
 
Grappig dat jij en je vissen hele andere ideeën hebben bij wat er met de tuin moet gebeuren. Zij de boel telkens ingraven en jij het weer uitgraven en demonstratief barricades opwerpen rond de plantjes.:DD

Behalve vastbinden kan je ook kijken of er kiertjes of openingen in het hout of de ornamenten zitten, daar kan je de plantjes hoog en droog proberen in te proppen. Op een gegeven moment zetten ze zichzelf dan vast met hun wortels. Kan een paar keer trial and error worden, maar zo doe ik het altijd.
 
Grappig dat jij en je vissen hele andere ideeën hebben bij wat er met de tuin moet gebeuren. Zij de boel telkens ingraven en jij het weer uitgraven en demonstratief barricades opwerpen rond de plantjes.:DD

Behalve vastbinden kan je ook kijken of er kiertjes of openingen in het hout of de ornamenten zitten, daar kan je de plantjes hoog en droog proberen in te proppen. Op een gegeven moment zetten ze zichzelf dan vast met hun wortels. Kan een paar keer trial and error worden, maar zo doe ik het altijd.
Het doet me een beetje denken aan de oude hond van mijn ouders, die tuinarchitect was.

Kocht mijn moeder een leuke plant en zette ze hem in de tuin op een leuke plek.

Vervolgens groef de hond die plant uit, zette hem weer op de stoep en maakte het gat weer dicht. Net zo vaak tot de plant op een plek stond die hij wel leuk vond.
En hij deed dat zo voorzichtig, dat de plant heel bleef 🤣

Maar planten door de deco steken is zeker ook een goede optie en die zal ik ook zeker met een paar plantjes doen!
 

Terug
Bovenaan