Planten in zout water?


Esthersvisjes

Well-known member
Lid geworden
14 augustus 2016
Berichten
1,845
Gewoon uit nieuwsgierigheid, ik heb een zoetwaterbakkie, maar wat ik me afvroeg, ik zie eigenlijk alleen maar zeewater aquariums met (levend) steen en koraal en anemonen enzo. Zijn er ook aquariums of mensen met een zoutwater aquarium waar ook planten in staan?
 
In zeebakken kunnen inderdaad alleen wieren gehouden worden. De enige plant die nog enigszins tegen zout/brak kan is Valisneria.
Piet Hectors is met zijn paardenbak trouwens nog NL kampioen geworden bij NBAT, een paar jaar terug. Heel mooi!! :cool:
 
Er zijn ook nog wat verhalen over (bepaalde) Anubias, (enkele) Cryptocoryne, javavaren, hoornblad, Egeria en Ceratopteris die het ook wel eens willen doen of overleven in brak.

En natuurlijk diverse Mangrove soorten ;)
 
Mooi aquarium, die met die zeepaardjes! Dit sluit wel aan bij wat ik in mijn gedachten had hierover. Niet zozeer de zoetwaterplanten in zout houden, zoals Ivo zegt. Maar als ik het artikel lees over dat zoutwateraquarium dat babysnake doorgaf begrijp ik dat wieren kwetsbaar zijn en dat je er niet teveel mee moet rommelen. Dus het is wel een uitdaging om ze te houden!
Vroeger hadden we een boot en hebben veel gezeild op de Wadden en in Zeeland. Ik kan me van die periode wel plantengroei herinneren in het water, vandaar mijn vraag waarom je het niet in het aquarium ziet meestal. Wieren zijn het eigenlijk. Van het Veerse Meer herinner ik me bijvoorbeeld heel helder water en grote groene bladeren waar we letterlijk doorheen zeilden, omdat het zo hoog kwam, tot een meter onder het wateroppervlak. Prachtig om te zien! Ik had een duikbril en met zwemmen was ik veel onder water te vinden. Mooi om bijvoorbeeld de palen van steigers te bekijken, in dat heldere water, met al die zeepokken en kleine anemoontjes erop, helemaal vol gegroeid met een minirif, mooie herinneringen. Zo'n paal in een aquarium, dat zou ook een mooi project zijn, haha!
 

Terug
Bovenaan