Wat is er nieuw

Planten: ja of nee?

Cédric Vleminckx

Well-known member
Lid geworden
18 december 2015
Leeftijd
24
Vaak zie je als je naar je LFS (Local Fish Store) gaat, allemaal bakken zonder planten.

Is het dan een nadeel, of maakt het net niet uit?

Ik weet dat ze dit doen om alles een beetje makkelijk te houden, onder andere bij de schoonmaak, het uitvangen van vissen voor klanten, ...

Maar heeft het dan ook nadelen?

Natuurlijk heeft het nadelen, geen verstop plekken etc.
De zaak waar ik kwam zij altijd: "de vissen zitten hier niet in een aquarium maar ik een bak met water, er moeten allemaal middels in on het goed te houden. "
Is wat me verteld is natuurlijk, maar ik kan me er wel in vinden.

Tja of het echt nadelen heeft weet ik niet. Bij bijvoorbeeld malawi aquaria zie je meestal ook geen planten. Het kan dus wel. Ik vind het persoonlijk wel mooier een aquarium met planten. Heeft als voordeel dat er zuurstof in het water komt (maar is met een luchtpompje ook op te lossen). Het biedt schuilplaatsen (maar die kun je ook in de vorm van hout/steen maken). Er zijn dus ook genoeg aquaria die het prima zonder planten doen.

Nickey zei:
De zaak waar ik kwam zij altijd: "de vissen zitten hier niet in een aquarium maar ik een bak met water, er moeten allemaal middels in on het goed te houden. "

Ja, het heeft natuurlijk wel voordelen dat je het dan wat makkelijker kan maken, om ze goed te kunnen houden.

Bedankt voor je antwoord!

Biologist zei:
Tja of het echt nadelen heeft weet ik niet. Bij bijvoorbeeld malawi aquaria zie je meestal ook geen planten. Het kan dus wel. Ik vind het persoonlijk wel mooier een aquarium met planten. Heeft als voordeel dat er zuurstof in het water komt (maar is met een luchtpompje ook op te lossen). Het biedt schuilplaatsen (maar die kun je ook in de vorm van hout/steen maken). Er zijn dus ook genoeg aquaria die het prima zonder planten doen.

Ja, dat is ook weer waar, bij malawi heb je meestal dat het ''gedecoreerd'' is met stenen.

Ja, meestal zie je ook wel in de winkel dat er in elke bak behulp is gemaakt van lucht, dus zuurstof kan op die manier ook verkregen worden.

Bedankt voor je antwoord!

Nickey zei:
Schuilplaatsen zijm ook op andere manieren te verkrijgen. Daarvoor heb je echt geen planten nodig.
Als een winkelier allemaal middeltjes nodig zegt te hebben om het water goed te houden zouden wij daar niet meer terug komen.

Ieder nadeel heeft een voordeel denk ik. Zo heb je geen onderhoud aan de planten en krijg je geen tekorten in de voeding.
Maar planten halen ook stoffen uit het water en dat is weer een pre en daarnaast produceren planten weer zuurstof.

Een bak zonder echte planten maakt in ieder geval alles een pak simpeler.
Dus wie graag oppervlakkig blijft wat aquaria betreft is zonder planten soms wel aan te raden.

Minder onderhoud zal je niet per se hebben. Je zal nog steeds moeten water verversen en een filter zal je ook moeten reinigen.

Echter, plantenvoeding is niet meer van tel. Belichting is ook niet meer een noodzaak.
Dus daar heb je een flinke stroombesparing gezien licht enkel nog een zaak is voor de toeschouwer.
maw, veel minder watt en er hoeft slechts licht te zijn op het moment dat jij uw aquarium wil bekijken.

Met als gevolg dat algen v��l minder kans krijgen.

Wat je wel niet mag vergeten is dat planten ook een filter op zich zijn.
In de koi wereld hebben ze niet voor niets plantenfilters. 🙂
Dus uw gewone filter wordt belangrijker dan ooit. Die moet dan echt wel in goeie conditie zijn.
Bij zware bezetting kan het in zo'n bakken interessant zijn modernere techniek te gebruiken.
Denk maar aan een Twinstar, hydra of osmose. In dergelijke bakken kennen zo'n systemen zo goed als geen nadelen.

Ah, dat bespaard dan ook al heel wat, dat wist ik niet.

Niet dat ik direct van plan ben om zo een bak op te starten, hoor 😉

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan