Wat is er nieuw

planten keuze stress

Steefnew

Member
Lid geworden
22 april 2025
Leeftijd
36
oh oh oh,
wat een drama is kiezen toch voor mij.

ik heb een Dennerle cube 60, inmiddels gecontroleerd of deze waterdicht is doordat hij al een week vol water staat. Mijn hout ligt in een wasmand met water in te wateren en is bijna klaar (zinkt bijna helemaal nu),
dit hout heb ik vroeger al gebruikt maar heeft jaren op zolder gelegen. geeft inmiddels ook bijna geen kleur meer af en kan dus binnekort beginnen met het opstarten van mn bak.
ik moet nog wat grind bestellen.
er komt zwart zeer fijn garnalen grind in, met een soort bruin grind pas, een mooi stuk mangrove hout en wat stenen. De hardscape word ook nog een ding, maar daar komt ik wel uit.

inmiddels probeer ik een keuze te maken in planten, wat een ramp.
voorkeur gaat naar invitro planten, wil wat op het hout/stenen ook gaan verlijmen en probeer een leuke aquascape van te maken voor dwergarnalen.

de planten moeten hier dus mooi inpassen, maar wel allemaal uit azie komen, want wil volledig azie biotoop.
ik heb geen co2 installatie, alleen plantenvoeding vloeibaar, maar weet nog niet welke??

HOE maakt je in godsnaam een keuze uit planten, wil niet TE veel, maar kiezen is lastig.

iemand tips voor me??

Laatst bewerkt:
Je hoeft niet met 10 verschillende soorten te beginnen die perfect uitgekozen zijn.
Een snelgroeiende achtergrond plant, en dan 2 middezone planten en een pluk mos ben je al een heel eind.
Als het draait gewoon rustig rondkijken en de tijd nemen.
En bevalt een plant niet kun je hem er altijd uithalen en verkopen/weggooien/in aquarium nummer 2 planten.

Misschien heb je hier wat aan?
https://www.aquasabi.com/aquatic-plants

Kun je selecteren op Origin en dan Azië selecteren

Al is Azië natuurlijk ook gigantisch, dus in hoeverre dat een biotoop wordt vraag ik me af 🙂
dankje, mooie link! kan ik zeker wat mee

ik ga er maar vanuit dat je antwoord aardiger bedoelt is dan het nu overkomt.
ik wil graag een biotoop maken van 1 gedeelte van azie als dat zou lukken, mocht ik niet alles uit t zelfde gebied mooi vinden/willen combineren kan het zijn dat het verschillende delen van azie bij elkaar word ja.
desalnietemin word het geen afrika of europa

Je hoeft niet met 10 verschillende soorten te beginnen die perfect uitgekozen zijn.
Een snelgroeiende achtergrond plant, en dan 2 middezone planten en een pluk mos ben je al een heel eind.
Als het draait gewoon rustig rondkijken en de tijd nemen.
En bevalt een plant niet kun je hem er altijd uithalen en verkopen/weggooien/in aquarium nummer 2 plante
nee dat hoeft ook niet, maar dat is wel het leukste haha.
ik neem graag de tijd om alles uit te zoeken en dan weloverwogen aan de kopen.
inderdaad als er iets niet lekker loopt kan ik zeker wisselen of bijkopen, maar wel een uitdaging om in 1x mooi te krijgen

dankje, mooie link! kan ik zeker wat mee

ik ga er maar vanuit dat je antwoord aardiger bedoelt is dan het nu overkomt.
ik wil graag een biotoop maken van 1 gedeelte van azie als dat zou lukken, mocht ik niet alles uit t zelfde gebied mooi vinden/willen combineren kan het zijn dat het verschillende delen van azie bij elkaar word ja.
desalnietemin word het geen afrika of europa
Oh nee, het was niet kwetsend bedoelt. Meer dat je alleen op Azië kunt selecteren via die link en niet op Sumatra specifiek bijvoorbeeld. Weet je al welke regio in Azië je wilt gaan pakken?

Garnalen houden volgens mij wel van mos om in te schuilen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan