Planten kiezen, zoveel keuze!


Lumineon99

Well-known member
Lid geworden
7 mei 2020
Berichten
98
Leeftijd
25
Locatie
's-Hertogenbosch
Hallo allemaal,

Ik ben bezig met het opzetten van een 30x30x30cm cube en daar wil ik natuurlijk ook planten in hebben.
Ik heb alleen erg veel moeite met het uitkiezen van planten / hoeveel planten ik nodig heb.
Ik wil een aquasoil gebruiken als bodem en in het aquarium komen garnalen.
Wel heb ik al een (veel te lange) wenslijst gemaakt, maar die passen er natuurlijk nooit allemaal in :oopss:
voorin wil ik iets van een tapijt vormen, op de stenen wil ik mos en evt wat anubias. Misschien voeg ik nog een stukje hout toe. Achter de stenen zou ik graag wat stengelplanten willen plaatsen.
Mijn wenslijst:
Alternanthera lilacina
Alternanthera rosaefolia
Limnophila aromatica
Ludwigia arcuate
Ceratopteris siliquasa
Crinum calamistratum
Heteranthera zosterifolia
Hydrocleys nymphoides
Micranthemum micranthemoides
Hydrocotyle leucophala
Cryptocoryne costata
Echinodorus tenellus
Hydrocotyle verticallata
Myriophyllum guyana
Rotala rotundifolia

Java mos
Anubias nana mini / nana / minima / barteri
Microsorum pteropus trident

Glossostigma elatinoides
Hydrocotyle tripartita Japan
Mosbal

Ik sta open voor advies/tips/suggesties of andere planten(combinaties)! Ik ga de planten online bestellen.
Foto volgt nog

Alvast bedankt!
Mvg, Johan
 
Wat me opvalt aan je wenslijst is dat er planten op staan die vooral geschikt zijn voor weinig licht, en planten die vooral geschikt zijn voor gemiddeld tot veel licht.

Die combinatie is zeker in zo'n kleine bak ongelukkig en veroorzaakt volgens mij snel algen.

Het beste kan je kijken naar wat de verschillende planten nodig hebben aan licht, ph en temperatuur.
Vervolgens zoek je dan een groep planten uit die in elk geval qua lichtbehoefte, maar liefst op alle vlakken bij elkaar in de buurt liggen.

Vervolgens zorg je ervoor dat je die omstandigheden creëert waarbij die planten zich goed voelen.

Wanneer je planten voor veel licht en bijvoorbeeld anubias (weinig licht) toch combineert, probeer dan de anubias zo te plaatsen dat deze zo min mogelijk licht vangt.

Veel plezier met je aquarium :)
 
Oke maar ik wil meer weten wat anderen zouden kiezen. Ik heb er nie veel verstand van en weet ook niet hoe sterk of zwak mijn licht is en hoe ik dat kan zien. En dan nog hoeveel planten etc
 
Voor je bakje zou ik enkel maar planten nemen met kleine bladeren
Ik zal een keuze maken uit je vele plantjes op je lijst

Glossostigma elatinoides als 100% voorgrond
Micranthemum micranthemoides kan als voorgrond maar ook oplopend of een dikke bos ( die je mooi kan snoeien )
Ludwigia arcuata of Rotala rotundifolia 1 van beide die groeien iets hoger en brengen kleur
Hydrocotyle tripartita Japan op beide flanken startend op de bodem en laten opkruipen

Deze plantjes eisen wel iets van licht en doen het stukken beter met (bio)co2
je gaat werken met een soil dus in het begin matig met platenvoeding
Indien deze plantjes het goed doen ga je vlug beter worden in het snoeien
 

Terug
Bovenaan