Wat is er nieuw

Planten komen omhoog

Alexander

Well-known member
Lid geworden
24 oktober 2017
Leeftijd
31
Ik raak er echt gefrustreerd van. Ik ben vrijwel elke dag de planten steeds weer terug de bodem in aan het duwen. Dit doe ik met een lange pincet speciaal voor aquascaping. Maar toch komen de stengels weer omhoog. Vooral van de Cabomba Aquatica, maar nu ook van de Alternathera, die ik eerst wel aan een gewichtje had vastgemaakt..

De stammetjes van deze planten zijn ook wel erg smal en hebben nog niet echt wortels om stevig te blijven staan. Hebben jullie misschien een handige tip om de stengeltjes in de bodem te houden?

Ik dacht eerst dat de Corydoras dit veroorzaakte, maar blijkt dat de Neons nu net zo goed lekker tussen de stengels zwemmen waardoor ze met een geringe aanraking al los kunnen komen..

Vandaag is het wel erg extreem:

IMG_8279.JPG

Misschien kun je ze met de hand gewoon wat dieper planten . Met een pincet heb ik geen ervaring maar het lijkt me niet handig als er geen wortels aanzitten.

Juist met een pincet kan je de planten er wat schuiner insteken zodat er wat meer bodem opdrukt, eventueel wat bodem extra toevoegen.

Misschien kun je ze met de hand gewoon wat dieper planten . Met een pincet heb ik geen ervaring maar het lijkt me niet handig als er geen wortels aanzitten.
Bedankt voor de snelle reactie. Nou als ik het met de hand doe maak ik een veel groter gat in het grind met je vingers, dan dat ik met een pincet doe. Met een pincet kun je door de plant in de richting van de stam vast te pakken heel precies planten zonder veel grind te verschuiven.

Maar ik heb ook maar 4cm diep grind daar schat ik zo, en de stammetjes verzwakken ook door de hele tijd terug te duwen, ze beginnen al te buigen of breken zelfs af..

Juist met een pincet kan je de planten er wat schuiner insteken zodat er wat meer bodem opdrukt, eventueel wat bodem extra toevoegen.
Ik heb nog wat zwart grind liggen. Als dat de beste optie is zal ik er toch dit weekend maar weer het water uit moeten halen, dit is niet zo prettig.

Schuin insteken ga ik ook eens proberen dat is wel een goeie. Nu doe ik het kaarsrecht.

Je kan het plantje er wat schuin insteken en daarna voorzichtig met je vinger er wat aarde naartoe schuiven.

Je kan het plantje er wat schuin insteken en daarna voorzichtig met je vinger er wat aarde naartoe schuiven.
Dit heb ik ook al geprobeerd, maar het is erg lastig als er zoveel stammetjes van de Cabomba zo dichtbij naast elkaar staan, en dan zit ook nog dat hout een beetje in de weg. Niet echt handig zo een kleine bak haha.

De stengels van de cabomba stak ik altijd in van die pijpjes keramisch medium voor in je filter. Dan kun je het pijpje in de bodem steken en dan blijven ze meestal wel zitten. Ze hebben volgens mij ook van die plantenklemmen om stengelplanten in de bodem te houden.

Of de plantjes een weekje of 2 laten drijven totdat er worteltjes aankomen, maar dat is ook niet de bedoeling neem ik aan 😀

Dat met die siporax is misschien wel een goed idee inderdaad. Moet ik die stengels van de planten dan met nylondraad ofso aan die siporax buisjes vastmaken?

Of de plantjes een weekje of 2 laten drijven totdat er worteltjes aankomen, maar dat is ook niet de bedoeling neem ik aan 😀
Oh als dat geen kwaad kan wil ik ze ook wel effe laten drijven, ben het nu zat om ze steeds terug te duwen haha :Dk

Nou met zo n pincet kan ik niks worden want ik heb er een liggen maar dat is hopeloos. Maar goed een ander kan er misschien wel iets mee:)k

Het valt me op dat de uiteindes/onderkanten van je stekjes eigenlijk gewoon een recht stukje kale stengel zijn. Dat maakt planten zeer moeilijk en belemmert eigenlijk een goede, stevige start voor de planten.

Je kan beter de uiteindes verwijderen tot net onder de eerste blaadjes. Dan knip je de onderste blaadjes af, maar enkel het blad (of zelfs maar een deel van het blad) wegknippen en er voor zorgen dat de bladstengels (eventueel met een stukje blad) aan je stekje blijven hangen.
Als het kan doe je dit met de onderste twee blaadjes zodat het uiteinde van je stekje dus twee tot vier "dwarsstengeltjes" heeft. Deze dwarse uiteindes zorgen voor extra verankering.
Dan neem je de stengel helemaal onderaan vast met je pincet en je trekt deze zo diep mogelijk (tot en met de dwarse stengels dus) in het substraat. Vervolgens voorzichtig zijwaarts je pincet verwijderen, desnoods met je andere hand de stengel op de plaats houden.
Indien nodig kan je dan met de hand wat substraat rond de stengel ophogen maar normaal gezien lukt het ook zonder.

Belangrijk is dus dat je diep genoeg plant én dat je een paar dwarse stengeltjes hebt als anker.
Met de Cabomba kan je ook overwegen om de blaadjes te laten staan en dus gewoon inclusief blad in de bodem trekken. Dat lost vanzelf op.
Je zal misschien wat kortere stekjes hebben dan je wou maar dat groeit snel genoeg terug aan!
Hopelijk heb je er iets aan, succes alleszins!

Edit: Je geeft zelf aan dat de uiteindes nu steeds zwakker worden dus je kan best genoeg wegknippen en zorgen dat je met een stevige stengel begint. En ook bij de Althernanthera kan je gerust wat blad onder de bodem trekken zonder dat dat problemen geeft op vlak van rotting of dergelijks. Dat het hierdoor kleine/korte stekjes worden kan zeker geen kwaad, nooit slecht om compact te beginnen!

Laatst bewerkt door een moderator:
Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan