Planten kort wieken buiten aquarium


woutr

Member
Lid geworden
9 mei 2021
Berichten
22
Leeftijd
41
Hoi,

Een aantal planten van mij zou ik graag even uit mijn aquarium willen halen om ze dan buiten het aquarium kort te wieken. Dus even de wortels bijknippen en kort stekken. Hierna weer terug de bodem in.

Kunnen planten daar tegen?

Het gaat om de planten op de foto's
 

Bijlagen

  • 20210510_171732.jpg
    20210510_171732.jpg
    145.7 KB · Weergaven: 91
  • 20210510_171728.jpg
    20210510_171728.jpg
    142.4 KB · Weergaven: 95
Jij heb ook lekker veel mos zie ik hoe ga je daar mee om qua onderhoud.

de meeste planten kunnen er prima tegen
maar als ze in de bodem staan en je haalt ze er uit kan dit behoorlijk wat rommel veroorzaken in je bak.

dus combineer het met een verversing en doe die na het snoeien
 
Met mijn Javamos doe ik nu niet veel eigenlijk. Ik lees veel terug dat deze mos soort je water schoon kan houden. Heb je tips voor wat betreft Javamos?
 
Dan kan je gerust doen. Je kan de toppen terugplaatsen wat een frissere verjongde plant tot gevolg heeft. Wil je een plant wat meer "bushy" maken dan verdient het aanbeveling om te toppen en de onderscheuten te laten staan.
 
Dank allemaal. De wortels van de planten komen inmiddels ook boven de bodem uit, vandaar dat ik ook de wortels wil knippen. Geen idee of de planten dat leuk zullen vinden...
 
Als je de plant topt en het onderste deel terug zet krijg je een hele lelijke bovenkant, beter andersom doen en het getopte deel in de bodem stoppen, de plant maakt vanzelf nieuwe wortels aan
 
Als je de plant topt en het onderste deel terug zet krijg je een hele lelijke bovenkant, beter andersom doen en het getopte deel in de bodem stoppen, de plant maakt vanzelf nieuwe wortels aan
Dat hangt helemaal van de plant af. Bij een Rotala kan je gerust toppen de plant gaat zich dan aan de bovenkant splitsen en krijg zo een meer struikachtig uiterlijk. Dat kan je niet eeuwig door doen. Ik doe het geruime tijd maar op een gegeven moment knip ik alles redelijk laag af en laat dan alles weer uitlopen tot het wateroppervlak. Dan knip ik de uitloop af verwijder de oude plant en her-plant die uitlopers. Dan is er weer een frisse nieuwe plant die zich dan weer laat toppen en begint alles weer van voren af aan. Alternanthera reineckii mini laat zich op die manier bijvoorbeeld sterk vermeerderen. Zo zijn er nog wel meer planten waarmee dit goed werkt.
 

Terug
Bovenaan