Wat is er nieuw

Planten last van bruine randen / gele punten

Ulpower

Member
Lid geworden
16 juni 2019
Leeftijd
44
Beste mensen,

voordat ik mijn vragen stel wil ik nogmaals een ieder bedanken voor jullie actieve rol op dit forum.
Ik ben een beginner en begin langzaam wat wijzer te worden door jullie inbreng.

Mijn bak:
250 liter Eheim Proxima (100 x 50 x 50)
verlichting: 2 led strips 90 cm (7000K koudwit, 720 Lumen)
1 led strips 90 cm RGB (600 Lumen)
co2: 120 bellen per minuut
Filter: JBL 1502e

mijn verlichting gaat aan om:
10-12 uur van 0% --> 75%
12-14 uur --> 75%
14 - 14:30 uur van 75% --> 100%
14:30 - 18uur --> 100%
18 - 20uur van 100% --> 75%
20 - 21 uur van 75% --> 0%

de RGB strip doet in de ochtend ff mee met roodlicht en in de avond met blauw licht. Geen lange tijden en geen fel licht.

Ik werk met de EI met de voeding van aquariumbemesting en ververs dus wekelijks op zaterdag 50%

Helaas is het zo dat ik voor mijn werk 4 dagen van huis ben en dus niet dagelijks kan bijsturen.
Nu heb ik hetvolgende probleem met mijn planten die allemaal groeien als een malle.
Cyperus Helferi - groeit goed maar krijgt bruin / gele punten aan het einde
Anubias - bruine randen

(zie foto's). Wat doe ik verkeerd??

276260
276261

Waterwaardes: helaas heb ik nog geen goede testkit dus moeten t ff hiermee doen.
276262

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen?

Groet Michel

Een Anubia is een trage groeier en die moet niet in het volle licht staan want dan is de aanzet tot groei te groot. Zoveel voeding kan deze plant niet zo snel opnemen namelijk.

wow en ik maar denken wat groeien ze kneiter hard. Drijfplanten erboven een optie?

Verlichtingsduur is wel oké, maar de 100% kun je beter iets terug schroeven naar 90 of 95, niet zozeer omdat het misschien teveel licht is maar voor behoud van de Led's

Waarom de Cyperus Helferi bruine punten krijgt durf ik niet te zeggen, misschien wel te fel licht? dan vang je met bovenstaand twee vliegen in één klap.

En de 7000K led strip is wellicht wat aan de witte kant, iets warmer licht daarbij zou wenselijk zijn, of wat minder fel laten branden en het rood van de RGB mee laten doen.
Maar nog beter zou zijn om één van die strips te vervangen door een 3000K strip, of je plaats er een 3000K strip bij, waarbij je dus de sterkte van de 7000K terug schroeft naar 70% bvb

Laatst bewerkt:
wow en ik maar denken wat groeien ze kneiter hard. Drijfplanten erboven een optie?
Dat is eigenlijk altijd wel een optie, veel vissen vinden dat erg prettig als ze niet direkt van bovenaf gezien kunnen worden, en het dimt gelijk wat.

Beste mensen,

Allereerst nog bedankt voor jullie eerdere reacties.
Ik ben nu 11 dagen verder na mijn eerdere post en moet zeggen dat ik best tevreden ben zoals het nu gaat.

Ik heb inderdaad drijfplanten aangeschaft en mijn anubias heeft geen last meer van bruine randen waar dat eerder binnen een paar dagen al zou verschijnen. En daarbij zijn mijn vissen actiever (misschien veiliger gevoel).

De andere optie qua verlichting heb ik ook aangepakt. Ik als beginner dacht mijn bak is verlicht en planten groeien dus zou wel goed zijn. Heb me bezig gehouden met het aantal lumen per liter (ook van dit forum) en bleek veel te weinig licht te hebben (wist niet dat dit ook alg kon veroorzaken).Ook dit is nu aangepast en nu 20 lumen per liter water en mijn planten lijken minder snel de hoogte in te schieten maar veel voller te groeien. Ook heb ik er inderdaad een nieuwe 3000K lamp bij gehangen en andere kwalitatieve lampen gekocht.
Het is wel echt tof dat t resultaat oplevert dus DANK JULLIE WEL.

Ik dacht ik vraag om hulp en is wel zo netjes om jullie op de hoogte te houden (voor zover t boeit)

Thanks en groet

Laatst bewerkt:
Oja en van de bruine aanslag is voorlopig nog niets te zien

Ik dacht ik vraag om hulp en is wel zo netjes om jullie op de hoogte te houden (voor zover t boeit)
Zeker, altijd fijn om te horen dat het beter gaat :thumbs: en planten hebben vaak wel baat bij wat roder licht.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan