Wat is er nieuw

Planten met rode bladeren

Erik Blom

Well-known member
Lid geworden
13 december 2012
Goedemorgen,

Kunnen jullie mij vertellen waarom de planten met rode bladeren het bij mij zo slecht doen?
Ik bemest volgens de EI index, maar gebruik geen klei bollen.
Hebben planten met rode bladeren soms kleibollen nodig.
Ik vind alles groen niet zo mooi, ik wil een beetje rood erdoor heen.
Ik hoor graag van jullie.
Alvast bedankt.

Grote groet,

Erik

Alle planten kunnen voeding met de wortels opnemen, maar de een wat makkelijker dan de ander.
Ook ik heb dat probleem met rode planten en de EI, maar nu demp ik wel het licht flink met drijvers. Dus licht kan ook de oorzaak zijn.

Rode planten lijken over het algemeen ook wat moeilijker dan de groene.

Een rode plant die het bij mij in alle bakjes goed doet is de Ludwiga palustris x L. repens

755622sanneke80_0_85_2016_aquari.jpg

Het is de grote rode bos links in het aquarium. Heb nu even geen betere foto sorry.
Maar in elk geval groeit deze in mijn nanobakje met klein ledlampje, mijn rio 125 met T5 lampen en in mijn SF home 60 met led verlichting.

De rode tijgerlotus heb ik in mijn home 60 en doet het ook erg goed.
Verder heb ik nog wat echinodoras met bruin rode bladeren of groene bladeren met rode vlekken en die groeit ook overal wel goed. (tussen de rode plant en de rode steen)
je hebt cryptocorine plantjes met mooi rood/bruin blad, daar zou je ook naar kunnen kijken (rechts naast de rode steen in het zand).

Ik gebruik geen ei in mijn aquaria (niet omdat ik er tegen ben maar simpelweg omdat ik me daar nog niet in heb verdiept).

Enkel een zand of grindbodem.
Elke dag een klein beetje Easy Carbo
E�n maal per week Profito plantenvoeding.

Moerasplanten hebben voeding bij de wortels nodig , die kunnen maar weinig voeding via de bladeren uit het water halen
Rode planten hebben ook meer ijzer nodig
Water planten kunnen wel genoeg voeding via de bladeren uit het water halen

Alle planten nemen heel makkelijk voeding op via het blad.

JurgenD zei:
Alle planten nemen heel makkelijk voeding op via het blad.

In zoverre klopt dit wel. Alle planten kunnen voeding via de bladeren opnemen al kan de een dit wat makkelijk dan de ander.

Dat is nog steeds geen antwoord op mijn vraag
Waarom kunnen moerasplanten net zo makkelijk voeding via de bladeren opnemen als water planten ?
En hoe weet je dat , dat moerasplanten het via de bladeren doen en niet via de wortels

Ik ben geen kenner maar heeft dat niet te maken met het feit dat deze zich aan onderwater hebben aangepast?
Misschien sla ik de plank mis maar dit is zo mijn gedachte 😉.

Waarom de ene plant gemakkelijker voeding opneemt met bladeren en een andere met wortels heeft van doen met de plek waar de planten hun oorsprong vinden. Er zijn planten, zoals bijvoorbeeld de Hygrophila polysperma, voor wie de grond minder belangrijk is. In de natuur komt ze voor op schrale grond. Zij neemt haar voedsel dus voornamelijk met haar bladeren op. Hiervoor werd in deze Topic gesproken over een Ludwigia palustris, nu is dit een plant die goed gedijt in voedselrijke grond. Geef je haar dan nog flink wat licht dan heb je een prachtige plant. Hier spelen dus haar wortels een meer belangrijke rol.

Groet,
Ben.

Dank jullie wel voor het meedenken.
Ik ga klei bollen maken, hoe vaak moet je een kleibol bij de wortels doen?

Johnny Boy zei:
Dat is een te makkelijk antwoord Jurgen
Als je mij wil verbeteren dat moet jij het ook onderbouwen

Waarom die moeite doen.

Planten nemen heel snel voeding op via het blad. Dat is algemeen geweten kennis in de tuinbouw.
Ik zou nu kunnen artikelen opzoeken en daar mijn tijd in proppen, maar daar doe ik geen moeite meer voor.
Ik ga niet voor elke wijsheid die ik deel bewijzen gaan vergaren.

Johnny Boy zei:
Dat is nog steeds geen antwoord op mijn vraag
Waarom kunnen moerasplanten net zo makkelijk voeding via de bladeren opnemen als water planten ?
En hoe weet je dat , dat moerasplanten het via de bladeren doen en niet via de wortels

Waarom de ene plant gemakkelijker voeding opneemt met bladeren en een andere met wortels heeft van doen met de plek waar de planten hun oorsprong vinden. Er zijn planten, zoals bijvoorbeeld de Hygrophila polysperma, voor wie de grond minder belangrijk is. In de natuur komt ze voor op schrale grond. Zij neemt haar voedsel dus voornamelijk met haar bladeren op. Hiervoor werd in deze Topic gesproken over een Ludwigia palustris, nu is dit een plant die goed gedijt in voedselrijke grond. Geef je haar dan nog flink wat licht dan heb je een prachtige plant. Hier spelen dus haar wortels een meer belangrijke rol.

Groet,
Ben.

JurgenD zei:
Johnny Boy zei:
Dat is een te makkelijk antwoord Jurgen
Als je mij wil verbeteren dat moet jij het ook onderbouwen

Waarom die moeite doen.

Planten nemen heel snel voeding op via het blad. Dat is algemeen geweten kennis in de tuinbouw.
Ik zou nu kunnen artikelen opzoeken en daar mijn tijd in proppen, maar daar doe ik geen moeite meer voor.
Ik ga niet voor elke wijsheid die ik deel bewijzen gaan vergaren.

Dus dan gaan we maar van alles roepen , en zeggen zoek het antwoord maar op internet .
Waar is dit Forum dan voor /

Kijk, ik ga gewoon niet voor ieder ding die ik zeg bronvermelding gaan zoeken om een feit te bewijzen.
Ik kan het mee delen. Heb jij daar twijfels bij? Prima. Dan kan jij ook eens gaan googelen.
Ik hoef geen bewijzen op te zoeken, ik ken de feiten al. 🙂

Vroeger had ik idd misschien die moeite gedaan. Maar die tijd is voorbij helaas.

JurgenD zei:
Kijk, ik ga gewoon niet voor ieder ding die ik zeg bronvermelding gaan zoeken om een feit te bewijzen.
Ik kan het mee delen. Heb jij daar twijfels bij? Prima. Dan kan jij ook eens gaan googelen.
Ik hoef geen bewijzen op te zoeken, ik ken de feiten al. 🙂

Vroeger had ik idd misschien die moeite gedaan. Maar die tijd is voorbij helaas.

Dan kan jij je beter niet in de gesprekken mengen waar je geen zin in heb .

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan