Wat is er nieuw

Planten ongezonde look

• Onderwerp starter Onderwerp starter Jino1212
  • Startdatum Startdatum
J

Jino1212

Guest
Hey, nou ik heb nu al 4 weken een aquarium. Water waardes zijn goed. Ik heb er 6 zebra visjes in zitten. Maar nu na een tijdje zien 2 van mijn planten er ongezond uit. Zie filmpje:

Bijlagen

• B3C38630-4FE1-40D1-AF42-A53BC56A0633.MOV
    21.2 MB
Om dit probleem te kunnen onderzoeken hebben we veel meer informatie nodig. Formaat aquarium, gebruikte technieken (lampen, filters etc) en wat voor plantenvoeding je gebruikt en hoe vaak en veel dis gedoseerd wordt. Behalve dat de je de water waardes goed vindt zijn wij toch wel geïnteresseerd in de exacte waarden.

ik heb een 60L aquarium (60cm lang 33cm hoog). Ik heb let lampen alleen een wit gekleurde. Lampen blijven ongeveer 8 tot 9 uur lang per dag aan. Ik gebruik geen bijzondere technieken. Spons filtertje. Temparatuur aquarium is 22 tot 24 graden. Ik doe er plantenvoedingsmiddel bij ong 5 ml per week. Ik doe ook anti algen middel bij mijn aquarium ongeveer 3ml per keer dat het op het pakketje staat. Na het water verversen doe ik er natuurlijk altijd een filter medium in.

Ik zou eerst stoppen met dat anti alg middel omdat je de oorzaak moet opheffen. Kun je de waterwaarden laten meten met druppels en de waarden hier posten?
Om welk type bak gaat het?

ik heb een 60L aquarium (60cm lang 33cm hoog). Ik heb let lampen alleen een wit gekleurde. Lampen blijven ongeveer 8 tot 9 uur lang per dag aan. Ik gebruik geen bijzondere technieken. Spons filtertje. Temparatuur aquarium is 22 tot 24 graden. Ik doe er plantenvoedingsmiddel bij ong 5 ml per week. Ik doe ook anti algen middel bij mijn aquarium ongeveer 3ml per keer dat het op het pakketje staat. Na het water verversen doe ik er natuurlijk altijd een filter medium in.

Let er op dat anti algen middel ook planten verzwakt. Meestal zit hier monolinuron in wat ook plantengroei stagneert. Goede plantengroei betekent geen alg, je moet dus niet de alg de kop in drukken, maar de planten zo krijgen dat ze goed groeien. Deze omstandigheden zijn te creeren met de juiste meststoffen, maar hiervpor moeten we eerst de huidige omstandigheden weten (;

Wat voors spons filter gebruik je? Op lucht of op een rotor? Daarnaast hoeft er bij normaal schoonmaak en verversingen geen bacterien aan het water worden toegevoegd, mits je een degelijk filter en bodem hebt....

Heb je misschien een foto van je bak?

Juist dat zit daar ook deels in. Ik heb hier alg Exit en de Exit blue en beiden bevatten dat zuur met dien verstande dat je van de een wat meer moet toevoegen dan van de ander.
Maar goed beide worden uit de handel gehaald dus dan maar kijken voor een alternatief.

Hallo,

Het alternatief van Easy Life is Bio Exit Blue. Ik moet het, helaas, nu gaan proberen.

Ik heb op dit moment een klein beetje blauwe alg in het aquarium en wil voorkomen dat het erger wordt. In het verleden heb ik goede resultaten gehad met Exit Blue. Ben benieuwd of dit ook werkt.

Kun je niet beter de kern van het probleem oplossen? Ik zie veel mensen toch altijd maar met die wondermiddeltjes in de weer terwijl veel mensen daarmee van kwaad tot erger gaan..

Hallo,

Het alternatief van Easy Life is Bio Exit Blue. Ik moet het, helaas, nu gaan proberen.

Ja daar geloof ik niet zo in want als je het leest dan bestaat het volgens mij grotendeels uit nitraat en fosfaat en dat kun je zonodig veel goedkoper toevoegen. Ik zou de oorzaak aanpakken en dagelijks afhevelen.

Ja daar geloof ik niet zo in want als je het leest dan bestaat het volgens mij grotendeels uit nitraat en fosfaat en dat kun je zonodig veel goedkoper toevoegen. Ik zou de oorzaak aanpakken en dagelijks afhevelen.
Blauwalg kán onstaan door een tekort aan nitraat, maar het heeft geen zin om dit middel toe te voegen als de oorzaak inderdaad elders ligt. Meten is weten, zo blijkt ook hier.

Kun je niet beter de kern van het probleem oplossen? Ik zie veel mensen toch altijd maar met die wondermiddeltjes in de weer terwijl veel mensen daarmee van kwaad tot erger gaan..

Wondermiddeltjes bestaan niet.
Los het probleem op dan heb die toverproducten niet nodig, is allemaal hoofdzakelijk verkooppraat.
Ik spreek uit mijn vijver ervaring(en)

Mijn inziens is een aquarium een vijver op kleinere schaal.

Wondermiddeltjes bestaan inderdaad niet. Ik heb wel enige ervaring met het houden van een aquarium (40 jaar), maar soms is de trukendoos leeg en moet je toch iets. Een middel als Blue exit kan dan net even een zetje in de goede richting geven.

Ik heb op dit moment een klein beetje blauwe alg in het aquarium en wil voorkomen dat het erger wordt. In het verleden heb ik goede resultaten gehad met Exit Blue. Ben benieuwd of dit ook werkt.

Als het echt een klein beetje is dan zou ik liever dat dagelijks afzuigen en kijken waar de oorzaak ligt. Middeltjes zijn soms handig maar ik gebruik ze liever niet als het niet hoeft.

Btw, dit topic is gestart met de mededeling dat de planten het niet goed deden maar wellicht kun je de waterwaarden eens posten zodat we kunnen zien of hier iets mee aan de hand is. Liefst getest met druppeltesten.
Blauwalg kun je ook krijgen als je door dode plantenresten een te grote organische belasting krijgt. Dus goede plantengroei is wel essentieel.

Plantengroei is wel o.k..

Bijlagen

• IMG_20200205_161705987.jpg
    IMG_20200205_161705987.jpg
    178.1 KB · Weergaven: 156
De stroming valt wel mee. Ik heb de uitstromer op de achterwand gericht waardoor de vallisneria een beetje een kant op gaan. Misschien heb ik zelfs te weinig stroming. :-D

Een goede stroming zorgt er voor dat alle voedingsstoffen en CO2 door de bak verspreid wordt. Ook blijft er dan minder vuil tussen de bladeren van de planten blijft zitten. Dat bereik je niet met het standaard filter. Ik heb er dan ook een skimmer van Eheim bij geplaatst. Die gaat om de zoveel tijd aan omdat hij toch iets te sterk was voor de vissen. Die stonden uit te puffen achter de planten.

Hey, nou ik heb nu al 4 weken een aquarium. Water waardes zijn goed. Ik heb er 6 zebra visjes in zitten. Maar nu na een tijdje zien 2 van mijn planten er ongezond uit. Zie filmpje:

Maar even terug naar de beginvraag in dit topic van @Jino1212
Wat heb je eigenlijk als bodem? Je plantjes zijn moerasplanten en zijn dus ook bodemvoeding nodig. Geef je dit? Kleibolletjes of capsules?

De Aponogeton is een plant die behoorlijcapsules o.i.d.. Deze planten verliezen ook wel eens hun bladeren en gaan dan in een rustperiode. ( De knol is eigenlijk de werkelijke plant) Veel mensen gooien hem dan weg. Wat zonde is, want na verloop van tijd gaat hij het wel weer doen. Deze Aponogeton is absoluut niet de makkelijkste.
De Alteranthera (kan het niet goed zien) wil graag naast wat voeding in de bodem ijzermest en co2. Verder ook veel licht. Ik denk dat hij op deze plek een beetje te donker staat.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan