Wat is er nieuw

planten probleem

• Onderwerp starter Onderwerp starter rudaagata
  • Startdatum Startdatum
R

rudaagata

Guest
hoi,
Ik heb drie bakken, alle drie draaien nu ong 2,5 maanden. Ik zeg eerlijk alle drie overbevolkt. Water is ververst elke week - ong 20%.

Bak 1 - ong 28 liters, met paar guppies, danios, algeneter (crossocheilus) - planten grooien zonder probleem (valisseria, echinodorus, belgisch klimop, cabomba, limnobium) en nog paar andere

Bak 2 - ong 50 liter met neons, ramirezi koppel, dwergourami koppel, 3 bettas, planten, javamos, anubias, javavaren, echinodorus, cabomba, belgisch klimop, echinodorus en andere, ken namen niet. Problemen: kreeg kiezelwieren op ruit en planten, mijn javamos werd bruin (ook die in schaduw zit). ik heb lamp vervangen (bijpassend voor het aqua model, 11 Watt), hielp niet, ik begon voeding te geven (HS Floracel), en dan ging een van mijn planten geel worden en bladeren verliezen.
Kiezelwieren zitten er nog steeds, paar dagen geleden begon ik ook met extra bemesten met 1 druppel JBL Ferropol 24, en vloeibaar CO2 (Colombo). "gele" plant gaat nog steeds "geel" wordt niet beter van..

Vragen - moet ik juist doorgaan met bemesten of stoppen ? moet ik met Silica-ex van JBL beginnen tegen de kiezelwieren, of nog even doorbijten?

Bak 3 - ong 40 liter, met guppies, galaxy rasbora, algeneter (crossocheilus), planten, valliseria, cabomba, echinodorus, ludwigia, limnobium. Probleem: ook kiezelwieren, begon ik met bemesten met Floracel, echinodorus ging verslijmen, valisseria ging verslijmen, dus paar dagen geleden begon nog extra bemesten met 1 druppel JBL Ferropol 24, en vloeibaar CO2 (Colombo), gaat zelf erger, ludwigia is bijna zwart, alle zijscheuten van echinodorus zijn weg, ook te vergelijken planten van bak 2 versus plantje van bak 3 - hetzelfde dag geplant (9.5.2015)

Vragen: hetzelfde als bij bak 2

ik weet echt niet wat ik moet doen. doorgaan of stoppen?

Alvast bedankt

Agata

Heel simpel : stoppen, alles eruit en proberen een goed huis voor de levende have te vinden, je eerst goed inlezen en dan rustig aan opnieuw beginnen. Maar dan zonder het grootste gedeelte van alles wat er nu in zwemt. Rot om dit te moeten zeggen, klinkt misschien erg cru (waarvoor bij voorbaat mijn excuses), maar helaas , het is niet anders.

De bakjes zijn namelijk niet alleen sterk overbevolkt, ook passen de meeste vissen die je nu hebt er niet eens in. Ze zitten als haringen in een tonnetje, en dat kan toch echt niet de bedoeling zijn. Ik ga er van uit dat je dierenliefhebber bent, en als dierenliefhebber moet je het allerbeste voor je dieren willen. Op deze manier gaat dat helaas niet

bedankt voor eerste antwoord, maar ik heb geen probleem met vissen maar planten, ik heb 1 sterfgeval gehad tot nu toe. ik heb ze van iemand overgenomen die stopte met hobby dus het was voor vissen of naar mij toe of door de toilet....

Er is een derde mogelijkheid : proberen er een goed tehuis voor te vinden. Door die overbevolking is het biologisch evenwicht waarschijnlijk totaal naar de knoppen. En dan krijg je het ene probleem na het andere. Als je dus niets aan die bevolking doet is verder alles dweilen met de kraan open, geen beginnen aan

rudaagata zei:
bedankt voor eerste antwoord, maar ik heb geen probleem met vissen maar planten, ik heb 1 sterfgeval gehad tot nu toe. ik heb ze van iemand overgenomen die stopte met hobby dus het was voor vissen of naar mij toe of door de toilet....

Is er verschil in nu, en het toilet?

Vooral als ze te klein zitten?
Dus ,als ze bij de vorige een grandioze fout gemaakt hebben,dor ze te klein huistesten, ga jij er mee door,dus ?

De vissen hebben ook voldoende leefruimte nodig, net als wij mensen.
Ze moeten voldoende kunnen groeien en zwemmen.
Door teveel belasting door de overbevolking krijg je vaak weer andere problemen met je waarden in de bak. dat kan ook weer gevolgen hebben op den duur. Als je plezier van je bakjes wilt hebben moet je het bestand afstemmen op je bak. En dan ontkom je er niet aan dat je keuzes moet maken.

Je kan ook de aquariumwinkel in de buurt vragen of die ze een plekje wil of kan geven. Vaak lukt dat wel hoor.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan