Wat is er nieuw

planten redden 45 graden

• Onderwerp starter Onderwerp starter Lianne0204
  • Startdatum Startdatum
L

Lianne0204

Guest
Goedemorgen allemaal,

Ik ben helemaal nieuw op het forum en ik hoop dan ook dat ik alles goed doe. Mocht dat niet het geval zijn hoor ik het graag.

Ik heb gisteren een aquarium van 15liter opgezet met daarin deze plantjes:
PicsArt_1430726759328.jpg

PicsArt_1430726786484.jpg

Helaas weet ik de namen er niet meer van.
Vanochtend werd ik wakker en mat ik een temperatuur van 45 graden in het aquarium!
Nu is mijn vraag zijn mijn plantjes verloren of kan ik ze nog redden?

Tja, gekookt zijn ze nog niet.
Zet ze in emmer handwarm,of kouder ,water.
Foto,s doen het niet,met dropbox.

Nee ik kan je foto ook niet openen hoor.

Tja dat is wel heel erg hoog zeg. Heb je niet goed gekeken hoe hoog je de verwarming had ingesteld??
Of ze het redden durf ik dus niet te zeggen, maar het zal me niet verbazen als ze van deze temp wel een klap zullen krijgen.
Als het zo n klein bakje is kun je ook 1 emmer verversen waardoor de temp snel zal zakken.

jessicapilon zei:

Tja dat is wel heel erg hoog zeg. Heb je niet goed gekeken hoe hoog je de verwarming had ingesteld??
Of ze het redden durf ik dus niet te zeggen, maar het zal me niet verbazen als ze van deze temp wel een klap zullen krijgen.
Als het zo n klein bakje is kun je ook 1 emmer verversen waardoor de temp snel zal zakken.

Bedankt voor de reacties!
Ik heb een groot deel van het water vervangen door koudwater en de temperatuur is nu gezakt naar 29 graden dus gaat de goede kant op.
Het verwarmingselement stond gek genoeg op 26 graden ingesteld. Misschien omdat het maar een 15 liter bak is dat het water dan sneller warm wordt?

Oh raar hoe doen jullie het dan met foto's plaatsen?

Groetjes

sneller warmer worden maakt niet uit. Je element is kapot en blijft aan staan. Ik zou die maar vervangen.

Lianne0204 zei:
jessicapilon zei:

Bedankt voor de reacties!
Ik heb een groot deel van het water vervangen door koudwater en de temperatuur is nu gezakt naar 29 graden dus gaat de goede kant op.
Het verwarmingselement stond gek genoeg op 26 graden ingesteld. Misschien omdat het maar een 15 liter bak is dat het water dan sneller warm wordt?

Oh raar hoe doen jullie het dan met foto's plaatsen?

Groetjes

Ja dan moet je element stuk zijn want anders zou die bij 26 zijn afgeslagen.
Zo plaats je foto s hoor:

http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... ost1011307

Boris69 zei:
sneller warmer worden maakt niet uit. Je element is kapot en blijft aan staan. Ik zou die maar vervangen.

Ok� weggooien dus... Dankje!

Ja die kan echt in de kliko hoor.
je hebt in zo n klein bakje genoeg aan een 25W element en die kun je ook in kleine nano uitvoering wel kopen.
Ik ben benieuwd wat je planten gaan doen na deze warmte.

http://www.guppy.nl/aquarium-techniek/2 ... deddefault

Deze is 50W in de nano uitvoering. Ik dacht dat ze er ook wel in 25W zijn, maar dan moet je even googelen.

De gebruiksaanwijzing van de bak adviseert inderdaad de Superfish Nanoheater van 50watt gelijk besteld ook
Ik hoop dat ze het redden. Water is nu weer 26 graden gelukkig. Plantjes zijn wel erg slap gaan hangen 🙁

Ik hoop voor je dat ze het gaan halen.

Lianne0204 zei:
De gebruiksaanwijzing van de bak adviseert inderdaad de Superfish Nanoheater van 50watt gelijk besteld ook
Ik hoop dat ze het redden. Water is nu weer 26 graden gelukkig. Plantjes zijn wel erg slap gaan hangen 🙁

Ik zou 25 watt nemen want is meer dan genoeg voor 15 liter hoor.
Wat wil je in dat bakje nog meer houden dan plantjes?

adviseert inderdaad de Superfish Nanoheater van 50watt gelijk besteld .

Stel je hem lager in, en test hem in een kan ,of emmer.

Seabait zei:
Lianne0204 zei:

Ik zou 25 watt nemen want is meer dan genoeg voor 15 liter hoor.
Wat wil je in dat bakje nog meer houden dan plantjes?

Oorspronkelijk had ik hem gekocht voor mijn betta. maar begon thuis te twijfelen of 15 liter wel groot genoeg is. Niet dus. Ga nu waarschijnlijk vuurgarnaaltjes houden zoals paar jaar terug.

Heb die van 50watt bestel dan ben ik er zeker van dat hij past. Mag namelijk niet te lang zijn anders past hij niet in de speciale behuizing in het aquarium
kan hem idd lager instellen zoals John hierboven zegt

Ik had ook gekeken voor een nano van 25W maar die zag ik ook niet zo snel. Misschien zijn ze wel verkrijgbaar van een ander merk.
Je moet wel erop letten dat hij niet in het grind gaat komen hoor, dat is slecht voor de buis.

heb nog een vraag, heeft niet echt hiermee te maken maar wilde niet een nieuw topic aanmaken haha

Heb mijn pomp met het tuitje zegmaar naar het raam gericht zodat er in de rest van het aquarium haast geen stroming is. (wilde de betta een plezier doen)
Nu merk ik dat de planten bij de pomp er prachtig uitzien, javavaren en anubias
de planten aan de andere kant van het aquarium (waar het water bijna stilstaat) beginnen er raar uit te zien. tijgerlotus, waterpest en vallisneria spiralis.

liannerobin02041.jpg

liannerobin02042.jpg

liannerobin02043.jpg

kan ik dit linken aan het feit dat er niet genoeg stroming is?
of is er iets anders niet in orde

ik gebruik geen voedingsbodem
water is 24 graden
ververs elke week 10% van het water
nano 30l

Waar geen stroming is ontstaan tekorten en afvalstoffen blijven er hangen. Ik zou zeggen dat een gebrek aan stroming zeker de oorzaak kan zijn.

Zou goed kunnen,zie ook iets van een heudelottii staan als ik het goed heb en is sowieso een plantje die wel wat stroming nodig heeft.
Plant op de derde foto heeft wel wat weg van een kamerplant en zal hoe dan ook onderwater doodgaan.
En volgens mij zie ik ook nog steenwol aan de planten zitten en is beter omdat te verwijderen.

Peter74 zei:
Waar geen stroming is ontstaan tekorten en afvalstoffen blijven er hangen. Ik zou zeggen dat een gebrek aan stroming zeker de oorzaak kan zijn.

Seabait zei:
Zou goed kunnen,zie ook iets van een heudelottii staan als ik het goed heb en is sowieso een plantje die wel wat stroming nodig heeft.
Plant op de derde foto heeft wel wat weg van een kamerplant en zal hoe dan ook onderwater doodgaan.
En volgens mij zie ik ook nog steenwol aan de planten zitten en is beter omdat te verwijderen.

zo handig dit forum haha!
heb pomp weer in het aquarium gericht. maar de betta wordt er niet vrolijk van. Denk maar een andere pomp kopen met lagere stroomsnelheid.
Heb de steenwol ook verwijderd 🙂 planten op de derde foto waren waterpest en vallisneria spiralis als ik het goed heb, geen kamerplanten dus

Zoals John ook al zegt lijkt me dat ook een kamerplant of voor een terrarium dus.
De waterpest wil hier ook vaak niet en dat kan de koudwater soort zijn dan.
Voor de Lotus heb je misschien wat weinig licht boven de nano.

Ook had het steenwol eraf gemoeten want dat kan de vissen fataal worden.
Wat zijn de bewoners van dit bakje?? Ivm de voeding moet er altijd wel wat stroming zijn want anders kun je tekorten krijgen al zal dat in zo n klein bakje wel meevallen denk ik.
Voeg je wel gewone plantenvoeding toe??

Je hebt een echte FC Groningen bodem qua kleur zeg 😀 😉.

Ik vind het wel pittig zeg.. dat een kapot warmte-element je water zo warm kan maken en houden.. Ik heb een 50 watt staaf in een 25 liter bakkie maar begin nu toch zenuwachtig te worden.

Tja, wel je eigen keuze,he.
Als je met 25 watt ook kunt volstaan.

kellemes zei:
Ik vind het wel pittig zeg.. dat een kapot warmte-element je water zo warm kan maken en houden.. Ik heb een 50 watt staaf in een 25 liter bakkie maar begin nu toch zenuwachtig te worden.

Als hij niet stuk is hoef je je nergens zorgen over te maken! Alleen weet je natuurlijk niet wanneer hij stuk is... 🙁

jessicapilon zei:
Zoals John ook al zegt lijkt me dat ook een kamerplant of voor een terrarium dus.

Wat zijn de bewoners van dit bakje?? Ivm de voeding moet er altijd wel wat stroming zijn want anders kun je tekorten krijgen al zal dat in zo n klein bakje wel meevallen denk ik.

Lijkt me sterk dat aquariumzaken kamperplanten verkopen... Maar ja wie weet

Dat van die waterpest geloof ik graag want er is nu nog 1 spriet over 🙁

Een hele leuke Betta (mijn profielfoto) woont in dit bakje.

En plantenvoeding profito en carbon en die met ijzer

lamp dat erboven hangt is 13watt

En neeeeeeee ik woon lekker bij de kust in Noord-Holland haha

Lianne0204 zei:

Kamerplant is misschien niet helemaal een goede naam maar de planten die voor bv terrariums geschikt zijn staan vaak samen in de bakken met de echte aquariumplanten dus vandaar.

Lijkt me sterk dat aquariumzaken kamperplanten verkopen??

Ja, maar dan voor terrarium-paludarium bedoelt.

Waterpest (de goeie, mexicaanse)_ heb ik hier in meters in de bakken.
groeit als een tierelier, zo ook hoornblad.

Bertus zei:
Waterpest (de goeie, mexicaanse)_ heb ik hier in meters in de bakken.
groeit als een tierelier, zo ook hoornblad.

ok� volgende keer dus Mexicaanse waterpest halen :thumbs:

Ja, of Argentijnse 😉
Waterpest in de reguliere handel is veelal de koudwater-variant.

Lianne0204 zei:
jessicapilon zei:

Dat van die waterpest geloof ik graag want er is nu nog 1 spriet over 🙁

Een hele leuke Betta (mijn profielfoto) woont in dit bakje.

En plantenvoeding profito en carbon en die met ijzer

lamp dat erboven hangt is 13watt

En neeeeeeee ik woon lekker bij de kust in Noord-Holland haha

Als je plantenvoeding geeft hoeft je niet ook nogeens ijzer te doseren hoor.
Een Betta kan prima in dat bakje. Maar niet op 45 graden hoor 😉.

Als je plantenvoeding geeft hoeft je niet ook nogeens ijzer te doseren hoor.
Een Betta kan prima in dat bakje. Maar niet op 45 graden hoor 😉.

haha nee denk niet dat mijn betta dat zal waarderen.
Planten daarentegen staan weer overeind!

Ik heb je quote even werkend gemaakt.

Nee, dat denk ik ook niet en het valt me mee dat de plantjes nu bijtrekken hoor.

jessicapilon zei:
Ik heb je quote even werkend gemaakt.

Nee, dat denk ik ook niet en het valt me mee dat de plantjes nu bijtrekken hoor.

Ja wie weet takelen ze nog af de komende dagen maar zoals ze er nu uitzien gaan ze goed dus even duimen

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan