Wat is er nieuw

Planten reinigen

Mazerga

Well-known member
Lid geworden
15 augustus 2017
Leeftijd
42
Hallo,

Zijn er mensen die hun planten reinigen vooraleer ze in het aquarium te planten? Op het internet lees en zie ik mensen die hun planten even in bleekwater stoppen gedurende een 10-tal minuutjes, afspoelen met water en waterverbeteraar, vervolgens een zoutbadje geven en weer nadien in water met waterverbeteraar steken.

Iemand ervaringen, raad en tips hiervoor? Of is dit gehele onzin?

Ik niet en soms zet ik ze 5 dagen in een emmer water maar dat is meer om het eventuele gif te verwijderen. Ik ben huiverig met chloor en planten.

Chloor heeft geloof ik een speciale manier, je zet de plantjes er op z'n kop in zodat de wortels niet in aanraking komen met het chloorwater. Zelf overigens nog niet gedaan en lijkt mij ook wat overdreven.

Laatst op het forum begrepen dat de planten die in Nederland verkocht worden bijna nooit met vergif zijn behandeld dus daarvoor zou het niet nodig zijn, al doe ik het zelf soms ook. Al is het maar even een weekje in een ander aquarium.

Als je echter slakjes wilt bestrijden heeft Irene van Aquarium Co-op wel een leuk testje gedaan. Alum medicatie is geloof ik de beste methode. Ik dacht dat forumlid @GCJ hier ook mee bezig is geweest.

Deel 1:

Deel 2:

Dan als laatste, ik denk dat de meeste hobbyisten zich niet zo druk maken en de plantjes gewoon meteen in het aquarium zetten.

oké, ik ga dit thuis ook eens uitpluizen. Waar zou ik deze stoffen kunnen vinden? Alum and copper?

Volgens mij een chloor oplossing met water wat men gebruikt, anders hoef je ze denk ik niet meer te poten.

Andere oplossing zou Spa rood zijn tegen slakken. (Niet eitjes)

Doe het zelf nooit.

Ik heb het wel eens uitgeprobeerd. Ik heb een emmer gemaakt met daarin vooral veel water en 5% bleekmiddel dat ik daarin had opgelost. Ik heb toen verschillende planten die vol met draadalgen zaten gedipt in die emmer, toen afgespoeld en daarna weer terug in de grond gestoken van het aquarium. Ik heb toen dikkere planten enkele minuten in het water laten liggen terwijl ik dunne stengelplantjes enkel kort in het badje heb gedipt. Er is bij mij niet een plant gesneuveld en bij de meeste planten zag je de algen vrijwel direct afsterven toen ik ze weer in het aquarium had gestoken. Ik heb toen ook andere aanpassingen gedaan waardoor mijn bak sindsdien vrijwel algvrij is. Of althans, er zijn altijd algen aanwezig maar ze zijn niet storend zichtbaar aanwezig.

oké, ik ga er mee opletten dus, heb vooral kleinere en mooie plantjes toegekregen. bedankt voor de info!

Nog nooit gedaan; alleen met planten in pot zet ik die een weekje in quarantaine met dagelijks vers water. Verder koop ik zoveel mogelijk in-vitro en dan heb je da gedoe allemaal niet.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan