Planten 'slaan op hol' na water verversen

R

Robert1234

Guest
Beste lezers,

Wat ik dus totaal niet snap is na dat ik 50% van mn water ververs, de planten massaal zuurstof belletjes afgeven. Normaal gesproken zie ik amper belletjes in de late uurtjes dat de lichten aan staan.

ik dacht misschien kraanwater betere hardheid, maar deze is gelijk aan het aquarium water zelf, namelijk kH van 8 en gH van 9/10 (den haag). pH kraanwater is 7,4 en mijn bak 6,8 (Co2) en verder bevat kraanwater geen voedingsstoffen.
Temperatuur verschil hou ik minimaal, dus daar kan het ook niet aan liggen.

Ik zou het dus echt niet weten!?
 
Zijn het geen stikstof bellen?
 
Dat komt denk ik door de zuurstof in het water wat je toevoegt.

Ik heb dat ook met de EI verversingen hier.
 
Geven planten ook stikstof af?
 
jessicapilon zei:
Dat komt denk ik door de zuurstof in het water wat je toevoegt.

Ik heb dat ook met de EI verversingen hier.

Dus dan is er als het ware een overschot aan zuurstof, waardoor de zuurstof van de planten niet direct oplost in het water?
 
Dat is normaal.
JE ververst met koeler water dat verzadigd is met zuurstof.
Nu dat water op warmt in de bak daalt het verzadigingspunt van het water.
Dus kan het minder zuurstof bevatten en laat het de overige zuurstof los. Dit is wat je ziet gebeuren. :)
 
Ah ok�! dank voor je toelichting.

Ik vind het er altijd mooi uitzien die zuurstof belletjes. laat echt zien dat de plant 'leeft'.
Zie het helaas meestal niet of in et laatste uurtje dat het licht aan staat. Denk dat mijn verlichting te zwak is. maar dat terzijde :p
 
JurgenD zei:
Dat is normaal.
JE ververst met koeler water dat verzadigd is met zuurstof.
Nu dat water op warmt in de bak daalt het verzadigingspunt van het water.
Dus kan het minder zuurstof bevatten en laat het de overige zuurstof los. Dit is wat je ziet gebeuren. :)
Hoe kom je er bij dat het zuurstofbellen zijn?
Zou toch net zo goed stikstof kunnen zijn?
Ik las in een artikel van Adriaan Briene dat hij denkt dat het om stikstof gaat...

http://www.hobbykwekers.nl/artikelen/it ... -het-water
Stikstof oververzadiging, wanneer?
...
Waterverversen
Dit is voor ons aquarianen het grootste probleem.
De waterdruk in ons leidingnet is ca. 2-2,5 bar. (2000-2500 mbar)
Als we ons aquarium vullen met leidingwater zien we allemaal kleine belletjes opstijgen.
Da's geen kooldioxide, meestal ook geen zuurstof. Maar stikstof.
Ja, door verversen met leidingwater cre�ren we dus een oververzadiging

Maar ik weet het verder ook niet hoor, vandaar mijn vraag...
 
ik kan het verkeerd begrijpen, maar de quote heeft het misschien over los zwevende belletjes en niet zo zeer belletjes vanaf een plantenblad?
 
Robert1234 zei:
ik kan het verkeerd begrijpen, maar de quote heeft het misschien over los zwevende belletjes en niet zo zeer belletjes vanaf een plantenblad?

Ben ik me van bewust. :)

Maar waar wordt dit het meest zichtbaar?
Bij de plaatsen waar zuurstof geproduceerd wordt.

Ik ben vrijwel zeker dat het geen stikstof kan zijn.
Waarom niet?
1) het ververs water is alles behalve verzadigd met stikstof, dus zal het ook niet snel vrij komen na verversing.
2) Planten geven geen stikstof af, dus zou je het al zeker nooit daar mogen zien. In tegen deel, ze nemen het net op. :)
3) het verzadigings punt van stikstof ligt vele malen hoger dan van zuurstof.
Water kan makkelijk 400ppm stikstof bevatten waar het slechts 8.5ppm zuurstof kan bevatten bij 25�C.
Bij 10�C(kraanwater) is dit ongeveer 12ppm.

Dus daar het af stoten van zuurstof. :)
 
JurgenD zei:
Dat is normaal.
JE ververst met koeler water dat verzadigd is met zuurstof.
Nu dat water op warmt in de bak daalt het verzadigingspunt van het water.
Dus kan het minder zuurstof bevatten en laat het de overige zuurstof los. Dit is wat je ziet gebeuren. :)

Mooi uitgelegd moet ik zeggen :thumbs:.
Ik zie alleen telekns dit fenomeen ook hier in de bak bij een grote waterwissel van 50%. In de kleine bakjes waar ik maar 10% ververs zie je dat weer niet. De reden zal nu duidelijk zijn denk ik :deal: ;).
 
Terug
Bovenaan