Planten snoeien


G

Gast10

Guest
Hoi,

Ik heb pas mijn aquarium ingericht en vraag me af hoe ik de planten moet snoeien. Planten zoals waterpest kun je gewoon afknippen maar bij anubias planten kun je moeilijk de helft van het blad eraf knippen.

Nick Klomphaar
 
anubias snoei je door de wortelstok in stukken te knippen, maar dit zal niet nodig zijn denk ik aangezien anubias een hele trage groeier is, en men met deze plant eerder een bosje wilt bereiken dan een aleenstaande stengel.
 
Aan een Anubis zou ik ook niks snoeien. Beter kun je hem verkopen als ie te groot is, gezien ze groot niet vaak aangeboden worden, en een nieuwe kleine halen.
 
Dat is een ander aquarium die draait prima. Degene waar ik het nu over heb heb ik vandaag geïnstalleerd.

PS guppies zitten er al in omdat die over waren.

IMG_20180821_190347.jpg


IMG_20180821_190345.jpg


IMG_20180821_190343.jpg


IMG_20180821_190340.jpg


IMG_20180821_190337.jpg
 
Ik meen javavarens te zien die in de grond staan, deze moet je met de wortelstok boven de grond plaatsen omdat ze anders dood gaan. Tenzij het planten zijn die er op lijken natuurlijk :juggle:
 
Ik meen javavarens te zien die in de grond staan, deze moet je met de wortelstok boven de grond plaatsen omdat ze anders dood gaan. Tenzij het planten zijn die er op lijken natuurlijk :juggle:


T lijkt ook of er 2 anubias instaan. Het blad lijkt wel wat op een echinodorus, maar de groeivorm meer op anubias. Als het anubias is geldt hier hetzelfde voor.
 
Als t anubias zijn. Groeit super langzaam, hoef je niet te snoeien (zoals hierboven reeds vermeldt).

De javavarens de slechte bladeren eruit knippen dicht op de wortelstok. Die herken je vanzelf, deze gaan zwarte plekken laten zien. Dan krijgt de plant weer wat ruimte. Ook gaan er op de punten van de bladen babyplantjes ontstaan. Als je deze wilt laten uitgroeien tot ze een beetje wortels hebben kun je ze weer herplanten.

De valisneria asiatica (lange sliert wokkel planten), niet afknippen, daar kan die niet goed tegen. Als je een heel lang blad weg wilt hebben, dan of heel laag afknippen of pellen. Deze gaat uitlopers maken over de bodem en dan ontstaat er op een andere plek een nieuw plantje. Als het plantje groot genoeg is kun je de uitloper tussen beide planten afknippen en t nieuwe plantje op de gewenste plek herplanten of weg gooien.

Voor de andere planten geef ik hem door aan een ander forumlid :thumbs:
 
Dat is een ander aquarium die draait prima. Degene waar ik het nu over heb heb ik vandaag geïnstalleerd.

PS guppies zitten er al in omdat die over waren.


Wat bedoel je precies met " guppies die over waren"?
Heb je dan minstens wat ingedraaid filtermateriaal gebruikt of iets anders gedaan om de opstart te versnellen?

Wat is je strategie qua verversen tijdens de eerste weken in functie van de bewoners icm de nitrietpiek?
 
Het aquarium is al eerder ingericht en heb al 150 guppies naar de dierenwinkel gebracht. Om het opstarten te versnellen heb ik easy life easy start en de standaard filters(koolfilter of zoiets nog niet want die waren uitverkocht)
 
Leuk dat je nu nog een bak erbij hebt natuurlijk:thumbs:

Zoals Ben al aangeeft moet je geen kool of koolfilters gaan gebruiken.
 
En de nitrax filters? Deze heb ik niet gekocht omdat ze 10 euro waren maar wat is er mis met koolfilters?
 
En de nitrax filters? Deze heb ik niet gekocht omdat ze 10 euro waren maar wat is er mis met koolfilters?
De nitraxsponsen heb je ook niet nodig. Die verwijderen nitraat (zeggen ze). Nitraat wil je juist hebben voor je planten.
Koolstofspons kun je gebruiken om medicatie uit de bak te verwijderen, of een bruine kleur, maar heeft het nadeel dat het ook sommige voedingsstoffen voor je planten eruit filtert.

Bovendien is het na korte tijd uitgewerkt en het gaat dan gewoon dienst doen zoals de blauwe spons dat doet.
 
Oké, ik heb nu 2 grove 1 of 2 fijne en dat witte ding bovenop mis ik iets of is het goed zo. Ik geef de planten trouwens easy life profito en easy carbo
 
Al die speciale sponzen zijn overbodig. Gebruik de gewone sponzen en spoel ze om de beurt licht uit als de stroming zichtbaar minder wordt.
 
Btw, als je planten omhoog zijn gekomen moet je even kijken of de stengels ver genoeg uit elkaar staan want ze moeten wel voldoende licht kunnen krijgen. Ik zet ze vaak zover uit elkaar dat de blaadjes elkaar net niet raken.
 
Nog een vraag. Er zitten nu 15a20 guppies in en er komt nog een Betta man en vrouw maar welke vissen kunnen daar nog bij? Het aquarium is 80 a 100 liter.
 
Betta met guppen is niet aan te raden als deze guppen mooie, vrolijke staarten hebben. Grote kans dat de betta ze aanziet als een andere man en ze aanvalt; het zijn en blijven kempvissen. Daarnaast zijn guppen zoals John aangeeft vrij druk
 
De Betta en guppen heb ik al eerder gehad en dat ging prima.
 
De Betta en guppen heb ik al eerder gehad en dat ging prima.
Dat het eerder goed is gegaan is geen garantie dat het weer goed gaat. Kempvissen zijn vissen met een enorme variatie aan persoonlijkheden. Waar die van mij prima samen gaat met kleine vissen en vuurgarnalen, hoor je hier ook verhalen van kempvissen die complete bestanden uitmoorden. Die heb ik hier helaas ook gehad en weer verkocht omdat hij te agressief was tegen de rest van mijn bestand. Ik wil je absoluut niet ontmoedigen, maar weet dat de kans er is dat je een minder vriendelijke betta tegen komt
 
Ik heb gelukkig endler guppies dus minder kleurrijke staarten. Bij de dierenwinkel zit soms wel een kempvis bij guppies in dus ik kan daar zien of hij agressief is.
 
Ik heb een Betta en het gaat tot nu toe prima. In het begin was hij aan het jagen maar nu negeert hij de guppies totaal. Hij is ook rustig en ziet er niet gestrest uit.

IMG-20180830-WA0002.jpeg
 
Mooie Betta. Heb je ook drijfplanten in je bak? Dat is eigenlijk met een Betta een must.
 
Ik heb nog geen drijfplanten maar de bedoeling is om de planten tot de oppervlakte te laten groeien. Ik ga vanavond nog tetra's halen dus als er drijfplanten zijn neem ik er een paar mee. Ik zit ook te denken aan een vrouwtje maar ben een beetje bang dat hij dan agressief word
 
Ligt heel erg aan de inrichting van je bak, maar denk niet dat het verstandig is. Je man zal zich constant voort willen planten en de vrouw heeft dan geen rust. Aan te raden is dan 3 vrouwen te houden zodat de man kan wisselen, maar de vrouwen onderling ook. Die zijn namelijk ook niet altijd even lief tegen elkaar. Alle vissen moeten zich namelijk ook ergens kunnen verstoppen/uit kkunnen rusten als ze dit nodig hebben
 
Ik heb nog geen drijfplanten maar de bedoeling is om de planten tot de oppervlakte te laten groeien. Ik ga vanavond nog tetra's halen dus als er drijfplanten zijn neem ik er een paar mee. Ik zit ook te denken aan een vrouwtje maar ben een beetje bang dat hij dan agressief word
Nog eens goed nadenken over de tetra's, en inlezen over ze, een Betta wil niet graag drukke vissen om zich heen zeker niet als ze het eten voor zijn/haar neus weg kapen.
 
Dan zal ik in de winkel vragen welke vissen er wel bij kunnen. Er komen sowieso 2 algeneters. 3 vrouwtjes is teveel voor deze bak. Er is ook nog een kans dat hij naar mijn vader moet verhuizen want mijn moeder vind de kleuren niet mooi. Als hij naar mijn vader verhuist komt hij in een 80 liter bak(de bak waar dit topic over gaat) en anders blijft hij in mijn aqua 20(topic over het aquarium dat na een week bruin was)
 

Terug
Bovenaan