Wat is er nieuw

planten snoeien

• Onderwerp starter Onderwerp starter Mitchel.
  • Startdatum Startdatum
M

Mitchel.

Guest
Hoe kan ik het beste de planten snoeien? Op den duur zijn ze veel te lang geworden of te breed geworden of er komen opeens nieuwe plantjes te boven uit de bodem. Het gaat om de volgende planten:

- Heteranthera zosterifolia (sterren kruid)
- samolus floribundus (sla plantje)
- hydrocotyle leucocephala
- vallisneria torta (kleine schroef vallisneria)
- rotala rotundifolia (ronde rotala)
- crypotocoryne beckettii
- microsorium pteropus (java varen)
- waterpest
- Limnobium laevigatum

Bij alle stengelplanten kan je de mooie toppen op gewenste hoogte afbreken en opnieuw planten. De onderstukken kan je weggooien maar ook laten staan-> er komen dan meestal weer 1 of 2 nieuwe koppen uit. Ik zelf plant de mooie koppen altijd tactisch v��r de oude onderstukken 😉 Je kan stengelplanten ook gewoon scheren (afknippen) als een heg. Alleen duurt het dan een poos voor de mooie nieuwe kopjes komen. De onderstukken vind ik vaak ook niet zo mooi als de koppen. Dus ik herplant liever. Vaak zoals je een bos bloemen zou bossen, of dakpansgewijs zodat alle mooie koppen goed zichtbaar zijn. 😉

Bij de crypto's groeien de nieuwe plantjes steeds tegen elkaar aan. Die breek je uit elkaar en de kleine plantjes plant je terug. Je kan ook best een periode steeds de grote en lelijke bladeren eruit plukken.

Bij javavaren kan je de kleine nieuwe plantjes die aan de bladen groeien behouden en de grote weggooien. Je kan de grote bladeren ook gerust afknippen 'scheren'. Het duurt eventjes maar dan komen er gewoon weer nieuwe frisse blaadjes.

De valisneria maakt zelf uitlopers onder de grond en even verderop komt er weer een stekje omhoog. Hierbij is het dus een kwestie om alleen de plantjes van de gewenste hoogte ge behouden. IN het verleden knipte ik ze ook wel eens af, maar vaak wordt de plant dan bruin.

Overigens telt voor vrijwel alle planten dat je lelijke en te grote bladeren gewoon steeds weg kunt plukken. Dat doen ze bij topbakken ook, die hebben echt ook allemaal wel eens een lelijk blaadje. 🙂

Succes!

De valisneria he. Ik had er ��n en inmiddels heb ik er vier. Ik vind dat echt te veel van het goede, haha. Kan ik er ook ��n gewoon uit de bodem trekken, voorzichtig? Zodat ik een plantje minder heb?

Ja, maar bedenk dat ze onder het grind met elkaar verbonden zitten door een worteldraad. Het handigst maak je even een snee met een aardappelmesje door de bodem tussen twee planten in voordat je er een uittrekt. Je kan er ook voor kiezen om die vier dicht bij elkaar te planten zodat je een wat vollere bos hebt. Misschien ook mooi 🙂

Mitchel. zei:
De valisneria he. Ik had er ��n en inmiddels heb ik er vier. Ik vind dat echt te veel van het goede, haha. Kan ik er ook ��n gewoon uit de bodem trekken, voorzichtig? Zodat ik een plantje minder heb?

Nog nooit aan de slootkant met riet gelopen?
Poot er 1 neer, en hij loopt zelf uit,net als de valesneria.

Bij mij duiken de Cory,s erachter.

Bedankt voor de tips!

Ik ga hier binnenkort mee aan de slag. Wie weet loop ik dan nog wel ergens tegen aan hoor, haha.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan