Wat is er nieuw

Planten staan er niet florisant bij...

• Onderwerp starter Onderwerp starter linda185
  • Startdatum Startdatum
Meer licht meer voeding? Dat begrijp ik. Meer voeding, minder licht????? Dat lijkt me in tegenspraak?
Bekijk bijlage 270755
Omdat ik vind dat we niet de vraag moeten stellen "hebben we genoeg licht voor onze planten?" maar eerder: "hebben we genoeg voeding/CO2 voor onze planten?"
Omdat voeding belangrijker is dan licht voor de suikerproductie.

want:
- heb je genoeg licht voor je plant maar niet genoeg voeding gaat de plant langzaam maar zeker dood
- heb je genoeg voeding voor je plant maar niet genoeg licht gaat de plant zeker niet dood, als je maar niet onder het LCP komt

Daarom mijn stelling dat je door meer voeding toe te voegen minder licht kan gebruiken.

We kunnen gerust stellen dat een plant én niet zonder licht kan én niet zonder CO2 én niet zonder bemesting én niet zonder water én er is een passende temperatuur nodig. Je kan dus niet zeggen: Heb je genoeg voeding voor een plant maar niet genoeg licht, en dan een toevoeging maken, als je maar niet onder het LPC komt.... Als je wel genoeg voeding geeft maar te weinig licht dan gaat de plant (ook) dood. Ik kan namelijk ook niet zeggen: heb je genoeg licht maar niet genoeg voeding, even toevoegen, maar wel net boven de doodgaan grens, dan gaat de plant net niet dood. Maar die discussie bedoel ik helemaal niet. Al een heel eind terug heb ik aangegeven dat alle elementen die ik hiervoor aangeef nodig zijn om een plant optimale groeimogelijkheden te geven. Waar ik zelf van uit ga, en dat is voor mij het begin, is de benodigde lichtsterkte. Als dit is wat een plant vraagt, en dit weten we in de meeste gevallen al omdat dit van de meeste planten al bekend is, kan ik de rest daarop aanpassen. Als ik begin met voeding, die voedingsvraag kennen we vooraf vaak nog niet, en ik heb dit op een passend niveau maar het blijkt dat ik onvoldoende lichtintensiteit aanbiedt moet ik dit wijzigen waarna ik vervolgens de voeding ook weer moet gaan wijzigen. Wel een leuke discussie dit... Overigens is dat een denkwijze die ik erop na hou. Het is een mening, geen wetenschappelijk feit. Daarom mag iedereen deze mening omverschoppen!

Ik ben het met bovenstaande reactie eens,en daarom is het ook best wel lastig om Linda goed te adviseren.Boven het bakje zie ik Led's,maar of deze nu voldoende licht produceren dat is zomaar de vraag, of het probleem.

Boven het bakje zie ik Led's,maar of deze nu voldoende licht produceren dat is zomaar de vraag, of het probleem.
Zo te zien is het een Superfish Home, tenzij dit een ander model is met sterkere verlichting, is het zeer zwak te noemen. Bij mij wil niks anders dan planten als Anubias, Crypto en Javavaren.
Superfish staat nou eenmaal niet bekend om zijn kwalitatieve goede LED verlichting.

Als dit de home 80 is heeft hij 12 watt aan led. Dat is ook vrij weinig. Op de foto lijkt het er ook op dat de verlichting vast zit.
Dan zit je wel zeer beperkt in je keuze aan planten en krijg je nooit compacte groei.

Aan de dimensies te zien is dit geen Home80. Laten we even de reactie van TS afwachten, ben wel benieuwd.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan