Wat is er nieuw

Planten sterven af (gaatjes + verdorren)

variatietip

Well-known member
Lid geworden
2 augustus 2013
Wat kan er met mijn planten aan de hand zijn? Mijn Hygrophila Polysperma (Belgisch groen) heb ik al sinds het begin en heeft altijd goed gegroeid, zelfs zonder toevoegingen. Nu geef ik sinds 1,5 - 2 maanden Sera Florena. Sinds 3 weken lijkt de plant langzaam te verdorren. Dagelijks moet ik bladeren eruit scheppen. Ze laten ook makkelijk los als ze al ver in de verdorring zitten. Het begint volgens mij met een plaatselijke kleurafname en dan komen er ook duidelijk gaten in. Ik dacht eerst deze gaatjes door mijn platy's en guppy's kwamen en de verdorring zou dan door het gebrek aan licht komen. Nu zijn de onderste bladeren vaak wel de dupe, maar de bovenste bladeren verdorren nu ook. Zie foto's:
267421_0_82_311020131014.jpg

613389_0_82_311020131015.jpg

Nu is mijn Bacopa caroliniana�nog duidelijker dood aan het gaan. Hier zijn dus geen gaatjes, maar het blad wordt gewoon bruin en rot weg.
943185_0_82_311020131013.jpg

Mijn Anubias Nana vertoont ook al bruinige randen en vlekjes. De witte stipjes is gewoon zand. Ik heb al begrepen dat dit soort planten pas later problemen aangeven. Ik moet wel zeggen dat deze plant het laatste erin gezet is, en dat hij het naar mijn idee heel goed gedaan heeft met steeds nieuwe groene bladeren. Ik dacht dat het een trage groeier zou zijn, maar ik vind dat dit wel meevalt.
342287_0_82_311020131008.jpg

Aanvankelijk dacht ik dat mijn planten te verduren hadden van het vele verplaatsen (ze raakten vaak vanzelf los uit de bodem). Dus ik begreep dat ze even moesten aanslaan, maar nu wordt het wel heel bond. Ik ga vandaag nog met deze foto's naar de LFS. Maar misschien heb jij een idee?

Lichturen: 10.30 - 14.30 uur + 17.00 - 22.00 uur.
Aquarium: 60x30x30 plus standaard 1 tl-buis.
Plantenvoeding: Sera Florena (maar ik denk dat ik af en toe eerder de helft van de aanbevolen hoeveelheid op de verpakking erin heb gedaan, omdat mijn bak niet zo overwoekerd is en ik denk dat ze eerder willen dat je te veel erin gooit). Geen CO2-toevoegingen.
De vissen: 5 corydorassen (4 - 4,5 cm), 4 platy's (3 - 4 cm) en 3 guppy's (3,5 - 4 cm). Ze hebben allang niet meer jeuk gelukkig. 😀 Ik ben daarom ook gestopt met de dagelijkse verversing. De klachten van de planten bestonden trouwens voor het verversen al, maar ze kunnen natuurlijk vere�rgd zijn.
Substraat: zie foto (niets voedingsrijks: mix van grind en zand).

Is dit trouwens alg? Lijkt er wel op... Wat moet ik hiermee? Het zijn draden, bruinige aanslag en soms felgroene aanslag (zie linksonder).
614661_0_82_311020131011.jpg

Zou fijn zijn ,als jij de waterwaarden erbij zet.
Of moeten we dat maar raden?

Die mag je inderdaad raden. Ik ben vandaag langs de LFS geweest en daar werd al snel duidelijk dat het vooral een voedseltekort is. Nu blijkt ook dat ik te weinig geef. Ik gaf maar iets van 2,5 ml per week, terwijl op de verpakking 5 ml per 20 liter staat. Om de een of andere reden drong dit niet tot me door. Dus ik probeer het even met 10 ml per week. 🙂

En die tak met die algen op de laatste foto heb ik verwijderd.

Nee,raden doe ik niet aan.
Kan nitraat te kort zijn,of Fosfaat overschot.
Meten is weten.

Je hebt tekort,ga je 10 ml geven.
Terwijl je eerst 2,5 gaf.
Overdaad schaad.

Die stengel gooi ik in een bak met posthoornslakken.
2 dagen ,brandschoon.

Ik ga morgen even langs om voor de zekerheid nitraat en fosfaat te meten. 🙂 Ik dacht dat het op zich geen kwaad kon om opeens meer plantenvoeding te geven.

Dat wist ik niet van die slakken. Handig!

Kijk maar Bababoel.
Die zag het van mij.

Meer voeding is ook meer alg.
In mijn plantenkweekbakken geef ik heel weinig,met 4 uur licht.
Groeit,zonder alg.
Is geen voedsel voor.

Nitraat < 10 mg/l (geel)
Fosfaat < 10 mg/l (heel lichtblauw)

Ik heb ook eens bij verandering van voeding gaatjes gehad en de oorzaak was een kaliumtekort.
het is belangrijk dat alle voedingsstoffen voldoende aanwezig zijn. Bij een tekort van 1 kunnen er algen ontstaan.
Een teveel aan voeding veroorzaakt geen alg. Algen ontstaan alleen bij voedingstekorten.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan