Wat is er nieuw

PLanten sterven af waarom?

• Onderwerp starter Onderwerp starter The Magician
  • Startdatum Startdatum
T

The Magician

Guest
Beste,
Ik heb sinds kort een probleem met wat planten in mijn aquarium.
Mijn valisneria krijgen gaten in hun blaren en de sommige bladeren sterven gewoon af. dit zorgt voor onnodig veel planten afval in het aquarium zelf. ik heb geen idee hoe dit komt en zou graag weten wat ik eraan kan doen. De bladeren krijgen eerst gaten en worden vervolgens helemaal doorzichtig alsof alle cellen afsterven en het chlorofy uit de bladeren verdwijnt. Als ik informatie vroeg in de winkel zijden ze dat het mijn ancistrus zou zijn maar deze komt nooit aan de bladeren en zit al sinds een week apart en toch blijven de gaten verschijnen. Ik heb de planten in december wel verplant naar een nieuw aquarium omdat het vorige een lek had onderaan. dus ze zitten in een nieuwe voedingsbodem maar deden het tot begin deze maand heel goed met veel uitschieters.

Ook heb ik rechts achteraan een plant staan die er plots zijn oudere blaadjes begon te verliezen en waarvan de stelen doorbraken alsof ze waren dood gegaan en afgestorven maar blijven wel groeien dus deze heb ik dan geprobeerd opnieuw te planten maar dit heeft als gevolg dat het allemaal een rommeltje wordt en dit kan zo niet blijven duren.
Het gebeurd ook niet bij alle maal want er zijn er een paar die mooi voort groeien let nieuwe aftakkingen.

Kan iemand me zeggen wat het probleem kan zijn en wat ik eraan kan doen?
En ook wat de juiste naam is van de 2de plant.

open

open

Staan ze misschien te diep, iets omhoog trekken, dat ze lucht krijgen.
Bijna zwevend boven de bodem.

Kan ik nog wel proberen maar er zijn er die het wel goed doen en even diep staan dus dat lijkt me vreem, maar ik het in ieder geval eens proberen.

Hoelang heb je die plant in de bak want Vallisneria slaat niet altijd even goed aan namelijk.
En even letten op de opmerking van Bertus over de plantdiepte.

mijn valisneria staan er ruim een half jaar in. daarvoor stonden ze al iets meer dan een jaar in mijn vorige bak.
De andere plant staat er ook al een halfjaar in maar deze had ik nog maar een paar maand in de vorige bak.

Een Vallisneria neemt het voedsel voornamelijk met haar bladeren op. Afhankelijk van welke soort je precies hebt maar over het geheel genomen houdt de plant niet van al te zacht water. Als de bladeren verglazen is dit bijna zeker een tekort aan CO2 maar meer nog aan meststoffen. De plant behoeft nl. niet echt veel CO2. Sommige Vallisneria soorten verglazen of rotten redelijk snel, andere weer minder. Het komt ook voor, zoals John ook opmerkt, dat de plant gewoon niet aanslaat. Zelf hebben bijv. de nana die het "doet" maar daar is alles mee gezegd. Bij mij is het nooit een mooie plant geweest. De foto's zijn niet al te duidelijk dus ik ben niet zeker welke die "andere" plant is?

Groet,

Ben

Ik heb in een aantal nano bakjes ze ook en geef daar geen voeding en toch doen ze het "goed".
Ik vindt het zelf geen moeilijke plant als hij maar eenmaal is aangeslagen.

Heel vroeger, opa vertelt nu uit eigen werk... 😉, was het hebben van een aquarium heel anders. Veel zaken die nu gewoon zijn hadden we niet. Een van de planten die bijna iedereen wel in zijn of haar (hoewel...haar... minder, was toch een mannending?)was toch de Vallisneria. Naast Anubias en Javavarens bijv. waren dat de planten die het wel "deden". Ook de Lotussen waren geliefd maar je kon ze niet ze mooi laag houden als nu, aan licht mankeerde het vaak ook. Mijn eerste (Eheim-)motor(!) filter kreeg ik toen. Wat een luxe! Als ik eraan terugdenk, hahaha. Maar ook toen al veel plezier van deze hobby....

Groet,
Ben.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan