Planten sterven af

mjgroep

Well-known member
Lid geworden
17 november 2020
Berichten
104
Leeftijd
57
Locatie
heerhugowaard
Hallo allemaal.

Ik weet niet meer wat er mis is met mijn bak. al mijn planten sterven langzaam af.
Ik heb getweakt aan het licht aan de voeding, water verversing maar ik weet het niet meer.
CO-2 is niet aan veranderd HP waarde rond de 6,5 / 7

Waterwaardes lijken ok, maar weet niet wat nu mijn planten laat sterven
Temperatuur rond de 25 graden

plantenvoeding:
A complex aquaria van aqua synergy
De hoeveelheid iets opgevoerd boven wat de bak nodig zou hebben

planten root sticks van easy life ( deze heb ik er 2 weken geleden bij gedaan )
Bodem is zwart grint

Vissen doen het prima
daarintegen, foto 3, al mijn slakken (8) zijn nu ook dood

Ik wil er wel nieuwe planten in gaan doen maar wil eerst weten waardoor mijn planten sterven
Hier wat foto's

Er zit wil een soort bruine aanslag op al mijn hout en de achterwant ik weet niet of deze lagen een probleem maken maar de plantesterfte is pas sinds een aantal maanden.
Voordat er iets fout is gegaan aren de plasten met het rode bald niet tegen te houden, Snoeien elke 2 weken. De drijfplantjes die ik had elke week inperken. Snap niet wat het kantelpunt is geweest
Bak draad nu een jaar of 6 a 7 en zonder problemen een jaar of 3 a 4

vissen:
4 maanvissen (waren er 6 maar 2 zijn al een half jaar gelden overleden)
8 coriodiras
20 tetra's
6 siamese algen eters
4 ( ik noem het maar) mini pleco's , 10 cm groot
en hat 8 zwart geel gestreepte slakken ( foto 3)

hoop dat iemand mij hiermee kan helpen.
Vriendelijke groeten
Marc
 

Bijlagen

  • 1.jpg
    1.jpg
    904.2 KB · Weergaven: 17
  • 2.jpg
    2.jpg
    1 MB · Weergaven: 14
  • 3.jpg
    3.jpg
    634.3 KB · Weergaven: 16
  • 4.jpg
    4.jpg
    638.6 KB · Weergaven: 14
  • 5.jpg
    5.jpg
    932.7 KB · Weergaven: 14
Omdat ik weet dat de deskundigen hier om gaan vragen:
wat is de waarde van
nitraat (NO3)
fosfaat (PO4)
ijzer (Fe) als je dat kunt meten.

Voor zover ik kan terugvinden op internet bevat A complex aquaria van aqua synergy geen nitraat en fosfaat,maar alleen allerlei fancy stofjes en mineralen en sporenelementen. Je planten hebben nitraat en fosfaat nodig om te groeien!
Verder zit er carbon in, waarschijnlijk (maar dat moet je even nakijken) glutaaraldehyde. Een stofje waarover de meningen verdeeld zijn of het schadelijk is of niet, maar zeker is dat er sommige planten niet zo goed tegen kunnen (o.a. vallisneria)
 
Omdat ik weet dat de deskundigen hier om gaan vragen:
die deskundigen vinden zelf dat ze deskundig zijn…? :sorry:Of zijn ze door schade en schande wijzer geworden… :):)
 
Of zijn ze door schade en schande wijzer geworden
Ook dan mag je je soms best een deskundige noemen denk ik;)
De manier waarop je de wijsheid vergaard is denk ik niet zo belangrijk.
 
Omdat ik weet dat de deskundigen hier om gaan vragen:
wat is de waarde van
nitraat (NO3)
fosfaat (PO4)
ijzer (Fe) als je dat kunt meten.

Voor zover ik kan terugvinden op internet bevat A complex aquaria van aqua synergy geen nitraat en fosfaat,maar alleen allerlei fancy stofjes en mineralen en sporenelementen. Je planten hebben nitraat en fosfaat nodig om te groeien!
Verder zit er carbon in, waarschijnlijk (maar dat moet je even nakijken) glutaaraldehyde. Een stofje waarover de meningen verdeeld zijn of het schadelijk is of niet, maar zeker is dat er sommige planten niet zo goed tegen kunnen (o.a. vallisneria)
Ik zou beginnen waar alles begint. Wat zijn planten nodig om te groeien? Energie uit het licht, elke plant heeft een bepaalde lichtvraag, water en kooldioxide. en ze heeft voeding nodig. Denk eens aan die volgorde?
 
Ik zou beginnen waar alles begint. Wat zijn planten nodig om te groeien? Energie uit het licht, elke plant heeft een bepaalde lichtvraag, water en kooldioxide. en ze heeft voeding nodig. Denk eens aan die volgorde?
Ja, heb je volledig gelijk in, maar in de beginpost van TS staan ook al een aantal gegevens en ik ging ervan uit dat jullie die er wel bij zouden pakken. Rode planten die het in het begin langere tijd goedgedaan hebben, zegt al iets over de lichtsterkte bijv.....
 
Ik ken deze niet maar wellicht kan @Cornelius hier iets over zeggen.
Ik ken het product niet. Op de website word het de hemel in geprezen, met maar als het te mooi is om waar te zijn dan is het meestal niet waaar.
Zeker niet als er word vermeld dat er ook gebruik word gemaakt van geneeskrachtige kruiden.
Dan haak ik persoonlijk af.
 
Ik ken het product niet. Op de website word het de hemel in geprezen, met maar als het te mooi is om waar te zijn dan is het meestal niet waaar.
Zeker niet als er word vermeld dat er ook gebruik word gemaakt van geneeskrachtige kruiden.
Dan haak ik persoonlijk af.
Ja de laatste jaren zijn er veel nieuwe merken bijgekomen en op de beurs gaven ze zelfs flesjes weg maar ja ik had er ook altijd vraagtekens bij en ben niet overgestapt.
 
Terug
Bovenaan