Drup
Well-known member
- Lid geworden
- 16 mei 2021
Zo'n leuk project!
Waarom heb je dan mos door de grond heen?
Ok, dat wist ik niet maar ja ik zit ook niet on die hoek van de hobby.
@Fozzy heeft er denkelijk ook ervaring mee opgebouwd waar jullie samen iets aan zouden kunnen hebben?Ik wist het uiteraard ook niet.
Bij filmpjes op youtube over planten-terraria werd steeds gehamerd op het belang van oa een goede bodem, dus dat advies heb ik ter harte genomen.
Iedereen zal het ook weer anders doen, maar je moet ergens beginnen 🙂
Komt nog veel bij kijken zeg.
Tot 1 tot 6 weken erna de ellende begint met al of niet dode vissen, slechte of dode planten en misschien ook een bak vol met alg.
Ja en dit zie je terug bij aquaria. En pas na langere tijd kun je bv wat betreft planten gerichtere keuzes maken.dat je keuzes moet maken op een moment dat het bijna onmogelijk is om voldoende kennis te hebben om die keuzes op een goede manier te maken
Dat geldt eigenlijk bij heel veel hobbies waar je in meer of mindere mate voor moet leren/ervaring op doen.Bij een filmpje met 10 tips voor het beginnen met terraria (ja, dat soort filmpjes kijk ik), was tip nr 10 om niet bang te zijn om fouten te maken.
Mooie insteek. En het blijft interessant om te volgen. Temeer omdat ik zelf met de gedachten speel iets dergelijks te doen, niet op korte termijn. Het idee moet nog groeien in mijn hoofd, een doel stellen zeg maar.Het is het voorbereiden en doen en leren als gevolg van mijn fouten wat ik zie als nieuwe hobby 🙂
Ja en dit zie je terug bij aquaria. En pas na langere tijd kun je bv wat betreft planten gerichtere keuzes maken.
Dat geldt eigenlijk bij heel veel hobbies waar je in meer of mindere mate voor moet leren/ervaring op doen.
Mooie insteek. En het blijft interessant om te volgen. Temeer omdat ik zelf met de gedachten speel iets dergelijks te doen, niet op korte termijn. Het idee moet nog groeien in mijn hoofd, een doel stellen zeg maar.
Geen bewoners. En ik zit te denken aan alleen botanische orchideeën, er zijn talloze mini-soortjes. Water vind ik eigenlijk wel heel erg leuk als ik naar de bak van @Fozzy kijk. Stromend water maakt zo'n bak toch levendiger vind ik. Minder statisch en dat is denk ik wel fijn als er voor de rest geen levende have in de bak zit.Heb je al een idee of je het met of zonder water wil doen? Met of zonder bewoners als bijvoorbeeld kikkers? Misschien ook alleen planten?
Ik ben er nog niet uit. Ik was lid van https://www.orchidboard.com/community/ maar kom er niet meer in. Zal me waarschijnlijk opnieuw moeten registreren. Eens kijken of ik daar wat kan vinden.@NicoleE als je met orchideeën wil gaan is denk ik hoogte belangrijker als breedte. Als ik kijk naar de bakken bij de bouwer in Heerlen, waar ik de bak gehaald heb, zijn de bakken vd orchideeën meest 80cm hoog. De mijne is 100x 60x50.
Ik ben er nog niet uit. Ik was lid van https://www.orchidboard.com/community/ maar kom er niet meer in. Zal me waarschijnlijk opnieuw moeten registreren. Eens kijken of ik daar wat kan vinden.
Dat forum is wel een aanrader.
Maar goed, terug naar het project van @Drup
Ik wil haar topic niet kapen.
Waar kijk ik nu naar?Hier voorzichtig begonnen met de bak.
Eerste stap, het drainage-systeem op z'n Drup's 🙂
Bekijk bijlage 363408Bekijk bijlage 363409
We hebben een stuk slang aangebracht in de hoek, waarmee we eventueel stilstaand "teveel" water kunnen afzuigen. Ik weet zeker dat ik teveel water ga geven en ik hoop die fout hiermee te kunnen herstellen.Waar kijk ik nu naar?
Gaat er water circuleren onder de hydrokorrels of hoe moet ik dit zien?
Ik begrijp nu je bedoeling. Slim om zo'n kranen te gebruiken! Zie ja maar weet dat de hobby's best dicht bij elkaar liggen.We hebben er een koppelstuk van een kraan-systeem van een Eheim classic voor gebruikt. Dan kunnen we er van alles voor gebruiken.
Wat is de reden dat je het sphagnum kleiner maakt? Ik wil juist lange stukken voor mijn doel.
Ja dat 'makes sense' want strengen zullen plaatselijk veel vocht vasthouden.Dit is al vrij grondig klein gesneden. En dan nog is het vrij grof in de bodem. Het is de bedoeling dat het her en der verspreid in de bodem vocht vasthoudt zonder dat het plaatselijk zo nat wordt dat het gaat schimmelen.
LOL, altijd de zaken van de positieve kant bekijken 👍Ik heb straks in elk geval weer een mes om te slijpen 🙂
Ik denk eigenlijk dat we het grootste deel van de tijd wegkomen met 2x per week sproeien.Mooi begin Marjan en moet je die planten ook elke dag besproeien?
Ziet er mooi uit Marjan.
Daar maken we een kwis van en ik zie iets van leer met stiksels maar verder heb ik geen idee.Wat staat er aan de rechterkant tegen de ruit? Is dat iets buiten de bak of erin?
Bekijk de onderstaande video om te zien hoe je onze site als een web app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.