Wat is er nieuw

Planten tijdens het indraaien, plan van aanpak.

NicoleE

Well-known member
Lid geworden
27 juli 2013
Leeftijd
58
Hoe ga ik dit nou zo kort mogelijk opschrijven. Dit voelt als een topic waar ik zelf de antwoorden op zou moeten weten maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Als jullie me een zetje in de goede richting kunnen geven zou ik daar erg blij mee zijn.

Ik sta op het punt een Dennerle cube 60 in te draaien. Er komt best veel licht boven (58 lumen/liter dimbaar) en CO2 wordt erop gezet.

Nu vraag ik me af wat het beste is tijdens het indraaien, omdat ik verschillende dingen lees.

• Indraaien met plantenkeuze die ik uiteindelijk voor ogen heb? Ik ben nog niet uit de plantenkeuze maar daar zullen zeker langzamere groeiers bij kunnen zitten. Ik wil ook graag planten proberen die ook wel veeleisender genoemd worden.
  • Aanplanten met heel veel snelgroeiers zoals ze vaak aanbevolen voor tijdens het indraaien, en die er na het indraaien (deels) uit gaan om plaats te maken voor de definitieve plantenkeuze? Dan is het evenwicht ook weer uit het bakje.
  • In elk geval flink beplanten, las een percentage van zo'n 80% van de bodem.
  • Licht gelijk op volle sterkte, dat wil zeggen, de sterkte die ik uiteindelijk ook wil gebruiken? Ik las ook weer ergens dat indraaien met minder licht aan te raden is.
Natuurlijk is er ook een middenweg maar ik heb zoveel zin en onzin gelezen dat ik niet meer weet wat verstandig is.

Ik denk met wat ik gelezen heb, beginnen met de planten die er uiteindelijk ook in moeten komen en het licht zo instellen waarvan ik denk dat ik genoeg licht heb voor de plantenkeuze.

Wat zou jullie plan van aanpak zijn wat betreft planten tijdens het indraaien?

Als eerste vraag ik me af of je niet moet dimmen want @benvo heeft een prachtige plantenbak maar zelfs niet zoveel lumen als ik het goed heb. Tenzij je erg lichtbehoevende planten neemt denk ik dat je met 30-40 lumen al best hoog zit. Zelf zit ik in de Fusion nog niet eens op 20 Lumen.
Belangrijk is wel om vanaf de opstart voor voldoende voeding en dus ook co2 te zorgen.

Ik start altijd gelijk met de verlichtingsduur van zo n 10 uur die ik later ook hanteer en zorg voor voldoende voeding.

Je twijfelt erg terwijl je het antwoord volgens mij wel weet.
Aanplanten met heel veel snelgroeiers zoals ze vaak aanbevolen voor tijdens het indraaien, en die er na het indraaien (deels) uit gaan om plaats te maken voor de definitieve plantenkeuze? Dan is het evenwicht ook weer uit het bakje.
Snelgroeiers zijn goed maar begin met de planten welke je wil dan draaien ze met de bak in, en geef ze ook gelijk voeding.

In elk geval flink beplanten, las een percentage van zo'n 80% van de bodem.
Net wat je wilt, er is niet echt een onder of boven grens.
Licht gelijk op volle sterkte, dat wil zeggen, de sterkte die ik uiteindelijk ook wil gebruiken? Ik las ook weer ergens dat indraaien met minder licht aan te raden is.
Begin gelijk met de voeding, en licht is uiteindelijk ook plantvoeding te noemen, bijkomend is dat de planten gelijk er aan wennen en er hooguit een kleine bijsturing nodig is.

Op de eerste plaats, sorry voor het vreemde lettertype hier boven, is geknipt en geplakt vanuit het mailprogramma.

Als eerste vraag ik me af of je niet moet dimmen want @benvo heeft een prachtige plantenbak maar zelfs niet zoveel lumen als ik het goed heb. Tenzij je erg lichtbehoevende planten neemt denk ik dat je met 30-40 lumen al best hoog zit.
jazeker, dimmen moet voor mij met wat ik wil, anders is het vreselijk overkill. Geeft wellicht ruimte voor de toekomst maar die is ver weg.

Belangrijk is wel om vanaf de opstart voor voldoende voeding en dus ook co2 te zorgen.
Limoengroen 😉

Ik start altijd gelijk met de verlichtingsduur van zo n 10 uur die ik later ook hanteer en zorg voor voldoende voeding.
Zo, die 10 uur had ik niet gedacht. Ik begrijp denk ik waarom je dat vanaf het begin doet, omdat je dan ook wat betreft voeding gelijk kunt sturen op die 10 uur.

Je twijfelt erg terwijl je het antwoord volgens mij wel weet.
Ja, als ik jullie antwoorden lees, zoek ik vooral bevestiging.

Snelgroeiers zijn goed maar begin met de planten welke je wil dan draaien ze met de bak in, en geef ze ook gelijk voeding.
:thumbs:
Dus toch. Leek me al niet logisch alles vol te zetten met snelgroeiers en dan weer de helft eruit te trekken.

Net wat je wilt, er is niet echt een onder of boven grens.
Een zien waar ik uit ga komen.
Ik heb nog niet echt een plan gemaakt. Kijken of ik over anderhalve week wat kan laten bezorgen.

Begin gelijk met de voeding, en licht is uiteindelijk ook plantvoeding te noemen, bijkomend is dat de planten gelijk er aan wennen en er hooguit een kleine bijsturing nodig is.
Dankjewel.

Als eerste vraag ik me af of je niet moet dimmen want @benvo heeft een prachtige plantenbak maar zelfs niet zoveel lumen als ik het goed heb. Tenzij je erg lichtbehoevende planten neemt denk ik dat je met 30-40 lumen al best hoog zit. Zelf zit ik in de Fusion nog niet eens op 20 Lumen.

Boven mijn bak hangt zo rond de 50 lumen per liter. En dat gedurende 8 uur per dag. In totaal, dus incl. dimtijden brand mijn licht vanaf 8:30 uur in de ochtend tot 23:00 uur in de avond.

Boven mijn bak hangt zo rond de 50 lumen per liter. En dat gedurende 8 uur per dag. In totaal, dus incl. dimtijden brand mijn licht vanaf 8:30 uur in de ochtend tot 23:00 uur in de avond.
Dat is flink wat licht Ben. Even helemaal terzijde, jouw bak is prachtig en wordt ook met liefde onderhouden.

Ik ben nog niet uit de plantenkeuze maar daar zullen zeker langzamere groeiers bij kunnen zitten. Ik wil ook graag planten proberen die ook wel veeleisender genoemd worden.
langzame groeiers gaan in de regel niet goed samen met veeleisende planten. Die hebben in de regel meer licht nodig
Er komt best veel licht boven (58 lumen/liter dimbaar)
met de helft (20-40 lumen) kan je alles laten groeien wat je wilt
Aanplanten met heel veel snelgroeiers zoals ze vaak aanbevolen voor tijdens het indraaien
met een plantbezetting van 80% heb je geen snelgroeiers extra nodig
Licht gelijk op volle sterkte, dat wil zeggen, de sterkte die ik uiteindelijk ook wil gebruiken? Ik las ook weer ergens dat indraaien met minder licht aan te raden is
het opbouwen van de licht-intenstiteit doe je alleen in het kader van algpreventie

Dankjewel Corne

langzame groeiers gaan in de regel niet goed samen met veeleisende planten. Die hebben in de regel meer licht nodig
Dat klonk ook niet lekker. Ik ga dankbaar gebruik maken van het overzicht dat jij een paar jaar geleden maakte (en natuurlijk is niet alles absoluut).
met de helft (20-40 lumen) kan je alles laten groeien wat je wilt
zo'n 60%
met een plantbezetting van 80% heb je geen snelgroeiers extra nodig
Ah die insteek kende ik nog niet.
het opbouwen van de licht-intenstiteit doe je alleen in het kader van algpreventie
Totdat je ziet dat de planten aan geslagen zijn, groei ziet?

Totdat je ziet dat de planten aan geslagen zijn, groei ziet?
Niet per definitie als je groei ziet.
(meestal is de plant zijn interne reservers aan het aanspreken en dan lijkt het net alsof ze al goed groeien)
Omdat de bacteriecultuur zich nog moet gaan ontwikkelen krijgen algen in de opstart vrij spel om zich te manifesteren. Dat kan je een beetje controleren met minder licht.

Maar de planten hebben natuurlijk licht nodig, daarom ben je verplicht om de tijdsduur te verlengen en als je op de max tijdsduur zit ga je beginnen met het verhogen van de intensiteit.
Tenminste zo doe ik het als ik opstart met planten.
(In de regel start ik een maand op zonder planten (Dark-start)

(In de regel start ik een maand op zonder planten (Dark-start)

Omdat de bacteriecultuur zich nog moet gaan ontwikkelen krijgen algen in de opstart vrij spel

Weet je, dat is nou oa wat ik me afvroeg. Algen, diatomen, schimmel op hout die de planten overwoekeren kennen we denk ik allemaal wel van het indraaien. En dan wordt het voor de planten die een hele transitie door moeten maken nog lastiger lijkt me zo.

Dat was ook een beer op de weg die ik voor me zag. Ik denk dat ik gewoon eens een dark-start ga proberen.
Nooit eerder gehoord en natuurlijk ook nooit gedaan, maar het is denk ik goed om eens te ervaren. Weer een ervaring rijker.

Niet per definitie als je groei ziet.
(meestal is de plant zijn interne reservers aan het aanspreken en dan lijkt het net alsof ze al goed groeien)
Zo had ik het nooit bekeken, maar heel helder zoals je het uitlegt.

Wederom dankjewel Corne

Nooit eerder gehoord en natuurlijk ook nooit gedaan, maar het is denk ik goed om eens te ervaren. Weer een ervaring rijker.
Een Dark Start (aka Plantless Cycle) dat is de bak een aantal weken zonder verlichting, zonder voeding en zonder CO2 te laten draaien
(met filter en iets warmer water dan normaal) om daarna pas te gaan beplanten als er geen NH3 en NO2 meer word gemeten. Dit wordt uiteraard wel gedaan als er zoveel water mogelijk uit de bak is gehaald.
De reden achter deze strategie is dat de bacteriecultuur goed in ontwikkeling is gekomen zodat je veel minder last krijgt van 'melting, van gevoellige planten
en dat de planten in het algemeen makkelijker door de transitie van emersed naar submersed komen. En daarbij heb je geen last meer van een nitrietpiek als je na een aantal weken de beplanting aanbrengt.

t is de bak een aantal weken zonder verlichting, zonder voeding en zonder CO2 te laten draaien
(met filter en iets warmer water dan normaal) om daarna pas te gaan beplanten als er geen NH3 en NO2 meer word gemeten. Dit wordt uiteraard wel gedaan als er zoveel water mogelijk uit de bak is gehaald.
De reden achter deze strategie is dat de bacteriecultuur goed in ontwikkeling is gekomen zodat je veel minder last krijgt van 'melting, van gevoellige planten
en dat de planten in het algemeen makkelijker door de transitie van emersed naar submersed komen. En daarbij heb je geen last meer van een nitrietpiek als je na een aantal weken de beplanting aanbrengt.
Dat klinkt heel logisch en goed. Je hebt me volledig om, van flink aanplanten tot dark start. Wel decoratie (hout) erin tijdens de dark start. Ik gok van wel?
Ik ben wel heel benieuwd hoe dat gaat verlopen.

Dark Start (aka Plantless Cycle)
Begrippen waarop ik zeker zal gaan Googlen.

Je hebt me nieuwsgierig gemaakt.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan