Wat is er nieuw

Planten transformeren van submers naar emers onderwater?

Tomg

Well-known member
Lid geworden
6 augustus 2018
Leeftijd
25
Goedemiddag,

Sinds een aantal maanden heb ik de pogostemon helferi in mijn bak. De eerste paar maanden groeide hij erg compact en breed met lange bladeren. Vervolgens leken er wat co2 tekorten in de bak zichtbaar te worden en heb deze verhoogd.
Het resultaat hiervan is dat de Helferi een volledig andere vorm heeft gekregen en vervolgens volledig is gaan stagneren in de groei.

Voor de CO2 verhoging;
20191019_192815.jpg

(Plantjes op de voorgrond)

Na de CO2 verhoging;
20191223_124354.jpg

Ditzelfde lijkt ook gebeurt te zijn met de pogostemon erectus die heel korte en brede bladeren heeft gekregen, terwijl deze voorheen lange naaldachtige bladeren had.

De NO3 waarde lag voor de CO2 verhoging rond de 5 ppm en erna rond de 20 ppm
PO4; 0 voor de verhoging en 1,5 na.

Ik ben met de co2 verhoging dus meer voeding gaan toevoegen maar de planten zijn er dus niet beter op gaan groeien.
De dropchecker kleurt sochtends groen en aan het eind van de dag licht geel (hangt onder in de bak waar geen bubbels komen)
Verder zit er vrij sterke stroom in de bak en komt de co2 mist dus ook bij alle planten. Vissen en garnalen hebben er geen zichtbare last van.

Afgelopen week heb ik de co2 verlaagd om te zien of de oude vorm terug komt. Ik zal het hier posten als de planten weer als submers gaan groeien. En misschien zijn er mensen die dezelfde ervaring hebben met deze planten en tot een andere oplossing zijn gekomen. Dan hoor ik het graag!

Lichtgeel zeg je? Ik weet dat veel planten boven de 41 mg co2 minder fotosynthese kunnen hebben dus wellicht heeft dit ermee te maken. Ik zou eens gaan kijken hoeveel mg co2 je nu hebt.

https://www.tspt.nl/CO2/CO2_afstellen.html
Hier lees je iets over de maximale fotosynthese maar goed de ene plant is de andere plant niet natuurlijk.

• Leuk
Waarderingen: Tomg
Lichtgeel zeg je? Ik weet dat veel planten boven de 41 mg co2 minder fotosynthese kunnen hebben dus wellicht heeft dit ermee te maken. Ik zou eens gaan kijken hoeveel mg co2 je nu hebt.

https://www.tspt.nl/CO2/CO2_afstellen.html
Hier lees je iets over de maximale fotosynthese maar goed de ene plant is de andere plant niet natuurlijk.
Ja interessant om te lezen! Alleen verklaart het nog niet direct de emerse vorm van de planten. Volgens een co2 tabel zou ik momenteel rond de 30 ppm moeten zitten, ipv 45 voorheen. De dropchecker is door de lagere hoeveelheid co2 ook een stuk stabieler geworden. Waarschijnlijk is hierdoor de ph ook stabieler, waardoor de baardalg in de bak ook is geremd in de groei.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan