Wat is er nieuw

Planten vaas

Friese Fries

Well-known member
Lid geworden
18 januari 2022
Leeftijd
43
Allen,

Een nieuw project in de maak.
Een veel te groot uitgevallen bierglas, ardenner steen, ophoogzand en een beetje decoratiezand.
Dit alles voorzien van mos, planten en water.

Er komen geen levende wezens in, geen verwarming of verlichting en geen filter of co2.

De bedoeling is de dry start methode toe te passen om de steen met mos te laten begroeien en om de bodem te laten begroeien met bijvoorbeeld Monte Carlo.
Over een aantal weken wil ik een aantal mini varianten plantjes toevoegen met voedingsbolletjes. Maar... zou Pokon ook kunnen in plaats van voeding in de grond?
En zou dit ook aan de waternevel van de dry start methode kunnen worden toegevoegd, aangezien er toch geen vissen oid in komen?

Bijlagen

• 20220227_132235.jpg
    20220227_132235.jpg
    145.1 KB · Weergaven: 145
Zelf zou ik geen Pokon gebruiken want je leest wel dat je niet weet wat daar allemaal precies inzit en wat de verhoudingen zijn maar men corrigeert me vast wel als dat anders is. Ik denk dat je met zo n vaas erg weinig voeding nodig zal hebben dus een flesje Profito zal lang meegaan.

Waarom zou het relevant zijn om te weten wat er in zit?
Omdat je het 'onder water' gebruikt bedoel je?

Pokon is niet gemaakt voor een aquarium en je weet niet de samenstelling denk ik en de onderlinge verhoudingen. Maar goed ik heb er geen ervaring mee en ga af op wat ik heb gelezen en denk dan ok waarom niet voor alle zekerheid bv Profito kopen voor een paar euri.

Het gaat me niet om die paar eurie, maar meer om te begrijpen waarom wel of niet.
Aangezien er geen levende wezens inkomen ben ik benieuwd

Ik denk niet dat dit gaat lukken met een drystart, tenminste gedeeltelijk.
Mossen lijkt me geen probleem, maar Monte Carlo heeft voeding nodig vanuit de bodem. Dan zou je beter een soil kunnen nemen.

Pokon icm met een inherente bodem is opzich best een logisch idee. MC is immers nog in haar bovenwatervorm en kan voeding opnemen via bladbemesting (ipv wortelbemesting)
Probleem is als je de vaas gaat afvullen. dan krijg je enorme overschot van kamerplantenvoeding in het water.
En dat lijkt me zonder filtering en geen stroming geen goed idee. De kans op alg is erg groot

Ik denk niet dat dit gaat lukken met een drystart, tenminste gedeeltelijk.
Mossen lijkt me geen probleem, maar Monte Carlo heeft voeding nodig vanuit de bodem. Dan zou je beter een soil kunnen nemen.

Pokon icm met een inherente bodem is opzich best een logisch idee. MC is immers nog in haar bovenwatervorm en kan voeding opnemen via bladbemesting (ipv wortelbemesting)
Probleem is als je de vaas gaat afvullen. dan krijg je enorme overschot van kamerplantenvoeding in het water.
En dat lijkt me zonder filtering en geen stroming geen goed idee. De kans op alg is erg groot
Maar goed is het dan goed te doen om ook in onze gewone aquaria pokon te gebruiken als er bewoners inzitten? Zover ik heb gelezen is Pokon niet een echt goede manier van bemesten maar wellicht dat de meningen daar over verschillen.

Aangezien er geen levende wezens in komen ga ik het toch proberen als experiment.
Ik ga de bodem en de steen vernevelen met de juiste water/pokon verhouding en daarna de MC planten en het mos op de steen smeren.

Van de week eerst plantjes en mos bestellen of ergens kopen.

Wordt vervolgd.

Maar goed is het dan goed te doen om ook in onze gewone aquaria pokon te gebruiken als er bewoners inzitten? Zover ik heb gelezen is Pokon niet een echt goede manier van bemesten maar wellicht dat de meningen daar over verschillen.
TS heeft het over een vaas waar geen vissen oid in komen en over voeding toevoegen in de drystart. Dus met planten in hun bovenwatervorm.

Maar het is zowieso niet verstandig om kamerplantenvoeding te gebruiken.
Veelal bestaat deze vloeibare voeding uit nitraatstikstof, ammoniumstikstof, ureumstikstof, P2O5 en K2O. Vaak is het kalkamonsalpeter, ammoniumnitraat, ammonsulfaatsalpeter , ammoniumsulfaat, zwavelzure ammoniak en urean.
En dat is nu precies wat je niet in je bak wilt hebben en zeker niet als je de bak gaat afvullen en daarna bewoners in je bak hebt zitten.

edit: TS was me net voor met zijn bericht

Je raadt dit af omdat de vaas wordt gevuld met water of raad je het af als er bewoners in de bak zouden komen?

en zeker niet als je de bak gaat afvullen en daarna bewoners in je bak hebt zitten.

Je raadt dit af omdat de vaas wordt gevuld met water of raad je het af als er bewoners in de bak zouden komen?
Als je bv Pokon gaat besproeien word er een gedeelte niet opgenomen door de planten en zal naar de bodem zakken.
en krijg je een enorme ophoping van voeding. Dat kan je reduceren met een aantal grote waterwissels.
Maar er blijven altijd vormen van hierboven beschreven voedingsstoffen aanwezig. En dat is gewoon niet bevorderlijk voor de kwaliteit van je mosjes en andere plantjes.

Zou dus soil gebruiken. Zeker icm met op opkweken van MC in een drystart

Dan ga ik de bodem later deze week vervangen door soil.
Bedankt voor het advies 👍

TS heeft het over een vaas waar geen vissen oid in komen en over voeding toevoegen in de drystart. Dus met planten in hun bovenwatervorm.

Maar het is zowieso niet verstandig om kamerplantenvoeding te gebruiken.
Veelal bestaat deze vloeibare voeding uit nitraatstikstof, ammoniumstikstof, ureumstikstof, P2O5 en K2O. Vaak is het kalkamonsalpeter, ammoniumnitraat, ammonsulfaatsalpeter , ammoniumsulfaat, zwavelzure ammoniak en urean.
En dat is nu precies wat je niet in je bak wilt hebben en zeker niet als je de bak gaat afvullen en daarna bewoners in je bak hebt zitten.

edit: TS was me net voor met zijn bericht
Nou ja dan had ik dat dus wel goed begrepen en voor een gewoon draaiend aquarium geen goede keus. Voor de TS ligt dat nu misschien wat anders met deze vaas.

Ook bij de kringloop in Lemmer geweest ? ( Daar stond zo'n zelfde model als jou glaswerk ) Het is dat ik al een goudvissenkom van 30 liter gekocht heb, anders was die met mij meegegaan haha. Voor de bodem ga ik voor vijver aarde en zand, ik heb de planten ook net besteld die komen deze week ook aan ( project goudvis bowl kan ik nu mooi doen deze week met positieve corona test )
IMG_20220207_172119.jpg

Aah leuk!
Nee, niet in Lemmer geweest. Wel bij memmie 😜

Ik denk dat ik het ophoogzand en het laagje decoratiezand in het glas hou en toch een heel klein ieniemienie drupje pokon door het nevelwater ga gebruiken als proef.

Misschien dat ik de MC wel achterwege laat en alleen de steen ga bemossen

Leuk, zal wel ff duren maar ik ben wel benieuwd naar het resultaat.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan