Planten verplaatsen, wat is mooi? (En wat is mogelijk?)


Miro

Well-known member
Lid geworden
14 november 2019
Berichten
575
Leeftijd
34
Locatie
Woerden
Dag aquavrienden,
Hieronder een plaatje van hoe deze rio 125 er nu uit ziet.
V.l.n.r. zijn de planten op de achtergrond:
- alternathera Rosaefolia
- sterrenkruid
- ludwigia repens

Vlnr op de voorgrond:
- naald gras
- dwergnaaldgras
- cyrpotocoryne wendtii
- waterpest

Waterwaardes zijn:
TemppHKH
GH
NH3

NO2

NO3
PO4
23 gr7.7660.00.000.1
Het licht staat laag! Ivm algen. Helialux day and night staat op het helderste moment vd dag 35% en dat wil ik zo houden, in het kader van low-tech.
Ik heb geen CO2.
De althernathera heeft vermoedelijk meer licht nodig, want die is helemaal uitgevallen in de periode dat ik het licht voor het eerst terugschroefde. Nu komen er al langzaam wat nieuwe blaadjes, maar ik verwacht niet dat deze plant een heel makkelijk leven tegemoet gaat in deze bak.

Ik zit er over te denken om wat te veranderen qua plantenopstelling, want mijn vissen hebben zo wel heel veel privacy... Het midden wil ik iets opener.
1- Is het mogelijk om de cryptocoryne te verplaatsen, of legt hij dan het loodje? Indien mogelijk, dan wil ik hem of in plaats van de waterpest rechtsvoor neerzetten, of ipv de althernathera.
2- Maakt een nymphaea red lotus een kans in mijn bak? Lijkt me anders een leuke vervanger voor de althernathera.
3- Hebben jullie andere suggesties of ideen om de bak mooier te maken?

Bedankt!

WhatsApp Image 2020-10-01 at 21.49.41 (2).jpeg
 
Hallo allemaal,
Ik ben weer op zoek naar jullie advies!

Eerst een update. Op de foto zien jullie de huidige situatie.

- alternathera Rosaefolia is eruit
- waterpest weggehaald op klein plukje na bovenop het rechter stuk hout (leuk voor garnalen). dit plukje gaat waarsch een keer weg.
- sterrenkruid is van plek veranderd; zijn nu alleen een paar plukjes in het centrum, die ga ik laag houden. Evt een anubias nana rechts van hen, tegen het hout aan.
- crypto werd zo groot, die heb ik met grond en al naar achter geschoven, waar eerst het sterrenkruid stond. Is niet gaan verslijmen.

Nieuwe planten, sinds een paar weken, zijn:
- Linksachterin vallisneria nana (vormt al een uitschieter maar is nog er laag; gaat die groeien?)
- rechts eleocharis montevidensis . Deze vormt ook al utilopers en groeit prima. Hele lange slierten, veel langer dan ik gedacht had toen ik ze bestelde.
- Rechtsvoor littorella. Doet nog niets, wordt zelfs ietsje kleiner.
- drijfplant limnobium l.
Allemaal lage CO2 en lichtbehoefte volgens tropica.

Ik heb de volgende overwegingen waarover ik graag jullie mening wil horen:
- in de spleten van het linker stuk hout groeit wat baardalg, heel beperkt en breidt zich niet uit, , is geen probleem, want erg makkelijk weg te plukken. --> kan ik daar mos planten? dan is er geen plek meer voor die baardalg. ook leuk voor de garnalen en de voortplanting vd ringbandsnoekjes.
Dan doe ik ook gelijk wat mos op het linker stuk hout.
Volgens internet is Javamos heel erg makkelijk mos. Weeping moss vind ik zelf mooier, maar dat heeft hogere eisen aan licht en CO2.
Nog leuker lijkt me om Monte Carlo op het hout te laten groeien, maar die heeft ook CO2 nodig. Klopt dat?
Zijn er nog andere opties?

- Wat kan ik verwachten qua groei van de vallisneria nana? Ik hoop dat de bladeren van de vallisneria, als ze lang genoeg zijn, de drijfplanten in de hoek kunnen houden.
Als die vallisneria niet lang wordt kan ik het van plaats verwisselen met de eleocharis montevidensis rechtsvoor. Dat zijn ook wat stuggere stengels, beter geschikt om drijfplanten linksvoor te houden.

- Het naaldgras (eleocharis parvula en accicularis) doet het nooit echt lekker. Breidt zich niet meer uit, puntjes zijn gelig en de cory's of de slakken woelen er elke week een paar plukjes uit die ik dan weer terug moet planten. Waarschijnlijk ga ik het naaldgras er op den duur eruit doen. Iemand leuke vervanging in gedachten voor deze low-tech bak? Lilaeopsis novae-zelandiae?
Of verwachten jullie dat mijn littorella het nog beter gaat doen? dan mag die ook naar links namelijk.

Als jullie hele andere ingevingen of ideeen hebben, hoor ik die ook graag.
Bedankt,
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2021-01-24 at 19.24.22.jpeg
    WhatsApp Image 2021-01-24 at 19.24.22.jpeg
    90.4 KB · Weergaven: 73
Qua mos kun je ook kijken naar het lomariopsis lineatamos, behoeft geen voeding en groeit mooi compact. Als vervanger voor je naaldgras zou je de helanthium tennellum kunnen overwegen
 
  • Leuk
Waarderingen: Miro

Terug
Bovenaan