Planten verslijmdn


S

Spartabart

Guest
Help. Ik ben mn aquarium aan het indraaien en heb planten gepland. Een deel lijkt echter te verslijmen. Bijgaand twee foto’s ter illustratie. Wat kan dit zijn of beter nog, wat kan ik er aan doen? Dank vast.

E616D7F1-B2C3-4A83-8419-3426BC7F9CF7.jpeg


74F75B9B-1867-40DF-A0BB-79162691464C.jpeg
 
Vaak moeten planten wennen aan de onderwater situatie en gaan van emers dan naar submers toe. Geef je ook plantenvoeding?
Hoelang staan die planten er in nu dan? Ik zou bij stengelplanten wel voldoende ruimte houden tussen de stengels.
 
Benieuwd welke plantenvoeding je geeft.
 
Misschien kun je wat meer vertellen? Heb je toevallig ook Carbo gebruikt? Weet je de waterwaarden bijvoorbeeld?
 
Dank zover. Ik heb geen plantenvoeding (nooit eerder toegepast, heb al langer een aquarium gehad), wel kleibollen. Misschien heb ik de houtwol of hoe t heet waar ze in zaten te ver verwijderd. Waterwaarden weet ik niet op t moment. Ook geen Carbo gebruikt. Ze staan in zand van hornbach, t water was eerst wat troebel nu niet meer. De wortels staan redelijk uit elkaar, een paar planten lijken t wel te doen...
 
Dan zou ik toch Profito beginnen toe voegen zoals voorgeschreven op de verpakking.
 
De stelen moeten ver genoeg uit elkaar zodat ze voldoende licht kunnen krijgen. Echte waterplanten halen het merendeel van de voeding uit je waterkolom. Dat wol moet je ook allemaal verwijderen overigens hoor. Maar hoelang heb je ze in je bak nu dan?
 
Ja maar de wortels zitten er zo in vergroeid...ik denk vanaf vrijdag, een week dus. T ging lang goed maar ben vanaf woensdag niet thuis geweest dus t lijkt in een paar dagen te hebben toegetreden.
 
Ja maar toch moet je dat weghalen en dat werkt vaak wel met een klein vorkje of spoelen onder lauwe kraan.
 
Dank zover. Ik heb geen plantenvoeding (nooit eerder toegepast, heb al langer een aquarium gehad), wel kleibollen. Misschien heb ik de houtwol of hoe t heet waar ze in zaten te ver verwijderd. Waterwaarden weet ik niet op t moment. Ook geen Carbo gebruikt. Ze staan in zand van hornbach, t water was eerst wat troebel nu niet meer. De wortels staan redelijk uit elkaar, een paar planten lijken t wel te doen...

Planten staan doorgaans in steenwol en dat moet je allemaal verwijderen het hoort niet in je bak. Planten die emers (bovenwater) gekweekt worden moeten vaak even wennen aan het onderwater leven. Het zou fijn voor de plant toch voeding toe te voegen. Zo zijn ze ook weerbaar tegen eventuele algen. Meningen over kunstmatige co2 alszijnde carbo zijn verdeeld, niet alle planten kunnen er even goed tegen.

Ik weet niet welke planten je in je vorige bak heb gehad, er zijn enkele soorten die vrij gemakkelijk groeien zonder toevoeging van voedingstoffen. Dit geldt echter niet voor alle plantensoorten.

Ik ben wel benieuwd hoe belicht je en hoelang?
 
Dank wederom. Belicht nu nog met twee juwel tl-balken 8 uur per dag op dit moment.
 
Bart het resterende steenwol kan je ook verwijderen onder stromend water met een pincet.
 
Bart het resterende steenwol kan je ook verwijderen onder stromend water met een pincet.
En dan met de punt van het pincet in de richting van de groei van de wortels door de steenwol kammen. Dan beschadig je de wortels zo min mogelijk.
 
Ik denk ook dat het met het beschadigen van de wortels wel mee zal vallen. Vaak knipt men deze ook op lengte af bij het planten in de bodem en de plant maakt in rap tempo wel nieuwe wortels ook aan. Ik doe het zoals ik al zei vaak met een gebaksvorkje en pas dan echt niet bewust op voor de wortels.
 
Dank, ik ga kijken wat ik nog kan redden!
 
Succes en geef nieuwe planten even de tijd om te wennen en om aan te slaan.
 
Waar is steenwol van gemaakt?
 
Waar is steenwol van gemaakt?
Wikipedia zegt:

Steenwol of rotswol genoemd, is een isolatiemateriaal dat wordt vervaardigd uit diabaas of basalt. Bij 1400°C wordt de steenmassa gesmolten en wordt vervolgens met een zogenaamde spinner weggeslingerd. Hierdoor stolt de vloeistof weer tot draden. Samen met een bindmiddel wordt dit in een verhardingsoven tot een mat gemaakt.

De steenwol wordt gebruikt voor warmte-isolatie van woningen en als bodem voor het opkweken en telen van planten
 
:koffie:Ja, ik was met de zaak ,in Weert Dar staan de rockwool trommels en heathers.

Is dus een natuurprodukt wat al in de aquariums ligt. Dus de paniek van, alles moet eraf. in de bodem zie je het niet meer.

Waren er ook voor isolatie oplossingen.
Uitje van de zaak. ?(bouwbedrijf).:thumbs:
 
Ondertussen meer kennis van zaken?
 

Terug
Bovenaan