Wat is er nieuw

Planten verzwaren?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Joff
  • Startdatum Startdatum

Joff

Well-known member
Lid geworden
12 mei 2020
Verzwaren jullie je planten? Ik heb een hoekje gereserveerd voor 2 bosjes zuurstofplanten maar zonder het bijgeleverde loodje gaat me dat niet makkelijk af. Ik gebruik soil.
Verzwaren jullie je planten op een andere manier of is dat not done.

Ik heb bij mijn hoornblad een dikke laag zand en ik graaf ze gewoon een beetje in. Af en toe komt er wat los en dat zet ik dan weer terug bij de volgende waterwisseling. Kans is trouwens ook dat ze bij weinig licht of andere problemen in tweeën breken om bij het oppervlak te komen dus het vastmaken aan de bodem helpt niet in alle gevallen. Ik denk dat als je ze in een bosje samenbindt, de onderkant te weinig licht krijgt en dat hij dan gaat breken of aftakelen aan de onderste bladeren.

• Leuk
Waarderingen: Joff
Je kan ze in een pijpje siporax doen en deze wat schuin in de bodem steken, en dan niet te veel bij elkaar, dus meerdere buisjes.

• Leuk
Verzwaren jullie je planten? Ik heb een hoekje gereserveerd voor 2 bosjes zuurstofplanten maar zonder het bijgeleverde loodje gaat me dat niet makkelijk af. Ik gebruik soil.
Verzwaren jullie je planten op een andere manier of is dat not done.
Ga je ze alleen gebruiken tijdens de opstart, of blijven ze er definitief in?
Als het alleen voor de opstart is zou ik het loodje gewoon laten zitten

• Leuk
Zou wat betreft het bodemmateriaal een lang pincet, gebogen, helpen om ze wat dieper te planten zodat ze blijven staan?

*Edit*
Over welke zuurstofplanten gaat het?

• Leuk
Deze planten horen ook niet in de bodem te zitten. gewoon laten drijven vinden ze veel leuker

Het gaat voornamelijk om waterpest en een paar takjes van die 'verenplanten'.
De idee is dat ze er altijd staan maar vervangen kunnen worden indien nodig. Het is een plekje vlakbij de verwarming en de water outflow. Ze moeten die buizen maskeren en hun zuurstofwerk doen natuurlijk. Maar het water is een beetje stromend daar dus ze blijven niet makkelijk op hun plek. Ik gebruik wel pincetten hoor. Maar daar ben ik ook niet echt handig mee. Met de hand tijdens waterwisselen gaat het best op dit moment.

Het liefst heb ik een hele volle bos waterpest op één sterke stengel maar dat is voorlopig toekomstmuziek?
Bedankt voor jullie input.

Ik zou die vervangen door valisneria ofzo. Dat blijft beter zitten ?

Steek ze schuin in de soil zorg dus voor een redelijk deel (wortel) wat onder de soil zit of hou ze met je vinger vast voordat je pincet omhoog gaat.
Vindt het ook vaak rotzooien, steek je plantje erin komt de plant ernaast mee. Alleen mijn belgisch groen gaat niet mee omdat die een heel wortel stelsel heeft gebouwd.

• Leuk
Lol inderdaad. Mooi omschreven!
Steek ze schuin in de soil zorg dus voor een redelijk deel (wortel) wat onder de soil zit of hou ze met je vinger vast voordat je pincet omhoog gaat.
Vindt het ook vaak rotzooien, steek je plantje erin komt de plant ernaast mee. Alleen mijn belgisch groen gaat niet mee omdat die een heel wortel stelsel heeft gebouwd.

Meer soil gebruiken als je laag te dun is kan helpen. Je pincet ietwat schuinhouden of een gebogen pincet gebruiken. Dan een paar cm in de soil steken en je pincet niet in 1x terugtrekken, maar een paar keer je pincet inknijpen/loslaten zodat er soil bij kan om de plant in te sluiten.

Zelf gebruik ik stukjes van een kapotgegooide aardewerken pot (zorg wel dat de randjes niet meer scherp zijn), waar ik dan de onderkant van de plantenstengels aan vast bind met doorzichtig visdraad.

• Leuk
Ja die lijkt me fijn. Vooral door het kapotgooien natuurlijk?

Heb nu een dummieoplossing gevonden door een andere zuurstofplant te kiezen met makkelijke wortels.
Heb ik nog een plek over waar het probleem zit.
Het planten van en mogelijk verzwaren van nieuwe waterpest til ik over het weekend heen. Even kijken hoe mijn amateuristische geplant van nu aanslaan.
Dit is het probleemgebied.

Bijlagen

• 15906673030328024292539325686727.jpg
    15906673030328024292539325686727.jpg
    296.3 KB · Weergaven: 163
Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan