Wat is er nieuw

Planten voor 118x40x43

• Onderwerp starter Onderwerp starter Luc_S
  • Startdatum Startdatum
L

Luc_S

Guest
Hallo iedereen,

Ik ben een persoon met groene vingers maar zeer zeker geen planten expert.. Ik heb een beetje rondgekeken naar verschillende planten op www.aquariumplantenshop.nl/ en heb ook een paar uitgekozen om te nemen maar ik weet niet of de planten die ik gekozen heb een goede keuze zijn.

Mijn doel is om een dichtbeplante bak te maken maar met genoeg zwemruimte aan de voorkant.

De planten die ik gekozen heb (tot zoverre):
1x Ludwigia Perennis Red
1x Amoracia Aquatica
1x Aponogeton Longiplumulosus
1x Aponogeton Ulvaceus
2x Cabomba Aquatica
2x Elodea Densa

Het is zeker niet genoeg voor een dichtebeplante bak maar het is in ieder geval een beginnetje..

Ik ben trouwens op zoek naar makkelijke tot gemiddelde moeilijkheidsgraad planten.

De standaard producten die ik in huis heb qua plantenvoeding is Easy-life Ferro, Easy-life Profito en Tetraplant Crypto (bemestingstabletten).

Wat moet weg?
Wat moet blijven?
Wat kan ik er aan toevoegen?
Welke planten bemesting/voeding middelen kan ik volgens jullie beter gebruiken?

De twee Aponogeton soorten worden te groot voor je aquarium, dus die zou ik weglaten.
Amoracia aquatica is geen goed aquariumplant, dus die zou ik ook weglaten.

De andere planten zou je wel kunnen proberen. Ze zijn echter ook gewoon in de winkel te verkrijgen.
Als je de verzendkosten zou willen voorkomen, kun je daar eerst even gaan kijken.

Easylife Ferro is in veel gevallen niet nodig als je ook al profito geeft.

@Tom zei:
De twee Aponogeton soorten worden te groot voor je aquarium, dus die zou ik weglaten.
Amoracia aquatica is geen goed aquariumplant, dus die zou ik ook weglaten.

De andere planten zou je wel kunnen proberen. Ze zijn echter ook gewoon in de winkel te verkrijgen.
Als je de verzendkosten zou willen voorkomen, kun je daar eerst even gaan kijken.

Easylife Ferro is in veel gevallen niet nodig als je ook al profito geeft.

Bent u eventueel bekent met planten die vaak worden gebruikt voor dichtbeplante bakken?

Die Aponogetons kan je gewoon snoeien als ze te groot worden hoor. Ik heb A. ulvaceus in een meterbak. Erg mooie plant.

Waarom is Amoracia aquatica geen goede aquariumplant?

Weet niet of je Belgisch groen (Hygrophila polysperma) wat vindt? Misschien ook een Cryptocyrne op de voorgrond?

Persoonlijk lijkt mij achterin een mooie grote Echinodorus ook wel heel mooi.

sterrekruid, Heteranthera zosterifolia kan ook mooi zijn.

Zoals Tom al aangeeft de Aponogetons worden te groot, dat geld voor 98% van alle echinodorusen.

De ludwiga perensis is een hele mooie maar lastige ik zou deze verruilen voor de L repens of glandulosa.

Verder kan je met Vaantjes en Rotala rotundifolia een mooie contrast opbouwen.
Kan je uitbreiden met Bacopa amplexicaulis, Hygrophila salicifolia met eventueel een Cryptoneveli of naaldgras aan de voorkant.
Met wat javavaren aan de zijkanten en/of achterwand kan je zo een leuke bak opbouwen met niet al te lastige planten.

Belgisch groen
Het Sterretje
Saggetaria sabulata
Lobelia cardinalis
Hydrocotyle leucecophala braziliaanse klimop
Hydrocotyle sp. japan

Echte onderwaterplanten

Cabomba, waterpest, lotus, Potamogeton gayi fonteinkruid.

Ook aponogetons kun je toch snoeien?

Bedankt voor de reacties iedereen, ik ga elke plant even af om te kijken of ik er een mooi bestand van kan maken.

Ik had een vraagje, is het beter om in mijn geval 3 of meer planten soorten te kiezen en daar meerdere van te halen en later eventueel er aan toevoegen?

Jones zei:
Waarom is Amoracia aquatica geen goede aquariumplant?

Het is eigenlijk een moerasplant die onder water bijna niet groeidt.

Mascha&Ivo zei:
Ook aponogetons kun je toch snoeien?

Je kunt hem snoeien, maar daar wordt hij niet kleiner van.

Dat moet ik toch echt tegenspreken. A. aquatica stond hier 25 cm. hoog. Uiteindelijk weggedaan omdat die bak wegging, maar de plant deed het prima.

Als je bij Aponogetons en Echinodorus de grootste bladeren weghaalt heb je toch gewoon een kleinere plant? Zo pas ik ze al jaren aan, aan de maat van de bak. Toegegeven, je moet ze niet in een 60 cm. bakje zetten, maar we hebben het hier over een bak van 118 cm.!

Dag Luc

Bij onze aquariumvereniging coach ik leden die daar behoefte aan hebben, wat ik doe met hun is een plantenplan maken.
Waarom ik geef mijn geld het liefst maar 1 keer uit en teleurstellingen daar heb ik een hekel aan, als het niet hoeft.

Met een plantenplan koop of verzamel je de planten die je nodig heb.

Neem ik bijvoorbeeld rechts achter Bacopa amplexicaulis dan laat ik deze een 5 cm onder de water oppervlakte links er naast zet ik de Rotala rotunifolia maar net een 5 cm naar voren. Deze laat ik heel iets luifelen over het water. Dit geeft een diepte effect.
Beiden planten hebben een andere bladvorm en kleur. Van ieder heb je dan 2 bosjes nodig.
Als je in het midden van deze twee plantsoorten de Hygrophila plaats en deze schuin links naar achter laat lopen van hoog naar laag waarbij de hoogste 5 cm onder de bacopa staat.
Dan heb je met 2 bosjes al een heel mooi deel van je aquarium ingevuld.
Op de voorgrond kan je dan bijvoorbeeld een mooi groepje maken van Naaldgras met rechts voor het sterretje welke je een beetje frivool laat komen tot de helft van je water laag.

Met 2 bosjes van het sterretje en 3 a 4 potjes naaldgras heb je dan al een indeling die bijna de helft van het aquarium bestrijkt.

Daar waar je Hygrophila de achterwand benaderd en dan zit je net iets voor het midden kan je op de achterwant een mooie javavaren "trident"bevestigen je krijgt dan een heel mooi kleur contrast maar vooral diepte werking omdat die Rotala er met het luifelen een schaduw cre�ert.

Door op het sterke punt links achter een Ludwiga glandulosa te plaatsen en rechts er van laat je de sagiatria sabulata er heel fijn tussen door lopen deels langs de Hygrophila mar in het midden ervan laat je deze plant afbuigen langs het naaldgras tot net links voor de ludwiga. Op deze wijze verbind je beide helften van het aquarium en vorkom je dat het lijkt of het aquarium door midden wordt gedeeld. Van de Sabulata heb je dan wel aardig wat nodig een 8 porties.
Aan de linkerkant kan je dan een Hydrocotyle plaatsen en deze laat je van linksaf luifelen. Rechts achter in een mooie Vallisneria asciata en je aquarium staat.

Door het op deze wijze uit te werken weet je wat je nodig heb, je kan nu bekijken of de technische mogelijkheden die jij tot jou beschikking heb ook voldoende zijn als voorwaarden om deze planten te laten groeien.

Bedankt voor je uitgebreide reactie, Aponogeton!
Daar heb ik echt wat aan!

Ik heb een co2 toevoer.
Ik heb twee tl buizen (beide t8 denk ik), 1 Philips TL-D 827 30w en 1 Sera Plant Color 30w.
Betreft tabletten voor bij de wortels van de planten, ik ben van plan Tetra initialsticks te halen, ik heb Tetraplant Crypto tabletten, Easy life - Ferro en Easy life - Profito.

Ik heb zelf ook al een aantal planten in bezit;
Een aantal verschillende Echinodorus soorten,
3 javavarens (als het goed is)
1 naaldgras
en nog 1 grassoort waar ik de naam niet van weet.

Zou ik eventueel een Crinum calamistratum in mijn aquarium kunnen doen of is die plant er veel te groot voor?

De Crinum is een plant voor gevorderden.

Bij de opstart zou ik hem ook niet gebruiken maar later toe voegen. Groeit langzaam en dat maakt hem al snel vatbaar voor alg. Decoratief een zeer fraaie plant.

Met het licht kan je prima uit de voeten belichten tussen de 8 en max 12 uur.
Met de Tetra kan je prima vooruit. Is het op dan kan je eens nadenken of het maken van kleibollen iets is voor je.
Het is een stukje voordeliger. (Detail)

Neem aan dat je je aquarium ook filtert?
kijk of er overal stroming is en of dat planten het misschien zouden kunnen remmen.
Daarnaast is de opbouw van het filter ook belangrijk. Filteren over filterkool alleend oen als er veel verkleuring is of er met medicijnen is gewerkt. Reden het filter de Chelaten uit de bak en hierdoor slaan voedingstoffen als een Ferro en Profito neer en is het niet meer beschikbaar voor de planten.

Het nadeel van de Echinodorussen is dat deze groot worden en ze makkelijk de ruimte tussen voorruit en achterruit halen. Dat laat jou aquarium gelijk veel kleiner lijken.
Terwijl wij bij een plantenbak een illusie proberen te maken dat het aquarium groter en dieper lijkt.

Nu zijn er wel wat soorten die kleiner en lager blijven bijvoorbeeld de E.parva tropica of de E.latifolius xingu

Bij een bak die ik onderhoud heb ik het wel toegepast maar de bak is wel 10 cm dieper en hoger. Regelmatig haal ik er bladeren vanaf, hij krijgt ook echt de ruimte in dat geval neemt hij een 1/4 ruimte van de bak in beslag.

In jou geval heb je dan een ruimte beslag van ca 1/3, over smaak valt niet te twisten maar vind zelf de verhoudingen dan niet meer kloppen. De aandacht gaat dan echt na de echinodorus toe ook als deze niet mooi er bij staat.
Kortom hij leid dan alleen maar af.

Nu ben ik er niet van overtuigd dat Luc ook een bak type hollandse plantenbak wilt:
Mijn doel is om een dichtbeplante bak te maken maar met genoeg zwemruimte aan de voorkant.
Dicht beplant kan ook op andere manieren dan als Hollandse plantenbak namelijk en als ik zo zie welke planten Luc op het oog had zou het beste wel eens kunnen dat het juist niet (per s�) om een Hollandse plantenbak moet gaan.

Dus misschien is het handig als Luc e.e.a. even toelicht,.

~ Ivo

@Mascha&Ivo
Klopt, ik ga niet echt voor een Hollandse plantenbak, ik zelf zoek meer naar een eigen werk dan een werk wat al meerdere keren door andere mensen is verricht.

In dit topic zoek ik meer naar info betreft de moeilijkheidsgraad per plant en ik hoor graag de ervaringen van mensen die de desbetreffende plant wel eens gehad heeft. Zelf ben ik op zoek naar een uitdaging maar ook weer niet een te grote uitdaging daarnaast zoek ik variatie in het plantenbestand dus niet zo gezegd 2 soorten waarvan er van elk 15 exemplaren in mijn bak staan. Natuurlijk is ook een van mijn doelen dat het een ideale inrichting is voor mijn komende visbestand.

Sorry als het verwarrend over komt.

Mascha&Ivo zei:
Nu ben ik er niet van overtuigd dat Luc ook een bak type hollandse plantenbak wilt:
Dicht beplant kan ook op andere manieren dan als Hollandse plantenbak namelijk en als ik zo zie welke planten Luc op het oog had zou het beste wel eens kunnen dat het juist niet (per s�) om een Hollandse plantenbak moet gaan.

Dus misschien is het handig als Luc e.e.a. even toelicht,.

~ Ivo

Dank je wel.

Eigen werk kan prima om idee�n op te doen ga wandelen in de natuur.
Heb in Limburg een mooie foto gemaakt van wat bergjes met begroeing, welke onderwater zo ingevuld kan worden met Rotala green, Fissidens en naaldgras.
Boek van Amanno voor een stukje inspiratie.

Aponogeton zei:
Neem aan dat je je aquarium ook filtert?
kijk of er overal stroming is en of dat planten het misschien zouden kunnen remmen.
Daarnaast is de opbouw van het filter ook belangrijk. Filteren over filterkool alleend oen als er veel verkleuring is of er met medicijnen is gewerkt. Reden het filter de Chelaten uit de bak en hierdoor slaan voedingstoffen als een Ferro en Profito neer en is het niet meer beschikbaar voor de planten.

Ik heb een externe filter, een Tetra 1200 buitenfilter. Mijn filter medium is nu, qua lagen:
Bovenin: Filterkool
Daaronder: Filterkool
Daaronder: Filter bio orbs
Onderaan: Keramische filterringen

Het is nog het oude filtermedium van de vorige eigenaar van het aquarium. Ik heb het er maar in gelaten omdat een gehele nieuwe inhoud 50+ euro kost en daar heb ik geen beschikking over op het moment..

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan